Josefův Důl

Dá se říci, že přímo v srdci Jizerských hor najdeme obec Josefův Důl. V údolí řeky Kamenice leží od roku 1701 svého času významné sklářské centrum. Dnes se jedná spíše o jedno z turistických center s nepřeberným množstvím možností letních výletů a středisko zimních sportů. Dominantou obce je Novogotický kostel Proměnění Páně, postavený v letech 1862-1865. Když tady nemáme rezervované ubytování, dá se v blízkosti kostela pohodlně zaparkovat a pak vyrazit na výlet. Další možností, jak se dostat do Josefova Dolu je vlakem Českých drah ze stanice Smržovka, která je součástí trati z Liberce do Tanvaldu.

Na cestu

Od parkoviště u kostela se vydáváme po silnici a současně žluté značce až k  Vile Josefína, kde dostává přednost turistická značka červená. A jelikož jsme na horách, začínáme prudce stoupat. Cestou potkáváme krásné roubené chalupy, některé asi původní, ale nejsou vjímkou i nově postavené, ladící do zdejší krajiny. Tady je svět ještě v pořádku, vzhledem k tomu, co lze vidět v horských střediscích v sousedních Krkonoších.

Josefův Důl
Čertovy kameny

Konečně se dostáváme na první významný bod našeho výšlapu. Vyhlídka Čertovy kameny. Poblíž hotelu Peklo je skalní útvar a vyhlídka, ze které máme Josefův Důl jako na dlani. V pozadí spatříme Tanvaldský Špičák s dominantní rozhlednou a za zády temeno hráze Josefodolské přehrady. Vyhlídka rozhodně stojí za návštěvu.

Vodopády Červeného potoka

Abychom nešli stejnou cestou zpátky, musíme ještě vystoupat až na rozcestí Peklo- hájovna. Tady odbočíme na stezku zpět do Josefova Dolu. Teď už nás vede zelená turistická značka. Napínáme uši, protože se blížíme k Červenému potoku a jeho vodopádům. I když cesta přímo nekopíruje tok potoka, zvuk padající vody je dobře slyšitelný. K našemu překvapení je k prvnímu z celkem tří vodopádů vyšlapaná lesní pěšina. To docela potěšilo, protože se nemusíme prodírat lesním porostem a ani se tím pádem neobáváme postihu za pohyb mimo cestu v CHKO. Jen škoda, že není více vody. I tady na horách je poznat, jak velké sucho sužuje celé Česko. I přesto nám není líto malé odbočky a jsme rádi, že vidíme další málo navštěvované místo na našich poutích Jizerkami.

Červený potok

Vracíme se zpět na turistickou značku a zvolna scházíme dolů do údolí. Za pár chvilek se ocitáme přímo v centru Josefova Dolu, u kostela, a dnešní výprava tím pádem končí.