ALBÁNIE, nakouknutí do nitra Balkánu 2 – Valbona

Domů » Všechny destinace » Zahraničí » Evropa » Albánie » ALBÁNIE, nakouknutí do nitra Balkánu 2 – Valbona

Kukaj

Začalo pršet a my dojíždíme za tmy po klikatých silničkách do městečka Bajram Curri, odkud vede jediná silnice vzhůru do Valbony. Směrník na Valbonu je nastříkaný sprejem na zeď domu, s údajem 28 km. Stoupáme klikatou silnicí a vyhýbáme se spadanému kamení aspoň hodinu.

Albánie – Valbona

Okolo deváté dojíždíme téměř ke konci silnice a podle nabídkových tabulí hledáme ubytování. Po jednom nezdaru nás osloví pár vkusných chatek kousek od silnice. Ubytovatele nacházím v malém přilehlém baru. Umí jenom albánsky. Po gestikulaci se zvedá a jde ukázat pokoj ve dvojchatce. Vše je čisté, uklizené, WC s horkou sprchou, wifi. Jediný problém je ten, že chlap je úplně na šrot..drží se futer a máchá rukou, že vše je naše. Rozjíždím pantomimu – toaletní papír pochopí okamžitě (jednoduché na předvedení), posléze i ručníky. Jako bonus od něj ještě dostáváme sprchový gel. Samozřejmě, že všechny tyto věci vezeme sebou, ale ubytování bylo za 30 E a vzhledem k pozdní hodině se nám nechtělo hledat něco jiného, případně levnějšího. Ráno ještě trochu poprchávalo, ale okolo desáté se objevilo slunce a my jsme byli okouzleni, všude okolo nás hory, nádherné hory.

První den řešíme výšlapem na Kukaj, končíme na úpatí hor, do hor nejsme vybavení a toulky po horách stejně nejsou naším cílem. Úpatí úplně stačí, procházíme kozí stezky a naznačené cesty a kocháme se. Kafe si dáváme u místních lidí, snaží se o malé posezení pro turisty. Všude jsou možnosti několikahodinových treků, evidentně s možností přespání po cestě. Je po sezoně a turisti prakticky nejsou, v údolí potkáváme jen pár baťůžkářů. Údolí je ale na turisty docela připravené, určitě je se kde ubytovat. Druhý den volíme výlet na úplný konec údolí a následně pochod do poslední vesnice, do které nevede silnice a za ní na avizovaný vodopád. Motorizovaně se tam dá dostat pouze širokým vyschlým řečištěm řeky, ale jedině terénními auty. Výlet je to parádní, scenérie kolem jsou neuvěřitelné. Po několikahodinovém pochodu dorážíme opět k úpatí, trochu stoupáme a zjišťujeme, že vodopád je vyschlý, je z něj potůček, který můžeme potkat i kdekoliv u nás. Nicméně výlet nádherný, kolem jsou další trekové možnosti na dlouhé výlety, přejít se dá i celý masiv a skončit v horách, ke kterým je přístup do části Albánie od Černé Hory.

Bajram Curri

Abych ještě nastínil albánskou atmosféru, musím zmínit náš večerní výlet do Bajram Curri, dostali jsme chuť na albánské červené, ale hlavně, potřebovali jsme směnit na albánské peníze (leki). Ačkoli má město kolem 8 tisíc obyvatel a je vstupní branou do Valbony, není v něm žádná směnárna. Nacházíme ale zavřenou banku a u ní dva bankomaty. Vkládáme kartu a začnou se dít  věci, displej bliká, údaje v albánštině a podobně. Peníze nikde a karta jakbysmet, pořádně v nás hrklo..po opětovném mačkání tlačítek karta konečně vyjíždí, pořádně jsme se zpotili. Něco málo peněz nakonec načerno měníme v malé cestovní kanceláři, když ale sdělujeme náš hororový zážitek s bankomatem, slečna se usměje a řekne „to ale přece všichni v městě vědí, že ten bankomat vpravo nefunguje, měli jste použít ten vlevo“.. Takže banka se s informací na bankomat neobtěžuje, všichni to přece vědí..

Albánie – Valbona

Dusan

Pokud mi to čas a finance dovolí, cestuji. Kamkoliv. Poznávání cizích krajů, lidí, jejich zvyků mě nesmírně obohacuje. Nebudu vzpomínat, jak jsem si koupil nové auto, ale co jsem kde a kdy viděl, prožil a koho potkal. Moc rád se vracím domů. Škoda, že to všechno nepřišlo dřív.