Benecko – Žalý v zimě

Domů » Všechny destinace » Česká republika » Královéhradecký kraj » Benecko – Žalý v zimě

Opustily jsme na chvíli pohádkovou rozhlednu Žalý a protože nám zbylo ještě trochu času, rozhodly jsme se pro krátký výlet zasněženou krajinou na Benecko. Od rozhledny je to k  hotelu Žalý asi 4 km tam a zpět.

Benecko

Jdeme lesem kolem pomníku padlých. Turistů k naší velké radosti potkáváme minimum. Je všední den a nejsou ani žádné prázdniny, prostě ideální čas na výlet. Projede kolem nás pár  osamělých běžců na lyžích! Je skvělý sníh, ach to by se jelo!

Sníh i tady v lese na stromech dělá neskutečné scenérie, v místech, kde je průhled na panorama hor při skvělé viditelnosti jsou výhledy ještě krásnější.

Hotel Žalý a Karolinka

Na Benecko přicházíme kolem chaty Karolínky. Těšily jsme se, že si tady dáme nějaký bylinkový čaj a budeme se kochat. Mají zavřeno. Nevadí, pokračujeme dále k hotelu Žalý, který nabízí svým hostům také nádherný panoramatický výhled na hory, stojí v nadm. výšce 960 m. Odtud také začínají upravované běžecké tratě (na Špindlerův Mlýn a Horní Mísečky), vleky – Šlohnerka (300 m dlouhý s osvětlením a umělým sněhem), Kejnos – lanovka (800 m dlouhý s osvětlením, umělým sněhem), Liška (500 m dlouhý), skiareál Herlíkovice (2 km), snowtubing – jízda na duších.

Benecko nad Karolínkou

Benecko

Jako malá jsem jezdila do malebné roubenky k babičce a dědečkovi do Rychlova. Rychlov je mezi Štěpanicemi a Vítkovicemi. Na Benecko jsme chodily v létě na koupaliště. Bylo to hodně do kopce, kolem dalších malebných chaloupek, odměnou vždy byla studená voda, protože tady v horách se nikdy nestihla dost prohřát. V zimě se sem pak chodilo lyžovat.

Tkalci i výrobci lyží

V době mého dětství se v chaloupkách tady v okolí tkalo na ručních stavech. Můj dědeček  s babičkou tkali do pozdního důchodového věku. Tkalcovský stav jsme měli přímo ve světnici /v senici/ a babička měla i dva dřevěné kolovrátky, na kterých tkala nitě. Děda byl také zdatný truhlář, mimo nábytku a nářadí vyráběl také lyže pro sebe i pro nás. První lyže v regionu byly vyrobeny na pile v Dolních Štěpanicích sekerníkem Vondrákem z bukového dřeva podle vzoru skijí lesníků hraběte Haracha. Tento typ se ale v podmínkách kopcovitého terénu příliš neujal pro svoji váhu a další výrobci lyží (Faistaurer, Erlebach) již volili spíše dřevo jasanové.

Bohumil Hanč a Václav Vrbata

Určitě stojí za zmínku, že mimo další osobnosti, odtud pocházel český sportovec, lyžař, běžec na lyžích Bohumil Hanč, který společně se svým přítelem Václavem Vrbatou, tragicky zahynuli během mezinárodního závodu na lyžích na 50 km na hřebenech Krkonoš o velikonocích 2013, kdy se v horách náhle extrémně změnilo počasí.

Benecko a okolí

Krkonošská obec Benecko je nejvýše umístěnou vsí pod vrchem Žalý. Nynější obec Benecko se skládá z Benecka, Horních a Dolních Štěpanic, Mrklova, Rychlova, Štěpanické Lhoty,  Zákoutí a Žalý,  které se v roce 1960 sloučily v jednu střediskovou obec.

Benecko leží v západních Krkonoších. Výhodou turistického střediska Benecko, je vrcholová poloha. Je orientované jihozápadním směrem, proto jsou za jasných dní jeho svahy celý den prosluněné.

Benecko

Obec se nachází ze dvou třetin v 3. zóně Krkonošského národního parku. Není čas projít si celé Benecko, ale i tak, srdce bylo potěšeno. Světlo pak dělá z lesa a stromů Čarovný les. Krkonoše a jejich počasí umí být zrádné, ale dnes děkujeme pane Krakonoši, za přízeň a nádherný výlet! Vracíme se zpět na Žalý.