Na horním toku řeky Jizery najdeme asi nejznámější stavbu železniční tratě Tanvald – Harrachov. Jedná se o ocelový most, tyčící se na žulových pilířích. Obsahuje celkem 4 pole a je spojnicí mezi Jizerskými horami a Krkonošemi. Byl postaven jako součást železniční tratě Hirschberg (nyní Jelenia Góra) – Grűnthal (později Polubný, dnes Kořenov).

Provoz
Výstavba byla přes veškeré problémy dokončena 1.října 1902. Primárně zde jezdily nákladní vlaky s pruským uhlím. S koncem 2. světové války došlo ke změně hranic na Odře a Nise. Jizera tvořila československo-polskou hranici a zároveň byl na Jizerském mostě zastaven provoz. V roce 1958 došlo k výměně území mezi Československem a Polskem. Trať do Harrachova včetně Jizerského mostu se tak ocitla pod správou Československých státních drah a provoz byl obnoven. Po dalších problémech se zastavením a znovuobnovením provozu se v dnešních dnech po Jizerském viaduktu můžeme svézt vozidly Českých drah z Kořenova až do Szklarské Poreby v Polsku. Celý most dosahuje délky 116 metrů a maximální výšky 25 metrů.

Jízda Zubačkou
Milovníkům železniční historie vřele doporučuji oblíbené nostalgické jízdy, pořádané Železniční společností Tanvald. Každé léto vypravují zvláštní vlaky na naší nejstrmnější trati mezi Tanvaldem a Harrachovem. V čele vlaků stojí historická ozubnicová lokomotiva „Rakušanka“ a motorový vůz „Singrovka“. V letošním roce jsou na programu ještě tři jízdy a to 3.8., 24.8. a 28.9. V termínu 24.srpna by měla dorazit i parní lokomotiva „Kafemlejnek“. Součástí jízd je i projížďka historickým vlakem po Jizerském mostě.

Jak se tam dostat
Údolím řeky Jizery vede cyklostezka a zároveň červená turistická značka, spojující Martinské údolí a osadu Jizerka. Jizerský most najdeme cca 2 km od rozcestí Martinské údolí. Druhou možností návštěvy tohoto díla je asi 3 km dlouhá procházka lesem podél trati ze železniční stanice Kořenov. Tesně pod mostem je na řece malý jez, kde se dá příjemně vykoupat a slunit se na obřích balvanech v korytě Jizery.

Přidat komentář