Pražské výlety

Ze Zenklovky do Zenklovky

Je chvíli po nedělním obědě, sraz si dáváme v ulici Zenklova  /pojmenovanou podle prvorepublikového politika Petra Zenkla/. Začínáme u betonového mostu přes říčku Rokytku.

Betonový most přes Rokytku

Můstek má jedinou betonovou klenbu s rozpětím 13,30 m a vzepětím 2,75 m, o tloušťce 0,95 m. Zábradlí je betonové, včetně kuželek (balustráda). Při minimální údržbě snáší dosud bezpečně velké zatížení, hromadnou i osobní dopravu. Most vystavěl, dle pamětní desky:  Ingenieur Antonín Los, ingenieur, stavitel a geometr. 28.09.1896“. Můstek je v seznamu technických památek Prahy a spolu s Negrelliho viaduktem je památkově chráněn.

Betonový most -Zenklova ulice

Podviní park

Příjemnou cestou kolem Rokytky míříme až na rozcestí, kde odbočujeme na Prosecké skály. Jdeme kolem  rozsáhlého parku o výměře 4 ha, o kterém jsme neměly tušení. Upravený park, který vznikl v letech 1997-8 se nachází mezi ulicemi Podvinný mlýn, Sokolovská a Rubeška. Nabízí širokou škálu možností trávení volného času pro celou rodinu – relaxaci, umělá jezírka, potůčky, říčku Rokytka s můstky, dětský koutek, umělou skálu s jeskyňkou, napodobeninu keltského hradiště, vyhlídku či pískovcová skaliska. Park byl realizován podle návrhu dr. S. Špouly a akademického architekta Miroslava Pacnera. Inspirací se pro autory projektu stal „Obrův chodník“ v severním Irsku, což je jeden z divů světa.

Prosecké skály

Z parku pokračujeme dále na Prosecké skály. Jdeme  do kopce, po pravé straně míjíme bobovou dráhu, která byla otevřena 15. června 2003. Dráha je dlouhá téměř 800 metrů, celkové převýšení je 50 metrů a maximální rychlost téměř 60 km za hodinu.  Profil trati obsahuje 720 stupňové zatáčky a ) jednu vychytávku na trati (osmičku, „hup“). Při normální /ne kovidové / situaci je dráha celoročně otevřená. Jsme před vchodem na bobovou dráhu a trochu nevíme, kudy dále. Necháme si poradit přejdeme hlavní silnici /ul. Prosecká/opodál a vystoupáme až k Proseckým skalám. Přírodní památka Prosecké skály leží na rozhraní pražských čtvrtí Prosek, Libeň a Vysočany. Pískovcový skalní útvar ve svých útrobách ukrývá labyrint podzemních prostor vzniklých při těžbě písku.
Nad skalami je jedna z vyhlídek, odkud je pěkný pohled na panorama Prahy. Zajímavostí je, že podzemí Proseckých skal se stalo domovem několika ohrožených druhů netopýrů.

Vyhlídka Emy Destinové

Pokračujeme dále od skal směrem na vyhlídku Emy Derstinové. Nejdříve vystoupáme na moderní vyhlídkovou plošinu, která byla otevřená v roce 2016. Vyhlídka je tvořena širokým schodištěm a na obou stranách jsou z ocelových lan a gabionů vytvořeny 2 plošiny. Vyhlídka Emy Destinové je romantičtější,  a nachází se nedaleko.

Vyhlídky Prosecké skály

Čertův vršek

Od vyhlídky jdeme zpět po vrstevnici a míříme směrem na Zenklovu ulici. Přicházíme do části, která se dost vymyká svou tajemností i nepořádkem. Slyšíme hlasy i veselí, za ploty jsou vidět stlučené chaty, i stany a různé příbytky. Kolem zarostlé křoviny i zeleň. Nákupní košík, který objevíme v lesíku slouží asi pro dovoz proviantu až sem na kopec. Kolemjdoucí paní nám říká, že se tomu tady říká Čertův vršek. Bydlí tu squateři?

Přecházíme ulici Na Stráži, sejdeme kopec a jsme v ulici V zahradách, kde k naší radosti objevujeme  pákistánskou restauraci Rana. Objednáme si v „okénku“ skvělé jídlo a náš výlet končí v Parku pod Korábem.

Park pod Korábem – Košinka

Název Košinka je odvozen od názvu hospodářské usedlosti Košinka dolní části. Na okolních svazích byly v minulosti vinice. Usedlost Košinka koupil v roce 1879 podnikatel Grab, který zde podnikal a v blízkosti si postavil vilu, dnes nazývanou „Grabova vila“. Tato vila dnes patří městské části Praha 8. Zelený park  je obklopený  zástavbou a dopravními stavbami, poskytuje málo známé výhledy. V parku je nově zřízené dětské hřiště. Nad parkem má patronát základní škola Bohumila Hrabala, která stojí na horním konci parku. Park Košinka je v některých mapách vyznačen jako park Pod Korábem.

Rozkládá se na severním svahu Libně. Od východu je ohraničen ulicí Primátorská. Spodní konec parku tvoří železniční trať, která vede od mostu Na Balabence dále kolem Vltavy, a potom přes Vltavu na Holešovické nádraží. Hned pod touto tratí je ulice Povltavská, která výhodně spojuje Libeň s Trojou a napojuje se na výpadovku V Holešovičkách a most Barikádníků. Trať i silnici možno překonat podchodem. Od západu je park uzavřen silnicí „Korábské schody“, za kterými dále leží zahrádkářská kolonie.V parku je naučná stezka s ekologickou tematikou a Dendrologická stezka s panely rozmístěnými u jednotlivých stromů.

Sluníčko zapadlo, náš dnešní asi 10 km okruh  končí, jsme zpátky v Zenklově ulici.