Seč, vodní nádrž

SEČ

Po  25 letech se vracím na Seč, na místo, kde jsem se svojí malou dcerkou trávila dovolenou, hodnou  hororového filmu. Nedobrovolným útočištěm a naším dovolenkovým domem se nám stala zdejší stará fara, která patřila známému. Honza nás před farou vysadil a odjel za prací, restaurovat sochy do vzdáleného města. Sečská přehrada, i místo nedaleko pláže,  se zdála být nádherné. Vstup do objektu už byl horší. Fara se nedala zavřít, do „hostinského“ pokoje se šlo po prkně, které viselo nad vydlabanou místností, za kterou byl náš pokoj. Bez elektřiny, velká kamna a postel, vše pokryté pavučinou. Nikdy už  jsem neviděla tak velké pavouky, jako tady! Domů jsme se vrátit nemohly,  mobil jsme neměly a stejně nebylo kam zatelefonovat. Když jsme si chtěly něco ukuchtit, musely jsme  roztopit v kamnech a pak se tam vedrem nedalo vydržet. Uklidily jsme, co šlo. Přes den jsme se couraly venku, koupaly se a to bylo krásné, ale jak se začalo stmívat začalo peklo. Já se bojím tmy a divné zvuky a vrzání po domě mě přivádělo k šílenství! Druhý den jsem z místního automatu zavolala kamarádce, nabídla, že za námi vyšle dceru se psem. Hurá. Úleva to však byla jenom chvilková. Jak se setmělo, zvuky začaly být stejně děsivé a k tomu ještě štěkal pes. Další den jsme to vyřešily a večer s malými holkami i psem vyrazily do hospody. Hrály jsme karty s místními štamgasty a vydržely až do zavíračky. Noc byla pak o něco kratší. Praktikovaly jsme to pak až do našeho odjezdu. Co se týče koupání, pobytu i vzpomínky, bylo to na Seči báječné !

Seč – přehrada

Je srpen 2016, přijíždíme na Seč, hledáme faru, ale tady se vše změnilo a faru jsme nenašli. Přejeli jsme přes most na druhou stranu, tady se vykoupali, voda je osvěžující a čistá. Na vodě se pohupují plachetnice  i malé bárky.  Sečská přehrada má stále své kouzlo.

Přehrada a vodní nádrž Seč

Přehrada a vodní nádrž v krásné krajině na řece Chrudimce, jenom 1 km vzdálená od stejnojmenného města Seč. Sečská přehrada je největší vodní plochou v Pardubickém kraji a mimořádným rekreačním centrem. Je tu velké zázemí penzionů, hotelů i autokemp.

Historie

Přehrada byla vybudovaná v letech 1924-34. Betonová tížná hráz je dlouhá 165 m a vysoká 42 m, zadržuje 22,1 mil. m3 vody. Vznikla především jako obrana proti častým povodním – ty nejhorší zaznamenala Chrudimka v letech 1585, 1723, 1734, 1804 a 1880. Právě katastrofální povodeň 13. srpna 1880 vyvolala velký tlak na politické představitele. Nakonec byl ale regulován dolní tok řeky a na budování přehrady SEČ a Křižanovice nebyly dlouho prostředky. Až po 1. světové válce se začalo stavět. Vodní dílo bylo dokončeno až ve 40. letech 20. století. Roku 1950 byla přehrada vypuštěna kvůli zpevnění rozpadající se stěny pod hradem Vildštejnem. Součástí tohoto díla se stala i menší údolní nádrž Seč II (Padrty), vzdálená asi 3 km po proudu, sloužící k vyrovnání průtoku vody.

Unikátní potrubí

1 300 metrů dlouhé potrubí o průměru 2 m přivádějící vodu z přehrady do nedaleké elektrárny je unikátem – vzniklo v letech 1941 – 43 a je většinou ze dřeva. Za 2. světové války se ocel využívala hlavně ve zbrojařském průmyslu, proto v tomto případě odolnější materiál nahradily 8 cm silné dýhy, stažené ocelovými prutovými obručemi. Po desetiletích je potrrubí v dezolátním stavu a nahrazuje se ocelovým. O záchraně dřevěného potrubí se jednalo v roce 2010 a zřejmě bude zachovaná alespoň jedna část.

Text přehrada: Velká turistická encyklopedie , Pardubický kraj, Petr David, Vladimír Soukup