Jezero Talsperre Spremberg

Domů » Všechny destinace » Zahraničí » Evropa » Německo » Jezero Talsperre Spremberg

Talsperre Spremberg See

Z polské Wroclavi a po návštěvě unikátního dřevěného kostela v Jaworu /UNESCO/, přijíždíme k velkému jezeru Talsperre Spremberg. Je opět šílené horko a nemůžeme se dočkat až se trochu svlažíme. Dlouhé písečné pláže, vzrostlý park nad břehem a kemp SpreeCamp. Je nám trochu podezřelé, že ač je tu několik návštěvníků, všichni lelkují jenom na břehu a ve vodě není nikdo. Jezero /možná kvůli letošním urputnému vedru/ je hodně vyschlé a na krajích je tyrkysově zelená voda. Koupat se v tom nedá. Je tu malé příjemné občerstvení a tak sedáme do stínu a pozorujeme jezero.  Škoda je to tu moc pěkné, odjíždíme a těšíme se na koupání někde jinde.

Jezero Talsperre Spremberg

Ptačí jezero

Už je dost pozdě, když přijíždíme k jezeru u Förstgen. Na břehu stojí parta fotografů a vyčkává. Jdeme blíže a už chápeme, jsme u ptačího jezera v oblasti Biosférické rezervace /v zemi tisíce rybníků/. Na koupání to nevypadá, ale pozorovat stovky ptáků při západu slunce je zážitek.

Ptačí jezero u Förstgen

Biosférická rezervace

Hornolužická oblast rybníků a vřesovišť mezi Hornolužickou pahorkatinou na jihu a Hornolužickým hornickým revírem na severu, část saské doliny. Řeky, toky a stoky jsou tepnami života krajiny. Biosférickou rezervaci protékají Spree a Kleine Spree, Schwarzer Schöps a Weigersdorfer Fließ, jakož i početné menší potoky a stoky. Nivy kolem potoků a řek, rychle a pomalu tekoucí voda, mělká místa a hluboké výmoly, příkré a ploché břehy tvoří v biosférické rezervaci ideální životní podmínky pro mnoho zvířat a rostlin. Zde jsou ještě vidět: ledňáčci, vydry, rejec vodní, živorodá motýlice a pisík obecný, sekavec písečný a mihule potoční, vzácné rostliny s plovoucími listy, závary a blatouch bahenní. Systém stok, který byl po staletí vytvářen k zavodňování a odvodňování rybníků, spojuje vlhké oblasti a rybníky, tvoří cesty pro rozšiřování putujících druhů zvířat. Ploché rybníky s přirozenými břehy, úseky přechodu a pásy rákosí s postupným přechodem k loukám a lesům jsou ve velkém počtu osídleny rostlinami a zvířaty, která jinde již vymizely. Na březích mohou být objeveny rákos, chmel, kuby, závar, šípatka, žlutě.

Jezero Bärwalder See

Je už sice pozdě, ale nakonec se rozhodujeme, že náše putování  zakončíme u „našeho“ oblíbeného jezera Bärwalder See. Hned ráno si dáme báječnou koupel a pak ještě několikrát a hurá do Česka!