Okolo Rokytnice nad Jizerou

Domů » Všechny destinace » Česká republika » Liberecký kraj » Okolo Rokytnice nad Jizerou

Slyšel jsem v rádiu reklamu na nové vydání nejmenovaného časopisu. V aktuálním čísle prý bude článek o dopadu covidu na cestovní ruch v České republice. Prý covid zaplnil Krkonoš, ale například Kutná Hora stále čeká na turisty. To mě trochu odrazovalo od plánu vyrazit do Rokytnice nad Jizerou. Přece jen ten Václavák před třemi týdny na Zlatém Návrší stačil. Na druhou stranu, byli jsme tu v zimě. A i když se mohlo, bylo to tady tak trochu město duchů.

Na Sachrův hřeben

Rokytnice 2021

V posledních letech došlo ve městě k mnoha citelným změnám. Postupně byl rozšířen a zmodernizován lyžařský skiareál, byla kompletně vybudována nová náměstí s domy a apartmány v alpském stylu a zatraktivnily se turistické stezky a naučné okruhy. Přes to všechno, podle mého názoru, nedosahuje město takové návštěvnosti, jako například sousední Harrachov. Kdoví, proč tomu tak je. Přitom je tady tak hezky.

Naučný okruh Okolo Rokytnice

Na Stráži

Nejnovějším turistickým lákadlem v Rokytnici jsou nově vybudované vyhlídky na vrchu Stráž. Jak název hory napovídá, v minulosti plnil kopec funkci strážné „věže“. Hlídky odtud strážily přístupové cesty a při ohrožení nepřítelem varovaly ohňovými signály okolní obyvatelstvo.

Hlídka na Stráži

Na město dnes dohlíží na skalách Strážníku čtyři patroni z erbu, symbolizující čtyři vesnice, které se v dávných časech spojily v město Rokytnice – Liška, Medvěd, Ovce a Horník – Hlídka na Stráži. Jsou abstraktně ztvárněni jako čtyři různé vyhlídkové ocelové plošiny, obložené dřevem. Je možné tady posedět, posvačit a užít si impozantní výhledy do údolí a na okolní horské masivy.

Naučným okruhem

Auto necháváme za poplatek 100,- Kč na 12 hodin na parkovišti P4 v Horní Rokytnici. Odtud nejdříve kousek po žluté na autobusové nádraží. Zde se napojíme na zelenou, na naučný okruh Okolo Rokytnice. Místy kamenitou stezkou stoupáme na Sachrův hřeben. Toto je jediný úsek dnešní cesty, který není vhodný pro kolo. Jinak se celý den pohybujeme po asfaltové stezce, prakticky po vrstevnici. Od rozcestí Na Stráži je to už jen, coby kamenem dohodil na vrchol Stráže.

Hlídka na Stráži

Vrátíme se teď kousek zpátky na žlutou a spolu s ní klesáme po vyšlapané pěšině do centra obce. I tady na horách začíná být horko, slunce máme v nadhlavníku a paprsky nabírají na intenzitě. Dáváme lehké občerstvení a pokračujeme dál. Vracíme se na Naučný okruh. Přes Horní Kout se pomalu blížíme zpět k parkovišti.

Kaplička Panny Marie

Nenáročná procházka, čítající kolem jedenácti kilometrů, je pomalu za námi. Užili jsme si nádherný den, plný parádních výhledů, v pěkném koutu našich nejvyšších hor.