Cesta Rio – Santos – BRAZÍLIE 24

Domů » Všechny destinace » Zahraničí » Jižní Amerika » Brazílie » Cesta Rio – Santos – BRAZÍLIE 24

Jaderná elektrárna Angra

Jen velice těžko se nám vstává před 5. ráno. Snídani jsme měli připravenou v lednici, jak nám včera večer slíbili. Taxík na autobusové nádraží byl na místě přesně. Taxikář si řekl 30 BRL. Na nádraží si kupujeme místenky do Paraty a raději i na zpáteční cestu. Cena je 135 BRL na osobu za obě jízdy. Dan sedí na levé straně a já s Petrem napravo. Dan má lepší výhled, občas se na jeho straně objevují krásné zátoky s ostrovy a plážemi. My máme většinou vyhlídku na hory. Nejdříve ovšem musíme vyjet z Ria. Náš moderní a klimatizovaný bus odjíždí přesně v 7:30 a máme ujet 300 km.

Po nejkrásnější dálnici světa Rio – Santos

Občas míjíme favely, obchodní centra a konečně se dostáváme na dvouproudovou dálnicí  BR-101 (dálnice Rio-Santos), která je považována za nejkrásnější dálnici na světě. Protíná oblast jihozápadně od Ria, zvanou Costa Verde. Zalesněné kopce a horské hřebeny porostlé deštným pralesem, pohoří Serra do Mar, Atlantický oceán s nádhernými plážemi, zátokami a plachetnicemi, a po kopcích jsou zvláštní kamenné útvary. Vše je sytě zelené a s barvou oceánu opravdu malebné. Oblast je svěží a zřejmě zde často prší. Fotíme jak se dá, ale bus jede po dálnici hodně rychle a téměř všechny záběry jsou rozmazané, nebo s odrazem od okna. No nevadí, v oblasti Costa Verde budeme spát dvě noci.

cesta  oblastí Costa Verde
cesta oblastí Costa Verde

Jaderná elektrárna Angra a ropné rafinérie

Nedotčenost a krása scenérií je bohužel narušena brazilskou vládou a společnostmi Petrobás a Eletronuclear. Postavily zde ropné rafinérie a jadernou elektrárnu. Brazílie má jedinou jadernou elektrárnu, jmenuje se Angra (Světluška). Je dobře vidět po cestě z autobusu. Obrovská ohavná stavba je posazena do nádherné zátoky. Brazílie leží na okraji tektonické desky a dochází zde k zemětřesením. Navíc je okolí elektrárny obklopeno kopci, které v období dešťů vedou k masivním sesuvům půdy. Vzhledem ke své blízkosti k oceánu, slaná voda vážně narušuje nestabilní podloží. Existuje velmi reálná hrozba, že by sesuv půdy mohl přímo zasáhnout elektrárnu a vést k ekologické katastrofě, která by mohla být dokonce horší než katastrofa ve Fukušimě v Japonsku. Jaderná elektrárna v blízkosti Angra dos Reis má dva reaktory, navržené a postavené z dob vojenské diktatury z roku 1970. Angra 1 a  Angra 2. Třetí Angra 3 je ve výstavbě a předpoklad uvedení do provozu je rok 2018. Latinská Amerika (Argentina, Brazílie a Mexiko) mají v provozu 3 jaderné elektrárny.

jaderná elektrárna Angra

Paraty

Dojeli jsme do Paraty, (čte se Paráči) jedné z nejzachovalejších koloniálních vesnic v Brazílii a ubytovali se http://www.pousadakonquistaparati.com.br kousek od autobusového nádraží v Pousada Konquista. Jak jsme měli všude štěstí na báječné recepční, tak tady to byl pravý opak. Jak ta byla nepříjemná. Posada je docela pěkná, až na moji rozbitou postel, na které jsem se bála pohnout, aby se nerozpadla. Upozornila jsem na problém, ale nikdo nepřišel. Dan je nějaký unavený a není mu dobře a tak vyrážíme s Petrem na obhlídku vesnice jen spolu. Paraty bylo založeno Portugalci v roce 1667 a kdysi bývalo významným přístavem pro vývoz zlata z Nového světa. Většina budov se datuje před rokem 1750 a jsou v perfektním stavu. Nechala jsem se nalákat do restaurace Chavariz na dobrý oběd a láhev piva. Petr si pochutnal na místních sladkostech od pouličních prodejců.