Thajsko, Kambodža, Laos, Vietnam s dětmi

Domů » Všechny destinace » Zahraničí » Asie » Kambodža » Thajsko, Kambodža, Laos, Vietnam s dětmi

Chrám Phnom Kulen  a  řeka s tisíce lingamy

Otta , žijící několik let v Siam Reap, nám doporučuje výlet na chrám a vodopády Phnom Kulen a vzdálený kamenný chrám Beng Mealea. Sháníme auto, naši rikšáci s námi odmítají jet a pochopení se nám dostane až o několik hodin později. Po menší tahanici na ceně jízdného a s odvoláním na našeho kamaráda, vyrážíme směr Phon –Phen. Cílem je Phnom Kulen asi 50 km od Siam Reap. Cesta je hodně náročná. Řidič nemluví. Rozbitá a prašná cesta , místy stoupání do velkých kopců , díry a boule nás neuchrání od toho, že jsme vyklepaní jak řešeto. Jet do těchto míst rikšou by bylo o život i o zdraví, nemluvě o tom, že by jsme sem nikdy nedojeli.

chrám PHNOM KULEN

Chrám Phnom Kulen

Sháníme auto, naši rikšáci s námi odmítají jet a pochopení se nám dostane až o několik hodin později. Po menší tahanici na ceně jízdného a s odvoláním na našeho kamaráda , vyrážíme směr Phon –Phen. Cílem je Phnom Kulen asi 50 km od Siam Reap. Cesta je hodně náročná. Řidič nemluví. Rozbitá a prašná cesta , místy stoupání do velkých kopců , díry a boule nás neuchrání od toho , že jsme vyklepaní jak řešeto.Jet do těchto míst rikšou by bylo o život i o zdraví, nemluvě o tom , že by jsme sem nikdy nedojeli.

Konečně zastavujeme na parkovišti . Pěšky se vydáváme do chrámu vytesaného uprostřed pískovcové skály. Phnom Kulen patří mezi nejposvátnější místa v Kambodži, jelikož na tomto místě Džajavarman II. vyhlásil roku 802 nezávislost a založil Khmerskou říši.
Schodiště lemují desítky žebráků. Máme pro každého malý obnos peněz. Některé děti drží v rukou štosy bankovek nevalné hodnoty a cestou je potkáme i vícekrát. Peníze většinou končí v rukách jejich otců a jsou propity jejich alkoholickými hrdly. A tak se nabízí otázka, pro koho jsou tyto milodary dobré? Spolu s japonskými turisty procházíme dál za chrám a scházíme lesní cestou do vesničky s protékající říčkou, a scházíme k nádhernému vodopádu. Kambodžská mládež a několik odvážlivců se vrhá do zpěněné vody. Ani my nemůžeme odolat. Převlékáme se za provizorní bambusovou deskou a jsme pobaveni požadavkem na zaplacení. Kambodžská dívka natahuje ruce a chce peníze! Říkám ji česky túdle- núdle a jdu se převléci k vodopádu. Další placenou „ atrakcí“ je houpačka zavěšená na stromě přímo u vodopádu , efektně ozdobená palmovými listy a květy orchidejí. Voda je studená a tak trochu se zapřením se odvažujeme do chladných peřejí. Koupel je báječná a osvěžující! Opravdový zážitek a pocit očištění v oblaku tříštících se krůpějí padajícího vodopádu. Pokračujeme potom za doprovodu kambodžského chlapce kolem řeky dále.Procházíme kolem několika chatrčí.
Mám v ruce fotoaparát, zamířím jej na malého dvouletého rozesmátého ušmudlaného klučinu, ihned na mě hodí profesionální postoj a úsměv. Poté mrštně vystřelí ručku „madam two dollars“. Směji se a mávnu mu na pozdrav.

PHNOM KULEN
PHNOM KULEN – řeka

Řeka s tisíci lingamy

Řeka pokračuje dál , dovídáme se , že je posvátná. Na mnoha místech řeky jsou na dně vytesány až tisíce kamenných lingamů, symbolů mužství . Dále se dovídáme, že odsud, z této oblasti pochází kameny ze kterých jsou vystaveny Angkorské paláce. Musíme se pomalu vracet ,jedeme ještě na Ottovo doporučení navštívit chrám Beng Mealea.

Od vesničanů ještě kupujeme banány. Mají červenou slupku a poprvé ochutnáváme. Jsou opravdu výborné.