Výlet na Šumavu 4 – Polka

Domů » Všechny destinace » Česká republika » Plzeňský kraj » Výlet na Šumavu 4 – Polka

V údolí Teplé Vltavy- Polka

Dobře naladěné po dobrém jídle i příjemném povídání v kavárně v Borové Ladě pokračujeme směrem na Račí. Jedeme krásnou krajinou, po pár kilometrech odbočka vpravo jasně velí  „zatočte“! Po několika desítkách metrů je vpravo malé parkoviště, jsme v malebném údolí,  vlevo  je vodní plocha tzv. Dolní Polecká nádrž.. Jmenuje se to tady Polka.

Polka Šumava

Polka se nachází na území Národního Parku Šumava v nadmořské výšce 830 m. Jdeme nejdříve k vodě, kde se i chvílemi zatřpytí na vodní ploše slunečné paprsky. Dále nad nádrží se pilně pracuje, řezavé tóny dřevařských pil, se snaží trochu zkrotit a regulovat tok Teplé Vltavy, pramenící nedaleko Kvildy, která se tady stýká s Poleckým potokem.

Polka Šumava – Polecký potok

Pokračujeme k penzionu Polka, který je posledním dochovaným stavením zaniklé dřevařské osady Polka, kterou založil rod Schwarzenberků v roce 1730. Osada zanikla v roce 1950. Bývalý dům Johanna Selbitschky prošel v  letech 2010 – 2011 náročnou rekonstrukcí a dnes slouží jako ubytovací zařízení i restaurace.  Při naší návštěvě byl penzion zavřený, škoda, podobně jako kolemjdoucí turisté, jsme se  těšily na dobrou kávu na terase.

Polka Šumava – penzion Polka

Protože čas pokročil, výlet na jezírko i Bučinu, o kterém nám řekl nadšený šumavský  turista, by jsme už nestihly. Poradil nám kratší procházku nad parkovištěm, kde na stráních s výhledem do krajiny, je místo zaniklé obce. Jen lesknoucí křížky, hromady suti zarostlé v poli i mezích, opuštěné kamenné korýtko s vodou  a starý včelín, kde jsou včely,   připomínají místo, kde byl život. Usedáme na lavičce na vyhlídce, tak trochu se smutkem zapadlo i slunce za horizont.

Zaniklá obce , Polka

Polka

Obec založená v první polovině 18.století ležela nedaleko soutoku Poleckého potoka s Vltavou, do roku 1921 se jmenovala pouze Elendbachl (Elend – bída) . České pojmenování tehdy vzniklo podle něj, protože tvořil rozhraní vimperského panství a dělil jej na půlku či pólku. Na jeho horním toku byla postavena umělá vodní nádrž (1839) a celý byl upraven k plavení dřeva.

Na levém břehu Vltavy stály škola, zájezdní hostinec s ubytováním, hamr a pila, na pravé pak podél uvedeného potoka vlastní obec. V roce 1913 byl místní mlýn přebudován na elektrárnu, voda k ní je vedena novým 1,8 km dlouhým náhonem z Vltavy.

Cestou směrem na Knížecí pláně asi 1,5 km od Polky vznikla kolem roku 1840 její menší část ( 5 chalup a jedna samota), které starousedlíci říkali Berg nebo Diana, za první republiky nazvaná Nová Polka (Neu-Elendbachl). Stávala obecní pec a pazderna.

text: Honza Reichardt, 2006

Zaniklá obce , Polka

Bazén v Srní

Po krásném dni tady na Šumavě se vracíme do Srní. Zhoršená situace s kovidem nám zavře i bazény  /a na jak dlouho, to nikdo nevíme/a tak rychle plavky a  šup do vody. Je tu několik dětí s prarodiči a mladí lidé. Hotel z bazénem byl  naší variantou na hlášené deštivé počasí. Od zítra 9.10.2020 budou bazény, sportoviště a mnoho dalšího…uzavřeny.