JEZERO KRISTÝNA

Koupání v písáku

Je páteční horké odpoledne, jedeme služebně do Chrastavy. Odtud po nové silnici jsme za 15 minut v Hrádku nad Nisou. Víme, že máme hledat Kristýnu. Na ceduli je Kristýna – Jih a tak tady odbočujeme. Je už skoro večer, parkoviště už je poloprázdné a výběrčí už šel asi na pivo. Procházíme alejí do březového háje, je tady restaurace i hřiště na plážový volejbal. Jezero vypadá náramně. Na písečných plážích je ještě několik lidí, jdeme po břehu na malé odlehlé místo, plavky si nebereme a natěšení se noříme do vody. Paráda. Voda je čistá. Dvakrát se vykoupeme a zaplaveme si. Pak už musíme hledat ubytování. Na protějším břehu vidíme chatky a ubytování,  a tak zkoušíme štěstí. Na kraji je klidnější kemp, chatku máme zaplacenou, ale prý ještě musí uklidit. Nevadí, jedeme se do města najíst. Na náměstí je výborná restaurace Camelot, vezeme si i s sebou řezané pivečko a těšíme se jak usedneme u chatičky .

západ slunce na jezeře Kristýna

Jezero Kristýna

Honza jde pro klíče…já pomalu vybaluji před chatku věci. Kšeft je kšeft, vaši chatu jsme nechali někomu jinému!! Bezmoc a bezmoc, co na to říci. Je nám  z toho smutno, ale necháme si vrátit peníze a mizíme, než uklidí další chatu už čekat nechceme. Zkoušíme starý hotel u náměstí “ jó pokoj máme, ale nemáme uklizečky “ . No, hlavně, že jsou tady lidé pořád bez práce! Tak zkusíme penzion La Campagna v Sokolské ulici. Máme krásný pokoj v úplně nové budově, luxus. Dovolí nám i sednout na terasu a vypít naše pivo. Líbí se nám tady a tak prodlužujeme na dvě noci.

Povrchový důl na lignit ( málo kvalitní sírnaté uhlí)  Kristýna byl zřízen v roce 1952.  Důl měl za úkol zásobovat okolní teplárny surovým hnědým uhlím.  Hnědouhelné doly  s několika šachtami ( např. Kristiánské šachty – Christian Schächte, tady jméno Kristýna) provozoval hrabě Clam Gallas.Těžba zde byla zastavena 30.4.1972, kdy byla také odstavena vodní čerpadla k udržení hladiny spodních vod. Důl byl pak zaplaven. Dnešního stavu hladiny dosáhl lom po 3 letech. Celková vodní plocha má rozlohu necelých 13 ha s průměrnou hloubkou 20 m.

jezero Kristýna

Voda v jezeře je vhodná na koupání a pro provozování vodních sportů. Voda v jezeře je napájena čistou podzemní vodou a tak je velký předpoklad, že se nekazí. Písčité pláže, pro malé děti ohraničené brouzdaliště i skluzavka. V okolí jezera je penzion, chatky i autokemp, jsou zde restaurace a hřiště  pro  plážový volejbal ( Kristýna – jih).  Možné je si zapůjčit loďky i šlapadla. Najdete tady toalety i převlékárnu. Jezero  je v horkých dnech obležené dovolenkáři, mnoho rodin s malými dětmi. Okolo jezera potkáte pěší, cyklisty i bruslaře.

V Kristýně jsme se vykoupali za náš krátký pobyt několikrát.Vstupné : dospělí platí  35 Kč, děti od 6 – 15 let  platí 15 Kč;  parkovné je : 40 Kč

Přímo u jezera ( Kristýna – jih) je lanové centrum.  Kristýna  je také  vyhledávaným místem pro rybáře.

jezero Kristýna

Výletní místa v okolí Hrádku nad Nisou

Jezero  Kristýna se nachází na okraji příhraničního města Hrádek nad Nisou, v místě a kraji , kterému se říká Trojzemí  (Česko-Německo-Polsko). Místo  v údolí Lužické Nisy, položené 260 m.n.m. severozápadně od Liberce. Blízkost Lužických, Jizerských a Žitavských hor poskytuje množství výletů pro pěší turisty a pro cyklisty. Hrádek i jeho okolí je místem nejenom pro letní dovolenou. My jsme stihli navštívit několik krásných míst v blízkém okolí: hrad Gutštejn, Lemberk, vesničky s lidovou architekturou, hasičské muzeum v Chrastavě, středověkou tvrz Vítkov, jezero Berzdorfer v Německu a soukromý zámek Radomerzyce v Polsku.