Užijem si Nepál 13 –Thupten Choling Monastery

Domů » Všechny destinace » Zahraničí » Asie » Nepál » Užijem si Nepál 13 –Thupten Choling Monastery

Ája má narozeniny

Andrejka přichází celá barevná a rozzářená k nám na pokoj, objímání i slzičky, její přání oslavit narozeniny v Nepálu jsme splnily až po okraj. Jdeme na snídani, kluci přinášejí pugétek modrých kytiček, radost a další slzy k tomu. Happy Birthday milá Ajko.

Ajka má narozeniny

Thuten Choling Monastery

Vyrážíme do kláštera, který byl založen tibetskými buddhistickými uprchlíky, kteří se usadili v Nepálu po událostech v roce 1959. Tito mnichové se v klášteře věnují duchovním praktikám, studiu buddhistických textů, modlitbám a slavení rituálů. Klášter je také místem pro setkávání a meditaci pro návštěvníky a poutníky hledající duchovní inspiraci a klid. Po útěku tibetského duchovního vůdce, dalajlámy, a následné invazi Číny do Tibetu v roce 1959 mnoho Tibeťanů uprchlo do sousedních zemí, včetně Nepálu. Podle historických záznamů byl Thuten Choling Monastery založen v 19. století některým významným buddhistickým učencem či světcem. Klášter sloužil jako centrum náboženského vzdělávání, meditace a rituálů pro místní obyvatele i pro poutníky a buddhistické mnichy.

Architektura kláštera Thuten Choling je typickým příkladem tradiční tibetské buddhistické architektury, která kombinuje prvky dřeva, kamene a barevných zdobení. Klášter sestává z několika stupňovitých budov, které jsou umístěny na svahu nebo terénní nerovnosti.Některé budovy jsou propojeny ochozy a chodbami. Dřevo hraje v tibetské architektuře významnou roli. Budovy a sloupy jsou často vyřezávány s jemnými detaily a zdobením, což přidává klášteru charakteristický vzhled. Střechy kláštera Thuten Choling mají typické zakřivené tvary, které symbolizují buddhistické náboženství. Některé jsou zdobeny dřevěnými řezbami nebo malbami. Klášter je zdobený různými ozdobnými prvky, jako jsou malby, sochy a reliéfy, některé zobrazují buddhistické symboly, bohy a učence, které ctí věřící. Celkově má architektura kláštera Thuten Choling svůj vlastní unikátní charakter, který odráží tradiční hodnoty a duchovní dědictví tibetského buddhismu. Thuten Choling Monastery se nachází v okresu Solukhumbu v Nepálu.

Thuten Choling Monastery  je na kopci a je odtud krásný výhled do kraje. Potkáváme malé učence Buddhismu, někteří hrají košíkovou, někteří jdou z modliteb, jiní sedí u mobilu. Jdeme do jedné z hlavních modlitebních sálů starého kláštera. Usedáme až vzadu a necháme se unášet zvuky modliteb. Na zemi sedí desítky mnichů, starců i jinochů,  žen. Jsme vyzváni, aby jsme postoupili až do přední části modlitebny, tady dostáváme jednotlivě posvěcený červený provázek na krk , je to symbolické vyjádření přátelství, spojení s duchovními tradicemi a  ochrana. Hlavní láma nám pak posvětí přinesené tibetské vlajky. Modlitby končí, ženy přinášejí rýži a mnichové jdou obědvat. Procházíme ještě mezi klášterními domky. Ženy a muži bydlí odděleně.

Thuten Choling Monastery

Sestupujeme zpět do Junbesi, obklopené krásnou přírodou a nádhernými výhledy na okolní hory a údolí. Cestou se zastavujeme v jednom z nepálských domů, kde si dáme čaj, skvělý dalbát. Zeleninový dalbát je tradiční nepálské jídlo, které se skládá z rýže a zeleninové omáčky nazývané „dal“. Tato omáčka je obvykle připravena z luštěnin (nejčastěji čočky nebo červené nebo žluté fazole) vařených s kořením a dochucených různými bylinkami a kořením. Dostáváme  k tomu brambory a skvěle ochucenou dýni.

na dalbátu v nepálském domě
Narozeniny

Je 15.30 , když přicházíme zpět na hotel. Chvíli jdeme odpočívat a pak jdeme do restaurace. Kluci naši dělají Ajce narozeninovou výzdobu, nafukují balónky a na zeď věší i nápis. Pořád někam mizí a najednou restaurace ztichne a kluci přicházejí s „dortem“ zapálenými svíčkami, nesou dárky a postupně přejí Ajce, Je to opravdu dojemné! V Nepálu se totiž narozeniny moc neslaví, někteří ani  pořádně nevědí, kdy se narodili.

Ajka má narozeniny

Nejvíce nás baví nepálský dort (perníkové těsto s bílkovou polevou a nápis napsaný kečupem)! Dort upekla paní majitelka Apple Garden Guest house a Restaurant. Ajka rozbaluje dárky, kluci jsou neskuteční! Pak už objednáváme večeři a rum Khukuri. Hrajeme karty, smějeme se a užíváme si. V kamnech už konečně zatopili a kdyby nevětrali, tak tu je ráj!