Dominikánská republika 7

NP Samaná velryby a Playa Caleton

Dnes máme v 10:00 objednaný výlet na velryby. Dle informací máme být na místě 20 min. předem. Proto si pro jistotu přivstáváme, abysme byly na počáteční/konečný zastávce místních busíků guagua, která se nachází u přístavu v 7:30. Víme, že cesta z Las Galeras do Samaná trvá cca hodinku a interval guaguas je nevyzpytatelný. Na zastávku dorážíme něco po půl. Dáváme čaj a kafíčko (25RD/ks). Toto je jeden z dobrých zvyků dominikánců, že na zastávkách (aspon těch počátečních a konečných) bývá někdo s termoskou kávy, popřípadě čaje a ve vzácných případech i s něčím k snědku. Všímám si hodin a dvou cedulí na křídu. Na jedné je seznam jmen a na druhé 7:40. Tajně doufám, že jde o časy odjezdu guaguas. A přeci ano!

cesta do Samaná

Cesta do Samaná

Pánové nás začínají nahánět do pickupu, který má na korbě kolem dokola lavice na sezení. Super, chceme fotit, takže se vrháme na korbu. Cestou do Samaná nabíráme překvapivě hodně lidí. Guagua je nafukovací… Různě se stojí, sedí, drží děti, posouvají zavazadla…Zvládáme i lehčí deštík. Zjištujeme, že na takovou korbu se vejde 12-13 lidí+ naše batohy, další 4 zavazadla, pytle a kýble s bůhví čím,  zbytek se hodí nahoru na střechu. Tato zážitková cesta nás vyšla na 100 RD /osoba.

Národní park Samaná – velryby s Kim

Přijíždíme do Samaná a platíme lístky=59 USD/osoba + 100RD v přístavu jako poplatek za vstupné do Národního parku (taky za osobu). Ještě stihnem skočit do banky vyměnit peníze a cestou kupujem 3 empanády (za 110RD) a 3 džusy (70RD/ks) a čekáme na kolonádě u moře na nalodění se na loď. Potom nastupujeme do lodě, zabíráme místo na přídi a dostáváme pásky na ruku s plastovým čudlíkem, které slouží proti mořské nemoci: Pásky nám dala sama Kim :-).  Následuje plavba k okraji poloostrova Samaná, během níž dostáváme instruktáž jak se chovat na lodi  (překvapuje nás, že pití je zdarma) a také při pozorování velryb – systém oznamování, kde se velryby nachází funguje dle hodinových ručiček 3-6-9-12 a systém, že když je velryba na levoboku, tak levobok sedí a pravobok si stoupne, díky tomu by všichni měli vidět a být schopní fotit i něco jiného než chumel lidských hlav.

velryby NP Samaná

Posádka nám nechává kolovat obrázky velryb, abychom věděli co hledáme, připadně na co koukáme.  Super organizace. Během “nepozorovacích“ částí výletu je radno ukrýt se před sluníčkem do stínu, na samotné pozorování se většinou uchylujeme na příď, odkud je úžasný výhled. Ale opět, pozor na ostré sluníčko!!!! Vyjíždka totiž trvá 3-4hodiny. Vidíme naši první velrybu, a hned druhou, super…. Druhá se nám ale potápí, tak všichni nadšeně, trpělivě čekáme s očima na štopkách až se opět vynoří…..Po 20 minutách to nenadšeně vzdáváme :-).  Kim říká, že velryba vydrží pod vodou až 40minut, popojíždíme. Ale vyjíždka je super. Máme možnost pozorovat jak dvojice a trojice velryb, tak i samotné jedince, samce i samice. Dokonce sme svědky asi 10ti minutového vystoupení, kdy samice plácala ocasní ploutví o hladinu moře, aby přilákala samce. Povedlo se a nakonec s ním i odplula. Dle tvrzení Kim sme za vyjíždku viděli víc velryb než viděli za celý týden. If se podařilo i pár slušných foteček. Kolem 14:00 připlouváme zpět do přístavu. Vracíme se do kanceláře, kde sme kupovali lístky, pro batohy.

Další plán je oběd a přesun do Rio San Juan (směr Puerto Plata). V kanceláři se informujeme i odkud jezdí guague – heh a jediná přímá prý před chvílí odjela. Ale paní je zlatá, úplně bez problému začne někam volat a najednou ukazuje If  guaguu jedoucí po ulici. If vybíhá zastavit guaguu, dokonce úspěšně.  Naskakujeme a jedeme směr Rio San Juan, cena byla cca 750 RM za všechny 3. Jen sme bohužel nestihly ten oběd. Ale jako vždycky máme štěstí, protože cestou guagua asi na 15-20min staví u jedné fast-restaurace. Ze začátku jsme si nebyly jistý, protože pauzu tady samozřejmě nikdo neohlašuje, ale když vystupuje půlka busu a řidič, taky se odhodláváme a dem něco koupit . Nakonec vybíráme rýži se zeleninou a masem, do krabičky s sebou a platíme krásných 125 RM. A zpět v autobusu se na krabičku hladově vrháme.

Pláž La Caleton směr Rio San Juan

Na závěr cesty se bavíme hledáním pláže La Caleton, kde se chceme nechat vysadit. Místní spolucestující museli instruovat řidiče kde zastavit. Ale konečně tady, cesta trvala přes 3 hodiny. Po prašné cestě přicházíme celý nadšený na malebnou malou pláž. Šnorchlujeme, plaveme a vychutnáváme pifko a místní výbornou piña coladu a romantický západ slunce jak vystřižený z katalogu.

Playa Caleton

Příprava piña colady byla důkaz mistrovského umění s nožem. Místní paní během chviličky umně vyseká vnitřek ananasu, nasype led, kokos a vlívá rum…krása pohledět. Cena lidová-150RM. Po dofocení západu slunce, balíme věci a vydáváme se podél silnice do města Rio San Juan, vzdáleného cca 1km. Brzy zjištujeme, že začátek města sice je tak 1km, ale hlavní křižovatka a centrum města se nachází až o kus dál, cca dalších 1-1,5 km. Na křižovatce chytáme pána, který nám doporučuje úbytko.  Jsou to sice hooodně nuzné podmínky, ale za 400 RM/noc za 3lůžák, no neberte to. Na závěr dne dáváme procházku městečkem, kupujem buchtu na večeři a tradá spát.