• Menu
  • Menu

Semmering – UNESCO

Domů » Všechny destinace » Zahraničí » Evropa » Rakousko » Semmering – UNESCO

Přibližně 100 kilometrů jihozápadně od Vídně najdeme obec, která se může pyšnit titulem nejstarší lyžařské středisko v Evropě. To bylo založeno roku 1888. Několikrát zde byly pořádány závody Světového poháru v alpském lyžování. V létě se zároveň městečko mění v ráj cyklistů, milovníků pěší turistiky a obdivovatelů železnice. Na pomezí Štýrska a Dolních Rakous, obklopeno hlubokými lesy, leží horské a lázeňské centrum Semmering, jímž prochází první evropská horská železnice s normálním rozchodem kolejí.

Semmering
Semmering

I cesta může být cíl

Když Railjet českého národního dopravce projede rakouskou metropolí, uhání stošedesáti kilometrovou rychlostí rovinou až k městu Gloggnitz. Tady ale rychle zpomaluje a ocitá se na začátku asi 42 kilometrového úseku krkolomné trati. Nespočet oblouků, dalekých výhledů, roklí, mostů, tunelů a viaduktů a také stoupání až 28 promile. A v tu chvíli nevíte na kterou stranu se z okna vlaku máte koukat. Napravo horský masiv se zbytky sněhu na vrcholcích, nalevo se střídá louka, rozhled do dáli a najednou černo v tunelu. A hned vzápětí propast pod námi. Když otočím hlavu do míst, která jsme zrovna projeli, vidím dvoupatrový viadukt. Nevím, kde mi hlava stojí, protože za chvilku se vše mění a už vjíždíme do dalšího tunelu a zase oblouk na druhou stranu. Další daleký výhled a najednou skála a hustý les. Další viadukt, most, říčka, hory. To vše nabízí legendární Horská dráha Semmering.

Adlitzgraben Viadukt
Adlitzgraben Viadukt

Semmeringbahn

V polovině 19. století byl pověřen italský rodák, architekt a stavitel železničních tratí, Karl von Ghega vyprojektováním kolejového spojení měst Gloggnitz a Mürzzuschlag přes horský průsmyk Semmering. Mezi lety 1848-1854 se na stavbě Semmeringbahn podílelo kolem 20 000 dělníků. Obtížnost výstavby v těžce přístupném terénu potvrzuje i devět desítek obětí a množství zraněných při různých nehodách a neštěstích během stavby. Slavnostní otevření nového spojení proběhlo 16. května 1854. Dnes je celá trať součástí rakouské Jižní dráhy a panuje tady čilý provoz jak osobních, tak nákladních vlaků. Od roku 1959 byla celá dráha elektrifikována a v roce 1998 byla jmenována jako památka světového dědictví UNESCO.

Dvacetišilinková vyhlídka
Dvacetišilinková vyhlídka

Vlakem i pěšky

Ze Semmeringu až do Gloggnitzu lemuje celou trať Naučná stezka, procházející všemi vyhlídkami a zajímavými místy, známých z pohlednic a třeba také z rubové strany 20-šilinkové bankovky. Máme možnost obdivovat nejen umění stavebních dělníků před více než 150 lety, ale také se kochat pohledem na mohutné alpské velikány. Celá stezka je sice značená rozcestníky, ale vzhledem k množství různých stezek okolo jsme vzali zavděk předem stažené trasy v aplikaci mapy.cz. Ta nás spolehlivě vedla tam, kam jsme chtěli. V budově semmeringského nádraží nesmíme minout malou výstavu, věnovanou celé trati. Otevírací doba je mezi 10-15 hodinou.

Výstava na nádraží Semmering

Ideálním spojením do Semmeringu je využití mezinárodního expresu Praha-Graz, který vypravují České dráhy denně každé dvě hodiny. Cesta trvá asi pět a půl hodiny. Včasnou zpáteční jízdenku Evropa lze pořídit i s místenkou od cca 1300,- Kč pro dospělého. Čím dříve se koupí, tím je levnější.

Jediný problém je důvěra v pěkné počasí, protože to, jak všichni víme, se na horách rychle mění.

 

Martin Pišín
Martin Pišín

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *