Polsko, Norsko 1

Domů » Všechny destinace » Zahraničí » Evropa » Polsko » Polsko, Norsko 1

WROCLAW

Kdo tam byl?

Šlo již o sedmou cestu naší holčičí bandy. Po plodném (rozuměj „plodném“ na děti) období nás letos bylo opět docela hodně, a to 6: Simona Kasperová, Petra Kottová, Kamila Mrázková, Lenka Tfirstová, Martina Adamová a Kačka Švecová. Původně měla jet ještě Denisa Košková, ale bohužel se špatně dohodla doma a manžel se staršími dětmi si na stejný termín domluvili víkend na řece, takže jí nezbylo, než zůstat doma a postarat se o nejmladšího synka a papoušky. Pro nás to znamenalo nutnost přebookovat hostel a změnit pokoj na šestilůžkový, což naštěstí nebyl problém. Horší už to bylo se zavazadlem. Nízkonákladové letecké společnosti totiž většinou v ceně letenky nemají zavazadlo, které by se dalo odbavit. Vždycky si proto zaplatíme jeden velký kufr pro celou bandu, kam dáme věci, co se nevešly do příručních kufříků, a samozřejmě tekutiny v čele s panem Jamesonem. Protože velký kufr bere většinou Denisa, rezervovaly a zaplatily jsme jej právě na její letenku. Když nám tedy oznámila, že neletí, přišly jsme tím pádem nejen o ni, ale i o kufr. Vzhledem k tomu, že nová objednávka by nás vyšla na cca 2.200,-Kč, musely jsme se tentokrát uskrovnit a každá se zabalit do kufříku o rozměrech 55cm x 40cm x 20cm. Po počátečním zděšení se zadařilo!

Dámská jízdy
Petra , Kamila, Lenka, Martina a Kačka

Jak nám vyšlo počasí?

Předpovědi byly více než příznivé, a to slunečno a teploty kolem 20°C, což se nám líbilo. Opouštěly jsme totiž Čechy v okamžiku, kdy zde měla panovat třicetistupňová vedra. Věřily jsme, že se nebude opakovat Kodaň, kde nám byla zima i přes šest vrstev oblečení. A naše přání byla vyslyšena. První den, který půlka výpravy strávila prohlídkou Wroclawi, byl nádherný a slunečný a až na jednu půlhodinovou přeháňku v Oslu to tak zůstalo po celou dobu.

Program: 1.den – 6.6.2014 – pá: prohlídka Wroclawi, letecký přesun z Wroclawi do Osla, Oslo 2. den – 7.6.2014 –so: Oslo 3. den – 8.6.2014 – ne: Oslo, plavba po fjordech, Holmenkollen 4. den – 9.6.2014 – po: Oslo, letecký přesun z Osla do Wroclawi

Na kolik to vyšlo? Letenka Wroclaw –  Oslo a zpět vč. velkého kufru pro všechny (nevyužitého) a parkování na letišti ve Wroclawi   1.400,- . Ubytování v pokoji pro 6 , 2.600,-.  Doprava z/na letiště ve Wroclawi   230,-.  Doprava z/na letiště v Norsku   760,-.  Jídlo + pití   300,- . Oslo pass 1.470,-.  Výlet na fjordy 775,-. Ostatní (suvenýry, taxi, pohledy…) 765,-   NÁKLADY CELKEM:        8.300,-Kč

most Piaskowy

1.      den – pátek 6.6.2014

Letos poprvé jsme neodlétaly z Prahy, ale z polské Vratislavy neboli Wroclawi, což je z Trutnova zhruba stejně daleko jako Praha. Protože podle fotek na internetu mělo jít o moc hezké město a protože odlet byl až v 16.30 hod., domluvily jsme se, že si kromě Osla tentokrát prohlédneme právě i Wroclaw. Bohužel ne všechny mohly z Trutnova vyrazit hned v pátek ráno, proto jsme se rozdělily na dvě skupinky – Simona, Lenka a Petra vyjely v osm hodin jedním autem a Martina, Kačka a Kamča pak druhým autem v poledne. Sraz obou posádek byl domluvený až na letišti cca dvě hodiny před plánovaným odletem. Cesta do Wroclawi proběhla i díky navigaci bez problémů a už kolem desáté hodiny jsme parkovaly u Japonské zahrady. Našly jsme parkoviště cca 400metrů od vchodu a ochotní autobusáci, kteří zde asi trávili pauzu, nám nabídli, že nám auto budou „pilovat“. Pevně věříme, že nám tím nabídli jeho hlídání.

Japonská zahrada Wroclaw

Japonská zahrada nebyla nijak rozsáhlá, ale všechny nás nadchla svou kouzelnou atmosférou, kterou nenarušily ani skupinky studentíčků, kterých zde bylo požehnaně. Za 4 zloté se to vyplatilo. Zahradní architektura – altány, můstky, rybníky a jezírka i rostliny přímo z Japonska vytvářejí neopakovatelnou atmosféru. Hned před zahradou pak byla veliká fontána s vodotrysky před výstavní halou Cenntenial Hall. Na chvíli jsme si tady chtěly odpočinout, když tu se rozezněla hudba a my se mohly neplánovaně pokochat cca desetiminutovou produkcí. Od Japonské zahrady jsme se již vydaly do centra města. Zaparkovaly jsme v kryté garáži kousek od hlavního náměstí za 6 zlotých na hodinu (ve městě jsme nakonec strávily hodiny dvě). Wroclav založil v roce 1000 Boleslav Chrabrý na řece Odře. Wroclaw má přes 600 tisíc obyvatel a je čtvrtým největším městem v Polsku. K nejzajímavějším místům patří hlavně centrum s dominantním Rynkem. Náměstí ve Vratislavi je 175 m široké a 212 m dlouhé a je jedním z největších v Evropě. Rynek je ze čtyř stran obklopen měšťanskými domy. V jeho středu se nachází rozsáhlá budova radnice, která je renesanční a gotickou památkou. Na Rynku se nám moc líbilo posezení s lehátky na písku a pak také krásné záhonky, které byly netypicky umístěny např. ve staré židli nebo na stole. Vedle Rynku je i druhé malé náměstí. Jmenuje se Solné, protože právě tady se v minulosti prodávala sůl ze slavného polského dolu Wieliczka (ten jsme navštívily před pár lety při cestě z Krakova). Nyní si tu místo soli můžete koupit u stánků květiny. Na opačné straně Rynku jsou krásné domy, které se nazývají Jeníček a Mařenka a tvoří jakousi bránu ke kostelu svaté Alžběty. Od Jeníčka a Mařenky jsme se daly ulicí Odrzanska, která vede až k řece a končí poblíž slavné wroclawské univerzity. V téhle ulici jsme po levé straně narazily na místo, které zdobí sochy domácích zvířat. Připomínají bývalá jatka. Tady dříve obchodníci prodávali čerstvé maso. Nyní jsou v maličkých prostorách především obchody se suvenýry a umělecké galerie. My jsme ze soch zvířat moc neměly, protože byly v obležení dětí.

Honosná budova Univerzity se nachází v komplexu barokních budov, které vznikly přestavbou z bývalého jezuitského kolegia a kostela. Školu založil Leopold I. Před univerzitou stojí socha nahého šermíře z roku 1904. Od univerzity to nebylo daleko na nejstarší místo ve Vratislavi – na ostrov Tumski. Přes most Piaskowy jsme se dostaly na malý ostrov s názvem Wyspa Piasek. Odtud jsme přes most Tumski došly přímo ke katedrále. Most Tumski byl po vzoru známějšího pařížského mostu přeplněný zámečky, které si zde místní dávají na důkaz lásky. Gotická katedrála svatého Jana Křtitele je 100 metrů dlouhá a má nejvíce vitráží v celém Polsku a také největší varhany v zemi. Přesně 13 500 píšťal v šesti patrech je schopno vydat 152 hlasů. Od katedrály jsme se přes most Pokoju vrátily trochu oklikou do starého města. Hned za mostem bylo Národní muzeum a v přilehlém parku pak chlouba Wroclawi Raclavická panorama. Lze ji přirovnat k Maroldovu Panoramatu s výjevem z bitvy u Lipan, které je umístěno na pražském Výstavišti. Tady jde o zobrazení bitvy pod Raclavicemi o rozměrech 15 x 120 metrů. Umístěna je ve speciální rotundě, ale my jsme její návštěvu vyměnily za kávičku, kterou jsme si daly na Rynku. Po celou dobu procházky jsme se snažily najít co nejvíc trpaslíků, kterými je Wroclaw známá a nakonec jsme si každá toho svého našla.

Wroclav (11)
každý si našel svého trpaslíka

Z parkoviště nám cesta na to další, které jsme měly objednané spolu s letenkou kousek od letiště, trvala cca za 20 minut. Když jsme na něj dorazily, akorát volaly holky z druhého auta, že ony právě přijely na letiště, takže načasování bylo perfektní.

Mikrobus nás z parkoviště převezl na sotva pět minut vzdálené letiště, kde jsme se všichni potkaly a převlékly do našich dresů J, což jsou trička, na která si dopisujeme další navštívenou destinaci. Trochu jsme řešily velikost a váhu našich příručních zavazadel, ale nakonec se to ukázalo jako naprosto zbytečné, protože to pak nikdo nekontroloval. Problém nastal v okamžiku, kdy jsem zjistila, že jsem si doma zapomněla peněženku – naštěstí jsem měla norské koruny jinde, ale chyběla mi platební karta, kterou jsem všem měla zaplatit ubytování v hostelu, protože mi tam holky ještě před odjezdem naposílaly peníze, abychom je zbytečně nemusely měnit na NOKy. Díky bohu, že Kamča si tu svou kartu vzala a mohla nás založit.