Mostecké jezero

Jezero mělo být otevřeno pro veřejnost již v loňském roce, vypadá to, že nejbližší termín je  červen 2020. K jezeru přijíždíme ráno, teprve před chvílí se probudilo slunce. Je únor a tak kolem je lehká sněhová pokrývka, která ještě nestihla roztát. Podél jezera je stezka, nad jezerem je silnice, která ještě není dostavěná.

Scházíme k jezeru, sluníčko malinko začíná hřát a díky ptačímu řevu je cítit, že jaro ťuká na dveře.

Jezero Most

Pohled na jezero i panorama nad ním jsou úchvatné. Nepřehlédnutelný je Hněvín i kouřící komíny. Jediným návštěvníkem jezera je muž s dalekohledem, který pozoruje ptáky. Ptáci v obrovských skupinách se poklidně houpou na hladině,

Trávy vlají ve větru a nad hladinou  průzračné  vody vypadají sošně. Každý pohled na jezero s vystřelujícími paprsky tvoří obrazy.

Ptáci

Přicházíme k muži, který už dlouhou dobu sleduje hladinu před námi. Zajímá nás, co  je na jezeře možné vidět. Všude jsou hlavně rackové. Ale je tu jeden racek a ten je vzácný – racek šedý (Larus hyperboreus). Racek šedý  hnízdí v arktických částech Evropy, Severní Ameriky a Asie. A jeden takový by tu měl někde být! Nechá nás nakouknout do dalekohledu, který zvětšuje 30-60x!  Krása, ptáky vidíme jak na dlani, čistý a neskutečný obraz ! Možná i trochu chápeme, že je možné šedého racka mezi stovkami bílých vidět. Racek šedý patří k největším druhům racků. Od bílého racka se liší v dospělosti bílými špičkami křídel. V naší republice se vyskytuje výjimečně. Jezero Most patří k jedněm z nejvýznamnějších zimovišť  ptáků v Česku.

Jezero Most

Jezero vzniklo na místě bývalého královského města Most, které ustoupilo těžbě. Mostecké jezero je antropogenní jezero, které vzniklo jako projekt rekultivace bývalého Dolu Ležáky. Těžební lokalita zde vznikla v roce 1900 pod názvem Richardův lom, v roce 1945 byl lom přejmenován na lom Ležáky. Uhlí se zde těžilo do 31.8. 1999.

Jezero se začalo napouštět v roce 2008. Od roku 2014 je jezero doplňováno a napouštěno vodou  z řeky Ohře, přiváděné do jezera z Nechranické přehrady.

Jezero má rozlohu cca 310 ha, délku 2,5 km a šířku 1,5 km. Hladina je ve výšce 199 m.n.m. Maximální hloubka činí 75 m a při průměrné hloubce 22 mm má objem 69,8 milionů m3.

Jezero Most

Svou rozlohou vodní plochy je jezero Most druhým největším v Česku. Větší je  jezero Medard, rekultivační jezero u Sokolova.

Jezero by mělo sloužit k rekreaci a volnočasovým aktivitám. Budou zde  pláže, mola pro vstup do vody, přístaviště lodí i zázemí pro vodní záchrannou službu.

V jezeře jsou nasazeny i některé druhy ryb, kolem jezera se zpevňují a osazují břehy.

Jezero Most

Doufejme, že jezero bude občanům k dispozici co nejdříve!

Oblast spravuje státní podnik Palivový kombinát Ústí. My pak pokračujeme na hrad Hněvín a na další zajímavosti Mostu a jeho okolí.