Molo
Je únor, v Praze chumelí a my jedeme na polský Balt. V Miedzyzdrojích jsme už byli v létě. V letních měsících jsou Miedzyzdroje velmi oblíbeným turistickým cílem na polském moři a místní molo se stalo jedním z nejoblíbenějších objektů v Polsku. Pozdní odpoledne, studený vítr a Baltské moře, které musíte mít rádi. Překvapuje nás, že přeci jenom pár turistů je tu i v zimním počasí. V létě jsme se právě kvůli davu turistů, molu obloukem vyhnuli. Dnes je to jiné.

Molo tady v Miedzyzdrojích slouží nejenom k přistávání lodí, ale najdete zde i krásnou, večer osvětlenou romantickou promenádu s lavičkami, kavárnou i oblíbenými restauracemi se sladkými dorty, zmrzlinou, pizzou i obchody s oblečením. Pozorovat klidný západ slunce nebo divoké vlny při bouřlivém počasí i možnost plavby po Baltském moři z mola je zážitek.

Historie i současnost
Molo, pokterém se dnes můžeme procházet je z roku 2005. Molo navržené polskými odborníky, za pomoci švédské společnosti a financované Němci. První malé dřevěné molo bylo postaveno v roce 1885. Obyvatelé ho pojmenovali po německém císaři Fridrichovi III. (Ger. Kaiser Friedrich Brücke). Celou historii provázely různé katastrofy. Molo bylo zničeno bouřkami, ohněm i úmyslným výbuchem. Kolem roku 1910 stál na konci mola „hrádek“ 30 metrů dlouhý a 10 metrů široký, tady se ve večerních hodinách tančilo. Roku 1913 na Silvestra obrovská bouře zničila většinu mola, ale do roka bylo molo přestavěno. Během první světové války nechali obyvatelé molo vyhodit do povětří, kvůli obavám, že zde přistanou ruští vojáci. Další ničivá bouře v roce 1954 molo téměř zničila, další pohroma se stala v roce 1961, kdy byl kvůli požáru zničen secesní průchod, který vedl k molu. V roce 1985 bylo námrazou a větrem molo poničeno a v roce 1989 bylo molo zbořeno.

Molo Miedzyzdroje
V roce 1994 začala výstavba nového mola ve dvou etapách. První část mola byla 120 metrů dlouháa 17,7 metrů široké. Molo mělo jako základ železobetonové plilíře s průměrem 1,5 metrůa délkou 32 metrů.
Druhá etapa měla za výsledek rozšíření mola na délku 395 metrů a etapa byla dokončena na konci roku 2004. Posledních 75 metrů mola se snižuje, takže se k molu mohou přiblížit lodě.
Molo má tvar písmene Y s přístavem na východní straně. Na molu i v jeho okolí je plánováno mnoho dalších nových architektonických prvků, úprava pláže a celého okolí.

Přidat komentář