Kypr 2022 – Nikósie

Domů » Všechny destinace » Zahraničí » Evropa » Kypr » Kypr 2022 – Nikósie

Autem do Nikósie

To, že jsme si nepůjčily auto nás trochu omezuje, ale každodenní náhody nám jdou naproti. U snídaně potkáme Jirku, který se právě s Kamilou do Nikósie chystají. Za 15 minut jsme připravené a společně vyrážíme.

Nikósie /Lefkósie/  je hlavním městem Kypru. Leží na řece Pedieos, žije zde asi tři stovky tisíc obyvatel a je rozdělená uprostřed hraniční demilitarizovanou zónou na tureckou a řeckou část, stejně jako celý ostrov. Nikósie je hlavním kulturním centrem a domovem Kyperské univerzity (University of Cyprus).

Město je od našeho hotelu vzdálené asi 1,5 hodiiny  /v případě, že jedete správně/. Krajina kolem nás se mění. Olivové háje, obilné lány pod hradbou hor čekají na sklizeň. Na jedné ze skal je vyskládaná obrovská turecká vlajka. Před vjezdem do Nikósie míjíme  mešitu.

Mešita Hala

Sultánská mešita Hala v Haspolat (nazývaná kyperskými Řeky Mia Milia), nachází se v samozvané Severokyperské turecké části Kypru. Chrám pro modlení má kapacitu 3000 lidí, se čtyřmi minarety a postavena je v klasickém osmanském stylu. Mešitu jsme navštívit nestihly, ale při cestě zpět jsme ji viděly osvětlenou a stavba je to famózní.

mešita Hala

Nikósie

Jsme v Nikósii, navigace nás dostala až na přechod pro auta mezi severním a jižním Kyprem. My z velké fronty couváme zpět. Problémem je, že zapůjčené auto v turecké části Kypru nepokrývá pojištění na řecké části Kypru. V případě cestování autem z půjčovny pečlivě zvažte jeho používání na opačné straně ostrova, než kde je registrováno (z jihu na sever a obráceně), a před případnou cestou si důkladně prostudujte podmínky pronájmu. Většina autopůjčoven nemá sjednané havarijní pojištění pro druhou část Kypru a pojistka sjednávaná na hranicích funguje pouze jako povinné ručení. V případě zaviněné autonehody nebo odcizení vozu následně turistům hrozí, že budou hradit veškeré způsobené škody z vlastních prostředků

zdroj: /https://www.mzv.cz/nicosia./

Staré město – turecká část Nikósie

Po velkých manévrech auto otáčíme a snažíme se jet směrem na staré  město spadající pod Severní Kypr.  Ač není ještě turistická sezóna, je dost těžké zde zaparkovat /asi jsme měli využít placené centrální parkoviště/. V jedné z postranních uliček se nám podaří auto vmáčknout  na volné místo. Přijíždí policajt na motorce, asi máme problém! Je slušný a říká, že musíme odjet, protože neprojedou velká auta. Zkusím ho přemluvit a ubezpečuji ho, že auto projede. Čekáme společně na první náklaďák, který s odřenýma ušima projede. Policajt mávne rukou, usměje se a my máme parkovací místo!

Nikósie

Rozdělujeme se s Jirkou a Kamilou a sraz bude večer u auta. Procházíme uličkami, jako první navštěvujeme bazar.

Bandabulya Municipal Market

Trh se nachází  uprostřed opevněného města. Bazar  byl založen v roce 1932. Na tomto historickém místě lze najít jídlo, nápoje, koření a ovoce pocházející z Kypru /adresa: 2. Uray Street, Selimiye Neighborhood/.

Procházíme  křivolakými uličkami plných restaurací, kaváren a obchůdků. Projdeme celý  krásný Büyük Han.

Büyük Han

je největší karavanseraj /původní turecký hostinec/  na ostrově Kypr. Byl postavena Osmany v roce 1572.  Uprostřed otevřeného nádvoří je mešita s fontánou pro předmodlení. Nejkrásnější městskou čtvrtí celého Starého města je  čtvrť Arab-Ahmet. Na vnitřním nádvoří  Büyük Han z 16. století jsou nyní umístěny místní druhy řemesel, obchody a restaurace.

Mešita Selemiye

Nejvýznamnější gotická památka  mešita  Selemiye kdysi byla výstavní gotická katedrála, postavená ve 13. století. Byla zasvěcená svaté Sofii a probíhala zde korunovace všech kyperských králů. Po dobytí ostrova Osmany byly strženy obě věže katedrály a místo nich vyrostly dva minarety. Křesťanská výzdoba byla nahrazena islámskou. Dnes je mešita Selemiye hlavním náboženským svatostánkem v severní polovině ostrova.

Pěší  přechod  Ledra

Spíše náhoda nás přivádí na turecko – řeckou pěší hranici. A tak to jdeme zkusit. Zkontrolují nám pas a jsme v Řecku. Škoda, že máme jen půl hodiny a tak tuto část Nikósie si necháme na někdy příště. Hraniční přechod v centru města byl otevřen po 35. letech v dubnu 2008 /do té doby zde byly barikády a ostnatý drát/.  K jejich překročení občanům EU stačí platný občanský průkaz.  Název ulice odkazuje na starověké království Ledra, založené v roce 1050 před naším letopočtem, která se nacházela ve středu ostrova, kde je dnes hlavní město.