Nahlédnutí do kousku Myanmy a zase zpátky..4

Domů » Všechny destinace » Zahraničí » Asie » Myanmar /Barma/ » Nahlédnutí do kousku Myanmy a zase zpátky..4

BAGAN

Lehce po osmé večerní nasedáme na okraji městečka na autobus, kterým se chceme dostat do města Bagan, kde nás čeká asi 4000 chrámů rozesetých po okolí. Ano, není to překlep, chrámů je opravdu tolik..

Asijské autobusy

Autobus je typický zájezdový a je plný turistů. Ještě, že jízdenky jsme si objednali s dvoudenním předstihem. Před nasednutím si zkušeně vybalujeme kulichy a teplé oblečení – je to univerzálně platné po celé Asii – pokud má autobus klimatizaci, tak chladí a to na plný výkon. Všichni cestovatelé jsou s tím smířeni a bez brblání se balí do teplých vrstev. Celkem slušná obrana před proudem ledového vzduchu jsou okenní záclonky nacpané do výdechů klimatizace…

Snažíme se okamžitě usnout, ale stejně to za moc nestojí, znají to asi všichni – ani spánek, ani bdění, člověk je pouze pěkně otupělý. Cesta trvá okolo šesti hodin a my se probouzíme ve dvě ráno kdesi na autobusovém nádraží. Otupěle se motáme kolem autobusu a než se nadějeme, jsme sami – všichni turisti jsou odvezeni čekajícími auty do předem objednaných hotelů. My nic takového nemáme a tak si sedáme na čaj do malé vývařovny a za svitu čelovky řešíme kam dál.. Máme na výběr – Starý Bagan ( drahé ubytování ), Nový Bagan ( ujde ) a Nyaung U (trochu z ruky).

krávy mají přednost

Ubytování Nový Bagan

Volíme Nový Bagan a vzápětí u nás zastavuje taxi, jestli nechceme někam zavézt, jak na zavolanou. Aniž jsme to tušili, toto spádové autobusové nádraží je od Baganu cca 30 km daleko a jelikož je noc, žádné spoje nejezdí. Během jízdy nám taxikář nabízí prý docela levný hotel který není uvedený v bedekru a tak ho jedeme vyzkoušet. Je kolem třetí hodiny ranní, taxikář budí recepčního a jdeme vyjednávat. Hotel Northern Breeze je pěkný, nový a čistý, líbí se nám. Smlouváme a daří se nám, jen pro ilustraci, z původních 57 USD se dostáváme na 43, máme velký pokoj pro tři s koupelnou, se snídaní. Dáváme si budík na osmou hodinu a jdeme si ještě lehnout.

K ubytování chci ještě dodat – v průvodcích rozhodně nejsou uvedeny obecně všechny ubytovací možnosti, pokud je možnost pátrejte, všude se dá určitě vybrat z daleko více nabídek..

Pagody na elektrickém skútru

Ráno činíme rozhodnutí – půjčujeme si elektrické skútry !! Ano, zní to nečestně a nesportovně, přímo velkopansky, ale po seznámení se skutečností jsme udělali moc dobře. Aby bylo jasno, čeká nás 4000 pagod rozesetých na ploše 42 kilometrů čtverečních. Je to přímo chrámový oceán, který začal vznikat někdy od poloviny 11tého století. To, co jsme na našich skůtrech ujeli bychom na kolech nikdy nedali, navíc šlapání v takovém horku je opravdu smrtelné. Jízdu si neskutečně užíváme, jen mě mrzí, že jsme si nezapsali počet kilometrů. Vzhledem k tomu, že jsme se vrátili až kolem 21 hodiny, musely to být desítky kilometrů. Zajíždíme všude, kde se nám líbí, smýkáme se po písečných cestách mezi pagodami, bloudíme a kocháme se. Každý si může najít svou vlastní pagodu, bez lidí, jen s pobíhajícími zemními veverkami, blaho pro duši každého romantika.Všechny větší pagody, zvlášť ty, co jsou blízko hlavní komunikace jsou bohužel obsypány zájezdovými autokary a fůrou místních prodejců pohlednic a pískových obrázků. Ty jsou vůbec spolu s lakovanými dřevěnými nádobami místní specialitou – na plátěný předmalovaný podklad jsou barevným jemným pískem nanášeny obrázky, vše je pak zalakováno a obrázky lze bez poškození srolovat. Motivy jsou však bez invence a opakují se stále dokola, škoda..

Shwe zi gone Pagoda

Kromě starých cihlových pagod ztracených v zeleni, není naškodu podívat se i po pagodách novějšího data a pokrytých zlatem – na plné čáře u nás vyhrála Shwe zi gone Pagoda – kolem je krásný areál a všude jen místní návštěvníci. Specialitou této pagody (kromě jiného, samozřejmě ) je jamka v zemi obestavěná zábradlíčkem. Ta když je naplněna určitým množstvím vody a slunce je příznivě nakloněno, odráží se v ní zmenšenina celé velké pagody. Je to docela velká taškařice a najít chvilku, kdy se vmáčknete mezi desítky fotících mobilů je docela umění. Zmiňuji mobily – přišlo nám, že snad neexistuje barmánec bez dotykového mobilu. S nedávno vytvořenou mobilní sítí Myanma předběhla dobu, v zemi je málo počítačů, téměř nikdo nevlastní fotoaparát, ale mobily mají snad všichni – a fotí vše, jak o život.

odraz..

Západ slunce na osamocené pagodě

Se skútry jezdíme cestou necestou, široké pneumatiky zvládají i písečné cesty mezi pagodami. S blížícím se večerem se těšíme na západ slunce, to je opravdu velká atrakce a zážitek. Z hlavní silnice obhlížíme pagody, kam se vydáme, když tu na nás kýve mladý kluk u cesty – chcete na západ slunce a chcete se vyhnout davům turistů, kteří obsazují velké pagody? Přijeďte za půl hodiny a já vás zavedu, pojedu taky.. A opravdu, kluk před námi jede na mopedu a asi po kilometru dojíždíme ke krásné, o samotě stojící pagodě. Nejsme tam sice sami, ale je nás jen asi deset a po krátké horolezecké epizodě po stěnách pagody si každý nacházíme své místo s výhledem. Slunce pomalu zapadá, všichni mlčí, někdo fotografuje, někdo kouká jen tak. Divadlo je to parádní.

Hotel ztracený ve tmě

Po západu slunce nastává rychle šero a pak tma. Máme před sebou asi 5 km cesty zpět do Nového Baganu, ještě, že akumulátory na skůtrech docela drží a tak rožínáme reflektory a přiměřenou rychlostí se vracíme. Ve městě si vybíráme hospůdku s čepovaným pivem, dáváme si něco málo k jídlu a probíráme den. Součástí závěru dne je ještě humorná vložka – Věra u skútru zapomíná otočit klíčkem zapalování a při parkování pak skútrem projíždí do půlky hospody, židličky se kácí, stoly vrzají, majitel zděšeně poskakuje, ale škody naštěstí nejsou žádné. Další humorná vložka nastává když si uvědomujeme, že vlastně nevíme, kde je náš hotel – ráno jsme vypadli hodně rychle, hotel není na žádné mapě, místní na jeho název nereagují a město ponořené do tmy, kdy svítí pouze reklamní poutače a osvětlené vývařovny, zrovna moc orientačních bodů neposkytuje.. Po krátkém bloudění ale naštěstí hotel nacházíme, odevzdáváme skútry, sprcha, zdravotní konzumace slivovice a jdeme spát.

Zítra Mandalay a horské městečko Hsipaw

Ráno nás totiž čeká další přesun – nejprve do Mandalay a od tam asi za 3 hodiny plánujeme chytnout autobus do horského městečka Hsipaw. Rozhodnutí padlo dnes večer – nikdo z nás příliš  památkám neholduje a navíc máme dojem, že jsme během dne, od rána až do večera za použití skůtrů vytěžili z oblasti Baganu maximum.

Dusan

Pokud mi to čas a finance dovolí, cestuji. Kamkoliv. Poznávání cizích krajů, lidí, jejich zvyků mě nesmírně obohacuje. Nebudu vzpomínat, jak jsem si koupil nové auto, ale co jsem kde a kdy viděl, prožil a koho potkal. Moc rád se vracím domů. Škoda, že to všechno nepřišlo dřív.