Kypr 2022 – Famagusta

Domů » Všechny destinace » Zahraničí » Evropa » Kypr » Kypr 2022 – Famagusta

Stopem do Famagusty

Ráno prší, slunce se snaží vyjít za mraky. Dokonce i bouří a blejská. Na pláži je krásné světlo, do moře mě to ale neláká a tak za deště vyzkouším bazén. Voda čisťounká a až na čtyři psy nikde nikdo. Déšť přidává  na intenzitě a psiska leží na kraji. Kudy ven?  Vylézám a psy vyháním, a to moře ještě vyzkouším. Je zakalené, ale teplé.

Mešita Osman Fazil Polat Pasha Famagusta

Mešita Osman Fazil Polat Pasha

Odpoledne jdeme na hlavní silnici, kde by měly jezdit autobusy do města. Je neděle a informace, že v neděli to nejezdí,  nemáme. Zkoušíme stopovat, hned první auto nám zastaví. Jsme ve městě Famagusta. Stojíme před velkou mešitou a nevíme zda je sem ženám vstup povolen. Na pokyn mužů, vstupujeme dovnitř,  za chvíli budou probíhat modlitby. Jako každý si před vstupem  zouváme boty. Věřící si opodál myjí i nohy.

Prosvětlená a krásná mešita, koberec s vyznačenými  místy se vzorem mešity pro každého modlícího. Každý věřící má určené jedno místo velikosti  průměrné lidské postavy. Vpředu je výklenek zvaný mihrab obrácený směrem k Mecce  (v Mecce se narodil Mohamed, největší prorok Islámu).

Sedíme na koberci, kolem nás pobíhají děti. Pomalu přichází několik mužů, jeden z nich nás jemně  vyzve, aby jsme šly do míst s lavicemi za modlící zónu.  Každé z nás ještě přinese kelímek  s vodou na osvěžení. Pozorujeme chvíli obřad a pak s tichostí odcházíme.

Mešita Osman Fazil Polat Pasha Famagusta

Modlitbu mohou věřící vykonávat kdekoliv, avšak v mešitě je považována za prospěšnější. Zvolené místo pro modlitbu by mělo být vždy čisté Časy modliteb se mění podle vycházejícího a zapadajícího slunce. Před každou mešitou je rozpis. Muslimové se modlí pětkrát denně a každá z  modliteb má svůj název a přiřazený čas.  Většinou se začíná v pět ráno a končí v deset večer, dle ročního období a polohy mešity.

Před mešitou rostou moruše, na kterých dozrávají plody. Věřící nám dávají ochutnat.

Hradby a mešita Laly Mustafy Pashi

Do starého města, které je odtud asi 3 km, jedem opět stopem. Kdysi rybářská vesnice dnes patří mezi jedno z nejznámějších letovisek na východním pobřeží Kypru. Projíždíme kolem přístavu a do starého  města vstupujeme u pevnosti. Hradby patří k nejzachovalejším opevnění v jihovýchodní Evropě.  Nejen hradby a historie Famagusty jsou velkým lákadlem pro turisty. Po včerejším vydatném dešti je cesta kolem hradem velice kluzká a my máme boty obalené bílým lepkavým jílem.

Famagustské hradby

Procházíme staré město před západem slunce. Zastavujeme u gotické katedrály svatého Mikuláše /vystavené za dozoru francouzských architektů  ve 13-14 století. Katedrála , která připomíná katedrálu Notre-Dame ve Francouzské Remeši, byla přestavěna na  mešitu Laly Mustafy Pashi v roce 1571.

mešita Laly Mustafy Pashi

Uličky i kavárny jsou liduprázdné, sezóna teprve začíná.

Famagusat

Famagusta

Famagusta, kdysi malá rybářská vesnička, poté nádherné město plné zajímavých  památek, obklopené plážemi a  krásnou přírodou,  která se později stala významnou turistickou destinací především pro bohaté, je i dnes jedním z nejznámějších turistických letovisek ležícím na východním pobřeží severního Kypru. Známý dramatik William Shakespeare,  do svého příběhu Othello , vybral za místo právě Famagustu.

Invaze roku 1974 přeťala fungující život a zahalila město do tajemné historie. Známé “ město duchů“  dnes už nestihneme.

Brzy bude tma a my se musíme dostat zpět do hotelu. Máme opět štěstí zastavuje nám auto a řidič /trenér fotbalu/ jede trénovat kousek od našeho hotelu.