Malá Úpa – Pomezní boudy Malá Úpa

Domů » Všechny destinace » Česká republika » Královéhradecký kraj » Malá Úpa – Pomezní boudy Malá Úpa

Sněžka a Lví důl

Jsme v malebné krkonošské  vesničce  Malá Úpa – Pomezní boudy  na hřebenu  v nadmořské výšce 1050 m.n.m. Popojít jen pár kroků  a jste v Polsku. My tentokrát, ale zůstáváme zde. Ubytováváme se na doporučení  v apartmánech SkiMU, jejichž součástí je i SkiMU Sport Centrum (sportovní multifunkční hala, posilovna, ricochetový sál a odpočinková zóna se saunou/.

apartmány SKiMU

Východ slunce na Sněžce

Využíváme čas a malebné místo téhle části Krkonoš. Tady jste nejblíž, jak můžete být od vrcholu Sněžky. Hora Sněžka je se svými 1603 metry nejvyšší horou nejen Krkonoš, ale i celé České republiky. Ajka si dává budíka a v půl druhé ráno šlape na Sněžku, aby stihla východ Slunce. Nahoru jde sama, ani čelovku nepotřebuje, provází ji jasné měsíční světlo. Pár minut před východem přetáhne nebe dlouhý mrak. Slunce vyjde někde za ním, Přesto je to velký zážitek, pak už pospíchá zpět dolů. Čekám na ni se snídaní, ještě se osvěží rychlou sprchou a krátkým spánkem a v 10 hodin už jsme připravené na dnešní výlet na elektrokolech. Ubytování mají 50% slevu na půjčení kol.

výstup na Sněžku – foto Andrea Schitzová

Na doporučení milé obsluhy v recepci vyrážíme na výlet do Lvího dolu. Tuto trasu na kole /teda elektrokole/ by měl zvládnout i takový začátečník jako jsem já. Vyrážíme. Svěží horské louky poseté starými  i nově postavenými chaloupkami, i horskými boudami s neskutečnými výhledy. Naše první zastavení je u kostela sv Petra a Pavla a protože jsme holky z Krkonoš musíme ochutnat krkonošské kyselo v Krmelci u Kraví hory.

Krmelec u Kraví hory

Pak pokračujeme směrem ke Spálenému mlýnu až do Lvího dolu. Celou trasu nás provází pohled na Sněžku, kolem které kroužíme. Déšť čeká až na večerní hodiny a tak počasí je přímo ukázkové, chvíli slunce, chvíli mračna. Úchvatné výhledy na Krkonoše nás často zastavují. Kousek od našich apartmánů, v pivovaru Trautenberk, končí náš  parádní výlet. Pivovar Trautenberk patří do nejmladších přírůstků v rodině krkonošských minipivovarů, vybudovaný v  čísle popisném 87, v prostorách bývalé Tippeltovy boudy, později známé jako hotel Družba.

Výhledy na Sněžku

A teď už hurá na plánovanou narozeninovou oslavu.

Lví důl

Exotické místní jméno Lví důl uvádí už českýý psaná zpráva kutnohorského úředníka ze září 1609. Mluví o těžbě dřeva v „oužlabí stříbrný lev“ a tím připomíná hornický původ zvláštního pojmenování. O nejstarším dolování ve Lvím dole v 16. Století mnoho nevíme, další zpráva je až z roku 1735. Kdy sem byla přesunuta těžba rud z Obřího dolu. Drobné zbytky straých důlních děl se zachovaly u Dolských bud, v závěru Lvího dolu je patrná těžba rud z počátku 20. Století. Hlavní surovinou získávanou ve Lvím dole bylo vždy dřevo a na osmi místech je dodnes patrných třadvacet ploch pro někdejší stavbu milířů na pálení dřevěného uhlí. Na pět kilometrů vzdálené Vasově louce stála nejodlehlejší hájovna v Krkonoších. V lednu 1898 ji údajně vypálili pytláci jako pomstu za zabití jednoho z nich. Poslední rozsáhlé těžby dřeva kolem dolního toku Jeleního potoka prováděli francouzští a snad i sovětští váleční zajatci v průběhu druhé světové války. V tomto místě stál zajatecký pracovní tábor. Práci tady připomíná Francouzský chodník 200 metrů odtud.

Výhledy na Sněžku

Malá Úpa

Území Krkonoš, které bylo osídlováno už při kolonizaci za Přemysla -Otakara II. ve 13. století. Osídlování Malé Úpy však začalo až v 16. století, kdy majitel vrchlabského panství Kryštof z Gendorfu inicioval těžbu nerostu a hlavně dřeva pro stříbrné doly v Kutné Hoře. Podle trutnovského kronikáře Simona Hüttela začaly práce na plavebních přehradách – klausách a těžbě dřeva prvně v roce 1566 právě v okolí horské říčky Malá Úpa.  Podle tereziánského katastru vznikla stejnojmenná obec až v roce 1748.  Z dalších údajů v Hüttelově kronice vyplývá, že lidé v Malé Úpě příležitostně žili asi už od roku 1500.  Do té doby nedotknutelná příroda okolo říčky Malá Úpa se začala v druhé polovině 16. století zaplňovat dřevorubci z Tyrolska, Korutan a Štýrska.  Těžba dřeva i nerostů již na začátku 17. století upadala, ale osadníci hned po příchodu založili na vykácených pasekách louky a postavili první horské chalupy.

Pomezní boudy

Kostel sv. Petra a Pavla

V roce 1779 navštívil Malou Úpu budoucí císař Josef II., doprovázený známým generálem Laudonem. V rámci své náboženské politiky nechal místním horalům postavit kostel. Dne 22. února 1791 byl stánek Boží, v té době nejvýše položený kostel v Čechách (975 m), zasvěcen patronům Petru a Pavlovi.

kostel sv. Petra a PAvla

/ zdroj : https://malaupa.cz//

Pivovar Trautenberk

Pivovar Trautenberk patří do nejmladších přírůstků v rodině krkonošských minipivovarů. Vybudovali jsme ho v obci Malá Úpa, čísle popisném 87, v prostorách bývalé Tippeltovy boudy, později známé jako hotel Družba.