Polský Balt autem 7- Gdaňsk

Domů » Všechny destinace » Zahraničí » Evropa » Polsko » Polský Balt autem 7- Gdaňsk

Na chvíli  v Gdaňsku

Ze Sopot jsme v Gdaňsku za 20 minut. Je večer  a hledat místo na spaní je těžké.  Jsme na parkovišti u parku prezidenta Ronalda Regana  /Park Prezydenta Ronalda Regana/. V noci do 9. hodiny ráno se neplatí. Jsou tu toiky. Z parkoviště se dá dojít na pláž a molo.

Molo a pláž  Brezno

Jdeme tedy ještě na večerní procházku na molo.  Z parkoviště je to k molu asi 700 metrů. Cesta vede příjemným parkem po promenádě  s cyklostezkou. Je tu celkem rušno, potkáváme skupinky mladých lidí. Jsme na 136 metrů dlouhém molu. Pod námi je dlouhá písečná pláž, hřiště, restaurace.  Vedle mola je veřejná toaleta i pro vozíčkáře  /už zavřená…/K našemu smutku už všude zavírají a tak drink v některé z restaurací na pláži jsme nestihly.  Jediná šou, která je před molem, jsou tanečníci s ohněm.

Molo a pláž Brezno

Pláž Brzezno každoročně získává ocenění Národního programu modré vlajky za čistotu vody i pláže. V  sezóně  je zde 24 hodinová ostraha. Na pláž se můžete dostat  i tramvajovými linkami 3 a 63 a také autobusy: linka 148 ze stanice Gdaňsk Żabainka nebo 188 ze Zaspa SKM.

Je půlnoc, když uléháme. Na parkovišti je celkem rušno, stane se, že nám i kolemjdoucí svítí baterkami do auta. Vstáváme brzy a vyrážíme do centra Gdaňska.

Staré město Gdaňsk

Parkujeme jen kousek od centra starého města. Zjišťujeme ještě od lidí, kde nejlépe parkovat. Problém je, že Gabča nemůže najít telefon. Zřejmě jí sklouzl při parkování z klína a spadl na silnici. Vracíme se znovu k  autu s nadějí, že ho najdeme. Opak je pravdou, telefon je fuč! Sedáme do blízké  kavárny  a doufáme, že telefon, který vyzvání, někdo zvedne a vrátí. Nestane se.

Gdaňsk

Jarmark

Jsme na jarmarku, obdivujeme rukodělné výrobky, dobré jídlo, květiny, vše co k trhům patří. Tradice jarmarku v Gdaňsku  pochází z roku 1260, kdy papež Alexandr IV. dominikánům z Gdaňska udělil jednodenní odpustky. V jednom z nejstarších popisů veletrhu ze 16. století papežský nuncius Giulio Ruggieri napsal: v měsíci srpnu je svátek sv. Dominik, ke kterému se scházejí Němci, Francouzi, Vlámové, Angličané, Španělé, Portugalci, a poté zavolá 400 lodí naložených francouzským a španělským vínem, hedvábím, olivovým olejem, citrony, konzervami a dalšími španělskými produkty, portugalskými kořeny, cínem a angličtinou hadříkem. Všude také pocházeli cirkusáci, akrobati a skupiny. Byly ukázány různé zázraky, exotická zvířata a dokonce údajně … mořské panny.

jarmark Gdaňsk

Gdaňská koruna – bazilika Panny Marie

Přicházíme ke katedrále Panny Marie, která je  největším cihlovým chrámem v Evropě. Jeho mohutné zdi a věže se tyčí vysoko nad panorama města a širokého okolí. Impozantní stavba s nádherným interiérem. Máme štěstí bazilika byla po rekonstrukci otevřena v loňském roce a při vstupu dovnitř se vám zatají dec.  Nádherné  hvězdicové a krystalové klenby a stropy  na 26 volně stojících pilířích ve výšce 30 metrů, obrovská okna,  vitráže, oltáře i orloj a mnoho dalších skvostů.  Chrám zdobí 7 věží, 3 keramické a mohutná zvonice 82 m n. M. (na hřeben), zakončená dvěma střechami, mezi nimiž je vyhlídková plošina.

bazilika Panny Marie Gdaňsk

Když vyjdete na vrchol věže, můžete vidět dva zvony: „Gratia Dei“ o hmotnosti téměř 8 tun a „Ave Maria“ o hmotnosti 2,6 tuny, odlitý v roce 1970, který visel v kostele v březnu 1972.

Bazilika je 105,2 m dlouhá a 66,2 m široká v transeptu. Objem je 155 000 m. 26 volně stojících pilířů nese nádhernou hvězdnou a krystalovou klenbu.

Základní kámen současného chrámu byl položen na svátek Zvěstování Páně 25. března 1343. Chrám byl stavěn postupně po 159 letech. 28. července 1502 v V 16.00 položil mistr Henryk Hetzel poslední cihlu do trezoru.

bazilika Panny Marie Gdaňsk

Kostel Panny Marie v Gdaňsku  byl   20. listopadu 1965 papežskou bulou Pavla VI . povýšen do hodnosti baziliky minor.

Neptunova fontána

Zastavujeme u Neptunovy fontány.

Uličkami pokračujeme až k řece Visle. Moderní architektura vklíněná do té historické umocňuje krásu a malebnost města. Kolem nás jsou malé restaurace,  stánky i atrakce. Je tu spousty lidí a sluníčko pálí. Je čas oběda a tak hledáme nějaký stín, kde si chvíli odpočinout. Vracíme se do uličce Mariacka, která nás okouzlila už před lety s Honzou.

Gdaňsk

Ulice Mariacka

Kavárničky jsou plné a my máme štěstí, že se uvolnil stoleček na skvělém místě, odkud můžeme pozorovat vše kolem. Přichází flétnistka a v příjemné atmosféře máme ještě živý koncert. Místo kávy si dáváme studené pivo. Ještě se jdeme podívat na umělce, který pečlivě vystavuje své výrobky na jedné z kamenných teras přímo před námi.

ulice Mariacka Gdaňsk

Mariacka je bezpochyby nejkrásnější  ulicí v Gdaňsku která dokonale odráží jedinečnou atmosféru a charakter starých budov v Gdaňsku. Dříve se říkalo „Frauengasse“, a proto jej autoři bývalých polských průvodců a informátorů přeložili: „Panna“. Není však pochyb o tom, že jak jeho název, tak nejstarší latinské výrazy jako „platea dominae Mariae“ nebo „platea dominae nostrae“ z roku 1350 byly přímým odkazem na chrám Panny Marie, jehož oltářní část korunuje západní průčelí a východ z této ulice. Studenti a absolventi Akademie často koncertují na ulici.

Seznamujeme se s usměvavým Zikmundem. Povídáme si a čas utíká. Parkovné už nám dávno vypršelo a jednu pokutu už máme. Máváme Zikmundovi i Gdaňsku, ještě zastavujeme v jednom uměleckém stánku. Je pátek 16 hodin, doprava houstne. Těšíme se k moři, město už stačila.

Do navigace dáváme pro nás neznámé místo Piesky.