Ze Zbraslavi do Vraného nad Vltavou
Je sobota, počasí má být slunečné a celkem teplé. Kolem poledne vyrážíme. Autem dojedeme až k vlakovému nádraží Zbraslav. Sejdeme pod Zbraslavský most a pokračujeme směr Vrané nad Vltavou. Vzdálenost je asi 4 km. Sluníčko nikde, ale cyklistů, bruslařů i lyžařů /kolečkových/ je požehnaně. Cesta je naštěstí docela široká a tak se úspěšně vyhýbáme.

Cestou se učíme s Doctorem, jak neštěkat a nelovit cyklisty a všechny pohybující se živé objekty na stezce.

Cesta kolem Vltavy je moc příjemná a končící podzim barví okolí do rezavé. Několikrát sejdeme až k řece. U řeky je i jeden opuštěný rybář, sem tam propluje loďka i paddle oard. Na malém poloostrůvku s lavičkami odpočíváme. Nedojdeme až do Vraného, naopak se těšíme, že si procházku tady zopakujeme a příště o něco prodloužíme. Doctor je ještě přeci jenom mimiňák a tak jedeme domů na nějakou baštu a odpočívat.
Celou cestu kopíruje protilehlý břeh Vltavy výrazná dominanta zbraslavský lom.

Lom Zbraslav
V současné době patří lom Zbraslav k největším producentům drceného kameniva v celé ČR. Historie kamenolomu Zbraslav je datována okolo roku 1900, kdy na levém břehu řeky Vltavy postupně vznikalo několik malých stěnových lomů. Těžba a zpracování kamene bylo prováděno převážně ručně. První zmínky o počátku strojního zpracování kamene jsou z roku 1920. Další etapa rozvoje těchto malých lomů, které se postupně spojily v jeden lom, je rok 1947. Největší rekonstrukce a modernizace lomu byla provedena v roce 1977. Vzhledem k poloze lomu a kvalitě těžené horniny – spilit, tufit, břidlice – je kamenolom důležitým dodavatelem drceného kameniva pro oblast celé Prahy. Novodobá historie je datována privatizací lomu Zbraslav v roce 1994 a zahájením činnosti společnosti KÁMEN Zbraslav, spol. s.r.o. Od tohoto roku je postupně prováděna modernizace celého provozu s důrazem na minimalizaci vlivů na životní prostředí.

Přidat komentář