KUBA 25 – Museo de Artes Decorativas

Domů » Všechny destinace » Zahraničí » Severní a Střední Amerika » Kuba » KUBA 25 – Museo de Artes Decorativas

Kubánské umění, Beatles i Jawa

Seděly jsme s Jankou v cukrárně nedaleko Vidal Parku a prohlížely průvodce, co bychom ještě ve městě Santa Clara mohly navštívit. Zaujalo nás Museo de Artes Decorativas, ale bylo už 7 večer a předpokládaly jsme, že bude zavřeno. K našemu velkému překvapení zůstalo museum v sobotu otevřené až do 10 hodin.

Museo de Artes Decorativas

Dvě dámy v recepci nás srdečně přivítaly v krásném panském sídle s rozlehlým nádvořím z 18. století. Zaplatily jsme 2 CUC za vstup a bez dalších návštěvníků jsme si v klidu a nerušeně prohlédly deset sálů plně vybavených nábytkem a dekorativními doplňky ze 17. -19. století. Většina kubánského koloniálního nábytku byla vyrobena z mahagonu, který se zde hojně vyskytoval a byl méně náchylný k deformování, smršťování, bobtnání a kroucení než jiná dřeva. Mahagon má také neobvyklou odolnost proti vlhkosti a klimatickým změnám. Řezbáři při výrobě napodobovali převážně evropské rokokové, empírové a neklasicistní styly. Velice oblíbená byla houpací a proutěná křesla, aby se usnadnilo proudění vzduchu v tropickém počasí. To, že Kubánci uměli vyrábět krásný nábytek, jsme si všimly už dříve, ale pokud vystavené dekorativní předměty z keramiky, železa a skla, nádherné tapiserie, obrazy, sochy, zrcadla, šperky, křišťálové lustry, lampy, nádobí a příbory, které jsou zde k vidění, pocházejí opravdu z Kuby a nebyly sem jen dopraveny z Evropy, tak je to obdivuhodné.

Cestu zpět k našemu úbytku v Casa particular – Marinita La Trinitaria na adrese Calle Marti # 211, jsme hledaly dost obtížně, protože zde ve městě je pro nás nelogické číslování. Na druhou stranu jsme si trochu prošly boční uličky od hlavního náměstí a pozorovaly lidičky při běžném životě. Jezdilo tu plno sidecar, které už v Čechách téměř neexistují. Nejčastěji jsme viděly Jawu a další starožitné kousky z Ruska a z Číny. Lidé si braly vodu z hadic na chodnících, nebo jen tak vysedávali před domy.

Santa Clara

Beatles

Minuly jsme také veřejný prostor věnovaný skupině Beatles. Poslouchat jejich hudbu bylo v letech 1960 až 1970 na Kubě zakázané. Sochy Beatles jsme viděly už v Trinidadu a socha Lennona, byla i ve čtvrti Vedado v Havaně, kde si Lennon v klidu sedí v parku na kovové lavičce a pozoruje ostrovní život skrz své kulaté brýle.

Santa Clara Beatles

Zítra do Caibarién

Večer jsme si na terase našeho domu poseděly s majitelkou a její vnučkou a povídaly si až do pozdních hodin. Domluvily jsme si zároveň i ubytování a odvoz do městečka Caibarién, kam zítra ráno odjíždíme.