Výlet na Šumavu 5 – řeka Vydra

Domů » Všechny destinace » Česká republika » Plzeňský kraj » Výlet na Šumavu 5 – řeka Vydra

Je všední den, pršet může začít každou chvíli.Turistů je k naší velké radosti opravdu málo. Cesta kolem Vydry to je prostě nádhera!

Kolem Vydry

Celou noc pršelo, ale od výletu nás to neodradilo. Autem jsme dojely na  malé parkoviště Rokyta. Vedle parkoviště je možné si prohlédnout venkovní   geologickou expozici, kde je možné si prohlédnout vzorky hornin z lokalit na Šumavě a zároveň se seznámit  s geologickým vývojem  od prvopočátků až po současnost vývojem. Odtud je možné se vydat na zajímavá místa podél Hamerského potoka až na Horskou Kvildu,  vydat se můžete i na Tříjezerní slať,  další možností je cesta podél  Vchynicko-tetovského plavebního kanálu.

Řeka Vydra

My sejdeme po silnici asi 500 metrů  k mostu Antýgl v nadmořské výšce 898 m. Odtud se vydáme oblíbenou /a turisticky hojně navštěvovanou/ cestu kolem Vydry, směr Čeňkova  pila. Máme štěstí,   je všední den, pršet můře začít každou chvíli a tak turistů je k naší velké radosti opravdu málo. Cesta kolem Vydry: to je prostě nádhera! Po deštích  je řeka dravá a hnědé peřeje nás baví. Jsme u dřevěného  Klosterrmannova mostu. Most  je dlouhý třicet metrů a široký dva metry.  Stojí nedaleko místa, kde stávala Hálkova chata. Most nahradil starou lávku, která se nachází asi o sto metrů dále po proudu řeky. Most byl otevřen v roce 2012.

Odtud je to už kousek k Turnerově chatě.

Turnerova chta

Těšíme se, že si tady dáme nějakou dobrou  polévku nebo něco na zahřátí. Jaké je naše zklamání (a nejen naše!), že chata je zavřená. Otevřeno je teď na podzim jen o víkendu. Na terase chaty je halda dřeva a pilně se tady pracuje.  Zima za dveřmi a tak je potřeba se náležitě připravit!

Turnerova chata

Turnerova chata – stylová roubená stavba z konce třicátých let zachovalá v původní podobě (původně Thurnerhütte resp.Turnerhütte) stojí uprostřed půvabné přírody, při ústí Zhůřského potoka,  postavená ve stylu typických dřevěných šumavských staveb. Na svazích nad dnešní Turnerovou chatou zvaných Ve stoupách se v 18. století těžil křemičitý písek pro nedaleké sklárny. Lesní cesta podél Zhůřského potoka a Vydry sloužila svozu dřeva. V 19. století stál v místech dnešního pohostinství prostý srub. Podle knižního „Průvodce Šumavou“ vydaného německy roku 1888 sloužil „cestářskému mistru jako přístřešek a k přenocování“  při další stavbě silničky podél Vydry k Antýglu.V letním období je možné, že uvidíte živé vydry říční, zapůjčené do výběhu před chatou. Protože se však jedná o druh, který ve svém přirozeném prostředí v noci loví a ve dne spí, jsou krmeny brzy ráno a později večer. Z důvodu velkého množství pěších turistů včetně školních výletů a vozíčkářů je po celé naučné stezce na které chata stojí (tzn. od Čeňkovy pily na Antýgl) zákaz jízdy autem a na kole. Chata není vhodná pro cyklisty!

Kolem řeky Vydry

Nebe se zatahuje a tak nepokračujeme  až k Čeňkově pile, ale vracíme se zpět na parkoviště Rokyta.

Vydra

Celý tok  řeky Vydry, která dostala svůj název podle výskytu vydry říční, se nachází v Národním parku Šumava. Na horním toku (od pramene) je nazývána Luzenský potok, po soutoku s Březnickým potokem vzniká Modravský potok. Ten teče severním směrem až k soutoku s Roklanským  potokem  a Filipohuťským potokem nedaleko osady Modrava. Od soutoku nese řeka název Vydra. Vydra je šumavská řeka, jejímž soutokem s Křemelnou vzniká řeka Otava. Celková délka Vydry po soutok s Křemelnou je 23,1 km, plocha povodí je 146,2 km² a průměrný roční průtok nad soutokem činí 4,13 m³/s.