Cesta Bolívie, Chile,Velikonoční ostrovy 5

Domů » Všechny destinace » Zahraničí » Jižní Amerika » Bolívie » Cesta Bolívie, Chile,Velikonoční ostrovy 5

La Paz

Jdeme na snídani a opět marmeláda, máslo, chleba a pozor, dvě lžičky vajíčka. Dnes je náš poslední den v La Paz a máme toho ještě hodně. Moc se tedy s jídlem nezdržujeme a hned jdeme na Plaza Murillo. Je tu nějaká demonstrace a protestující se začínají srocovat.
Plaza Murillo se jmenuje na počest vlastence Pedra Dominga Murillo (1759-1810), byl to míšenec a předchůdce boje za nezávislost Bolivie. V červenci roku 1809 započal vzpouru proti Guvernérovi a vyhlásil nezávislost. O rok později byl popraven. Až o 16 let později se Bolívie dočkala nezávislosti.  Ve středu náměstí je jeho třímetrový památník, který navrhl italský sochař Ferruccio Cantella. Na úpatí sochy je obraz ženy, která ztělesňuje vlast, vedle ní je voják osvoboditel a bronzový lev, symbol triumfu a nebojácnosti. Během přepravy památníku lodí z  Itálie se náklad potopil a některé části pomníku byly nenávratně ztraceny. Je tu „mrtě holubů“ , prohlásil Petr po zhlédnutí náměstí.

Obdivovali jsme krásné budovy na náměstí. Katedrálu, tu jsme si prohlédli uvnitř a potěšilo nás, že je tu Pražské Jezulátko. Dále  Palacio de Gobierno (prezidentský palác), kde stáli stráže v uniformách z 19. století a Palacio Legislativo (Kongres).
Pokračujeme na Plaza San Francisco, prohlédnout si Iglesia de San Francisco. Má pozoruhodné průčelí a její barokní fasáda je příkladem prolínání katolického a původního náboženství. Jsou zde ukryty postavy hadů, dravců a draků a tváře na sloupech připomínají kulturu z Tiuanacu. Stavba byla započata roku 1548, ale pod tíhou sněhu se v roce 1610 zhroutila. Nová rekonstrukce se zdařila v roce 1784. Janka si šla sednout na kafíčko a já s Petrem si jdeme prohlédnout přilehlý klášter. Petr vyleze až ke zvonům a dělá pěkné fotky kostela ze zvonice. Málem tu zakopne a vráží do zvonu. To už já sedím na náměstíčku kláštera a popíjím s Jankou kávu. Za zdmi se demonstranti trochu rozjeli a střílí se. Jsme rádi, že jsme ukrytý za větrem a čekáme, až se to venku vybouří.
Na našich cestách jsme zavedli tradici, že v jednom kostele koupíme svíčky a zapálíme je. Do kapličky se sochou sv. Candelarie nás musejí pustit, je pod zámkem za mřížemi. Paní, která nám umožnila přístup, nás nechává chvilku o samotě, po odchodu opět zamyká vrata.

Mercado de Hechecería –  Trh čarodějnic

Vyrážíme do restaurace na oběd. Pro velký úspěch je to opět „starožitnictví“ a jako aperitiv objednáváme Pisco sour. Už nemáme moc času, musíme nakoupit nějaké suvenýry na trhu čarodějnic a pak hurá do Sucre.  Víc jak tři hodiny nakupujeme a smlouváme. Sbírám sochy a keramiku od domorodců různých kultur a tady je z čeho vybírat.

Mercado de Hechecería

Mercado de Hechecería – jedno ze slavných míst v La Paz je Mercado de Hechecería, neboli trh čarodějnic, nachází se na Calle Santa Cruz a Linares, v blízkosti Iglesia de San Francisco.  Pouliční prodejci prodávají totemy, amulety a talismany, dary pro bohy Slunce a Země. Pletené zboří z lamí a vlny. Nabídka sortimentu vypovídá o přetrvávání náboženství, které katolíci nebyli schopni vykořenit Samozřejmě, že jsme se šli podívat na mrtvá lamí mláďata a embrya. Spalování mrtvol, je účinný způsob, požehnat domu, nebo zlepšit zdravotní stav nemocného člověka.  Občas jsou lamy pohřbené pod základy domu.