Z Berouna do Nižboru

Restaurace Zastávka v Nižboru

Je všední den, co si dnes udělat výlet? Cíl je jasný, restaurace Tomáše Hanáka Zastávka v Nižboru. Chystáme se sem už několik měsíců. Do Berouna jedeme autem /dalo by se vlakem, ale s tím covidem a rouškama je to pořád otrava.

nádraží Beroun

Parkujeme u berounského vlakového nádraží, jdeme se podívat do blízkého Berounského pivovaru, kde se trochu osvěžíme před pěší cestou do Nižboru. Příjemný interiér restaurace, pivo pro mě žádný zázrak.

zmrzlina

Trasa, cyklostezka Po stopách českých králů, nás vede nejdříve přes centrum Berouna, pokračujeme pak kolem Berounky přes Stradonice do Nižboru. Jdeme vilovými čtvrtěmi, později chatovými oblastmi. Skvělou zmrzlinou se loučíme s Berounem a pokračujeme podél Berounky. Je docela vedro, Berounka po dešti minulých dnů je zabarvená do hnědé barvy. Šťavnatá zeleň kolem a trochu dusno s námi pokračují dále. Cestou potkáváme několik cyklistů i děti na výletě. Přes most na konci Berouna přejdeme na druhý břeh Berounky a přes Hýskov, místy příjemnou lesní cestou, scházíme na břeh Berounky. Na vodě není tak rušno jako jiné roky, ale několik lodí i rybáře potkáváme.

Berounka

Restaurace Zastávka

Do restaurace Zastávka přicházíme kolem 14:00 , přesně čas na oběd. Rezervaci po telefonu jsme udělaly už ráno. Jsme na železniční stanici Nižbor, kde se sezonní restaurace a penzion nachází. Interiéry, vagóny , výzdoba i zařízení, atmosféra nás opravdu baví.

Dáváme si oběd, pivo (Bernard) i kafíčko. Mám radost, že na poledním menu je moje oblíbená vinná klobása s kaší a okurkovým salátkem. Mňam! Je nám tady příjemně a čas krásně plyne, ani se nám nechce zvedat. Cestou na vlak / asi minutu/ potkáváme Tomáše Hanáka. Ohání se bruskou nebo pilou a vyrábí nějaký doplněk do exteriér (asi věšák). Je to sympaťák, usmívá se a rozdává radost kolem sebe. Pozdravíme, zamáváme Nižboru a myslím, že se sem rádi brzy vrátíme.

Historie

Před pár lety chátrající dřevěný železniční sklad – „magacín“ – z roku 1876. Tomáš Hanák se jej rozhodl zachránit a proměnit – ač sám abstinující alkoholik – v nádražní hospodu. Po moři administrativních bitev, s pomocí architektů studia Break Point, vznikl objekt, nabízející celkem sedm možností posezení, na nákladových rampách, dlážděných či dřevěných, na perónu před jedním ze tří starých vagonů, v lokále, který je připomínkou nejen rakousko-uherských železnic, ale i vagonových kupé, která mnozí z nás ještě pamatují.

Restaurace Zastávka

Odevšad je možné obdivovat panorama protějšího nižborského zámku, anebo ostře sledovat motoráky od Berouna či Rakovníka. Hanák společně s nižborským řemeslníkem Janem Janovským dbali na to, aby maximum původního bylo zachováno, materiály hledali na šrotištích či zdevastovaných drážních objektech. Pokud jste dva či tři, můžete přespat ve služební části „rybáku“, zrestaurovaného vagonu ČSD z r. 1948, ve zbylé části vagonu je salonek pro cca 20 osob (vše viz fotogalerie). Ve výčepním stole, jaký jste zřejmě ještě neviděli, se chladí sortiment Bernardů, k mání jsou domácí limonády. Kuchyně nabízí nejen nádražní klasiku (v nových kabátech), ale i „nepolotovarová“ jídla, vč. bezmasých, moučníky jakbysmet. Pokud je síla a chuť, lze v lokále – po zavírací hodině – promítat filmy ve špičkové kvalitě.

„Novinkou“ a současně vrcholem šílenství je opodál stojící (menší) dřevěný sklad z r. 1899, zachráněný před demolicí ve stanici Vráž u Berouna; po kompletním rozebrání, převezení o 12km, očištění od staletého sajrajtu, důkladném ošetření a znovu vztyčení  (podle originálního projektu, nalezeného v Národním archivu ČR) se stal dalším nenápadným skvostem Zastávky Nižbor.
Oceněním dlouholetého snažení je fakt, že Obec architektů ČR zařadila Zastávku mezi následováníhodné příklady využití vysloužilých drážních budov.

Otevřeno od května do října, denně 10:00 – 22:00

Malá VELKÁ RADA: přijeďte ve všední den, nejlépe mimo sezónu. O prázdninách či víkendech bývá plno a kouzlo Zastávky se trochu ztrácí.