JEŠTĚD (německy Jeschken)
Ještěd je vyhledávaným turistickým cílem, který je dobře dostupný kabinovou lanovou dráhou z Horního Hanychova. Stavba na vrcholu slouží radiokomunikačním účelem, je tu hotel, restaurace, kavárna. Ještěd je dostupný i po malé silničce autem ze sedla Výpřež do sedla Ještědka a dál na vrchol. Na vrchol vedou i značené turistické trasy, je zde i autobusová zastávka.
Výhled z Ještědu ( za dobré viditelnosti) je mimořádný – dá se odtud přehlédnout až polovina Čech – namátkou Kunětická hora, Trosky, Kozákov, Bezděz, Ralsko , Hamburk, Černou horu Smrk, Jizeru, Sněžku , Studniční horu i Kralický Sněžník a Petřínská rozhledna.
Nejvyšší hora (1012m) Ještědského hřbetu a mimořádná krajinná dominanta vypínající se jako hradba a oddělující Liberec od vnitrozemí Čech. Od roku 1995 je Ještěd součástí Přírodního parku Ještěd ( 93,6km2)

Ještěd má drsné horské klima – průměrná roční teplota je 2°C, sníh tu leží 100-120 dní v roce.
První český doklad názvu Ještěd („ pod horou Ještědem“) se objevuje v r . 1546 v Sedláčkově knize „ Snůška starých jmen. Jak se nazývaly v Čechách řeky , potoky , hory a lesy „. Ještěd je zapsán i v nejstarší soudní knize z r. 1952. Někdy se také uvádějí názvy Ještěd nebo Ježek. Odnepaměti byl Ještěd nejen nepřehlédnutelnou dominantou, ale i přirozenou překážkou a také národnostní hranicí, vedly tady také důležité pašerácké stezky. Vrcholem hory po staletí vedla hranice libereckého a českodubského panství, označená od 19. stol. Dosud existujícím Rohanovým kamenem (kamenný obelisk také připomíná návštěvu Adély Rohanové r. 1838).
Jako turistický cíl je Ještěd vyhledáván soustavněji od 19. stol. V první fázi zde byla jistá souvislost s dělnickými nepokoji. Propukajícími v libereckých textilkách.
Roku 1847 nechal lesník Hebelt postavit dřevěnou chatu a pronajal ji Haslerům. Domek vyhořel a Haslerovi zde vybudovali vlastní přístřešek, kamenný objekt r. 1868 také podpořili liberečtí občané, vyrostla zde i pětimetrová dřevěná vyhlídka, která však z bezpečnostních důvodů byla v roce 1889 nahrazena 8 m vysokou dřevěnou rozhlednou – ta však v roce 1903 neodolala náporu vichřice.
Roku 1885 Německý horský spolek přistavěl ke stávající chatě verandu pro 200 lid .- tato tzv. Rohanova chata, horský hotel s 23 pokoji , noclehárnou i kinosálem, zde stála až do r. 1964 , kdy neopatrností chata vyhořela.
V letech 1966 – 73 byl vybudován nový hotel ve tvaru rotačního hyperboloidu, za jehož projekt autor, liberecký architekt Karel Hubáček , se svým týmem SIAL získal světovou Perretovu cenu. Stavba je víceúčelová a od paty až po vrchol anténního nástavce měří 98 m. Základním pilířem jsou dva válce z taženého železobetonu, uvnitř je výtah a schodiště. Na vnější straně širšího válce je zavěšená ocelová konstrukce s hliníkovým pláštěm.
V r. 1909 byla postavena sáňkařská dráha, první svého druhu v Evropě. V roce 1976 byl pak otevřen u příležitosti konání Mistrovství Evropy juniorů skokanský areál.
V současnosti zde je dvojice můstků HS 134 a HS 100 .
V letech 1932-33 byla vybudována lanová dráha z Horního Hanychova těsně pod vrchol hory. Šikmá délka 1182,75 m , výškový rozdíl je 400 m.Lanovka byla modernizována v letech 1971-75 , do kabiny se vejde 35 cestujících a cesta trvá 4 minuty.

Ještěd celoročně oblíben turisty a v zimě jej rádi navštěvují lyžaři. Vedle kabinové lanovky je zde i několik sedačkových lanovek a vleků. Délka tratí je asi 9 km
Výlet na Ještěd si nechá ujít jenom málokterý návštěvník z Liberce. 27. srpna 1968 zde živě vystoupil ve Svobodném studiu SEVER Václav Havel.
R. 1679 v oblasti Ještědu zastřelil lesník Prokop medvěda
/text : použité výňatky z knihy VELKÁ TURISTICKÁ ENCYKLOPEDIE/ Liberecký kraj / Petr David, Vladimír Soukup/
Foto : JOSEF BRZÁK
Ještěd je krásné místo, krásný výstup, krásný výhled, ale tohle vše umí zkazit jedna jediná věc, bezohlední, arogantní a zdravím rozumem nemyslící cyklisti a koloběžkáři, kteří se jak největší prasata šinou dolu bez ohledu na jakákoli rizika či pěší a děti. Pro mě to byl jeden z nejhorších „setkání“ s touto bezohlednou a dobytčí formou lidí… Sám jsem cyklista a o to víc, tohle jednání nechápu…