Zřícenina Lopata

Lopata je hrad

Úžasné podzimní počasí, babí léto. Ráno jsme byly na rogalu na letišti u Stříbra. Sama příroda dává tolik možností, že vybrat cestou domů výlet bylo opravdu těžké. Krátce jsme zastavily u  vodního hamru Dobřív u Rokycan.  Další zastávkou byla zřícenina Lopata, název trochu zvláštní, ale rozhodnutí udělat si tady procházku, byl báječný.

cesta na zříceninu Lopata

Naučná stezka  F. X. France

Jsme na naučné stezce nesoucí jméno archeologa F.X. France. Cílem stezky je seznámit návštěvníky s bohatým historickým vývojem této oblasti na dodnes patrných pozůstatcích stavebních děl, ať již pravěkého nebo středověkého původu. Stezka je dlouhá 10 km a má 13 zastávek. Jednou  ze zastávek je středověký hrad Lopata a pozůstatky jeho obléhání. V blízkosti trasy je možné projít přírodními památkami Hádky a Kakejcov.

Zřícenina Lopata

Lesní cestou, později přecházející  přes dřevěné můstek, který překlenuje bubližníkovou skálu, vystupujeme na skalní plošinu, kde se hrad nacházel. Ohýnek a voňavé buřtíky umocňují  prostor romantického  lesního  areálu na Lopatě.

zřícenina Lopata
Naučná stezka F.X. France

Založení hradu se připisuje Heřmanovi z Litic (1367-77). Roku 1397 hrad dobylo královské vojsko. Jan z Lopaty pak držel hrad za dob husitských válek. Janův bratr, loupeživý rytíř Habart z Lopaty se zde usadil na konci 20. let 15. století. Po dobytí hradu husitskými vojsky v roce 1433 hrad zanikl.

F. X .Francovi se podařilo zbytky hradu Lopata vykopat v letech 1885-87. Dochoval se 130 metrů dlouhý úsek původní cesty. Na vrcholu bylo lichoběžníkové hradní jádro se vstupem po mostu ze skalky v předhradí. Zajímavostí hradu je kombinace hranaté a okrouhlé věže. Středověké hradby jsou zřejmé i dole i pod hradem i s palebnými pozicemi.

cesta na zříceninu Lopata

Hádecký potok

Od Lopaty se vracíme k lesnímu parkovišti a pokračujeme alejí k Hádeckému potoku.

Naučná stezka F.X. France

Mohylové pohřebiště Hájek

Více toho nestihneme a tak ještě jdeme po dochované středověké cestě spojující Šťáhlavice s bývalým Dolním Nestajovem k jedné z největších mohyl předvěkého pohřebiště, které se rozkládá na návrší mezi zámkem Kozel a zříceninou Lopata. F.X. Franc prozkoumal všech 91 zjištěných mohyl, některé byly zničeny dobýváním pařezů a při výstavbě cesty. 53 dochovaných pečlivě zdokumentoval.