Slovensko Tatry 1

Domů » Všechny destinace » Zahraničí » Evropa » Slovensko » Slovensko Tatry 1

Prosiecká a Kvačianská dolina

Je 8. 6. 2021. Do poslední chvíle nevíme jestli  se tahle pracovně-turistická cesta uskuteční. Důvod: KOVID. Výstavu máme zabalenou v autě, je dopoledne a tak vyrážíme směr Morava.  Chtěly jsme pozdravit cestou naše přátele na Vysočině, Alenku a Ivana, ale minuly  jsme se o 1 hodinu. Na další zastávce jsme už byly úspěšnější, moc rády jsme po dlouhé době viděly Klárku a rozkošnou malou Emmu.

Testování na Slovensku

Hranice se Slovenskem jsme překročily v odpoledních hodinách a jediné, co jsme potřebovaly, bylo najít místo, kde nám udělají antigenní test, který musíme navíc každých 24 hodin obnovovat.   Ten náš český na Slovensku neplatí /i když od 14.6. je situace už jiná a český test platí/. Informace o testovacích místech se nám hledají špatně, tak zkoušíme větší města, ale když už nějaké testovací místo najdeme , je už zavřené. Slováci nám říkají, že u nich  je vše rozdělené podle krajů. Nakonec voláme do Prahy Ifče, jestli by nám nepomohla najít nějaké testovací místo na cestě do Liptovského Mikuláše, kam míříme. Nakonec se testujeme v Povážské Štiavnici, kde mají otevřeno až do 20 hodin. Jsou zde velmi ochotní a jsme překvapené, že test máme zdarma. Voláme dalším vystavovatelům, kteří jsou na cestě.  Před cestou jsme  jako vždy měly cestovní pojištění .

Výstava na Slovensku

Výstava  s prezentací sportovních značek na sezónu léto 2022 se koná v Liptovské Aréně u Tatralandie v termínu 10.6-11.6. 2021. My na výstavu jedeme s kolekcí švédské firmy Skhoop a funkčním merinem a německé firmy SN. Ubytování máme zajištěné v pěkných apartmánech  Lea v Liptovském Mikuláši. Výstavu budeme stavět zítra odpoledne a tak ještě domlouváme výlet. Máme smůlu,  všechny naplánované trasy v Tatrách jsou kvůli ochraně přírody do 14.6. uzavřené. Volba teda padá na Prosieckou a Kvačianskou dolinu, která je tady nedaleko.

Prosiecká a Kvačianská dolina

Před  několika lety jsme tuto trasu šli s dětmi. Vzpomínám si, že to byla docela náročná trasa a my hladoví a žízniví došli k auto až před setměním.

Po dobré snídaní vyrážíme na parkoviště v Kvačanech. Trochu se zorientujeme v mapě a vydáváme se na cestu. S ohledem na přítomnost technických žebříků jsme vybrali trasu, kdy budeme stoupat vzhůru Prosieckou dolinou a dolů se vracet Kvačianskou dolinou. Po žluté značce míříme do Prosiecké doliny, krásnou krajinou, chvíli mezi skalami a po žebříkách až na rozcestí na Svorade na severním úpatí Chočských vrchů. Tady se dá jít na více směrů. Rozdělujeme se, kluci volí směr Prosečné /1372 m/ po zelené. Značení je dost problematické, dost těžko se určuje kam šipka vlastně směřuje. My pokračujeme na Mlyny-Oblazy.

Prosiecká dolina

Počasí je ukázkové i krajina kolem, šťavnaté louky, hory, na pastvě ovce, vcházíme do skalnatého kaňonu Kvačianské doliny, mezi skalami, kolem nás zurčí Kvačianský potok. Nikde nikdo, tůňky nás zlákaly tak, že jsme  2 x odhodily oblečení a zchladily se v osvěžující vodě. Paráda!

Po krásné procházce nás ještě čeká připravit vše na zítřejší výstavu.

Kvačianská dolina

Po vyhlášení Státní přírodní rezervace Kvačinská dolina v roce 1967 došlo k ochraně některých, do té doby volně přístupných krás. Určitě zajímavým byl přechod dnem Kvačianské doliny, což znamenalo přejít po březích Kvačianky, v několika případech přejít jejím korytem. Roháčský jarok umožňoval obdivovat až 12. metrový vodopád. Pod Roháčem bylo možné obdivovat vyčnívající ostré věžičky a skalní jehly, vysoké 15 až 20 metrů. Vzhledem k tomu, že území Kvačianské doliny je dnes národní přírodní památkou, přístup do popisovaných zákoutí Kvačianské doliny je vyloučený! Návštěvník se může kochat krásou okolní přírody jen po oficiálně vyznačených chodnících.

Prosiecká dolina

Oblazy

Další zastávkou jsou  Oblazy. Dva vodní mlýny, které jsou technickými památkami. Celé údolí je součástí stejnojmenné národní přírodní rezervace. Odtud přes vyhlídku pokračujeme zpět k autu.

Prosečné

Prosečné, z výšky 1372 metrů je výhled na Liptovskou kotlinu a Liptovskou Maru. Rozhodnout se jít na Prosečnou z rozcestí na planině Svorad nebyl zas tak dobrý nápad. Původní záměr stoupat po zelené strmě vzhůru na Prosečnou se proměnil v překážkovou dráhu mezi lesními polomy. Několikrát se kluci museli vrátit a kopírovat terén  a hledat složitě v nepřehledném terénu cestu. Na Prosečnou nakonec vystoupali a to ještě netušili, že cesta dolů bude ještě drsnější! Možná by stálo za to, u značky jasně napsat, že terén je velmi těžký a v mnoha místech neschůdný, aby se sem nevydaly třeba rodiny s dětmi!

Kvačiansá dolina

Kvačany

Obec  leží pod Chočskými vrchy Ostrým a Hrádkovou nedaleko Liptovského Mikuláše.

Kotliny jsme navštívili před turistickou sezónou, v době různých omezení kvůli kovidu, a tak nás zachránila svačina,  kterou jsme měli s sebou a pití. Oblíbené chaty s občerstvením byly zavřené.