Český ráj – Maloskalsko

Domů » Všechny destinace » Česká republika » Liberecký kraj » Český ráj – Maloskalsko

Suché skály a Pantheon

Po úspěšném zdolání naši první ferraty Vodní brána, jedeme do Sokolovny na Malé skále. Oblíbená hospůdka pro cyklisty, turisty a horolezce nejen v tuto slunečnou říjnovou neděli praská ve švech. My usedáme venku. Objednáváme pivo Holba a na oslavu každá jednoho ferneta. Br, ale oslavit to musíme! Dáváme si pořádné bramborové knedle s uzeným, zelím a špenátem, Sárka si dává výpečky. Nacpané k prasknutí pokračujeme na  3 km vzdálené Suché skály – Sušky směrem na Koberov.

cesta na Suché skály

Suché skály

Od parkoviště jdeme rychlou procházkou kolem části Suchých skal /dříve též zvané Kantorovy varhany/, je tu několik lezců i horolezců, rodinky s dětmi. Vystoupáme na dvě z vyhlídek a jsme pod známým skalním hřebenem z pevného pískovce, který  vyčnívá vysoko nad lesy a z dálky tak připomíná varhany nebo dračí hřbet.

Tento krajinářsky velice atraktivní a v Čechách poměrně vzácný geomorfologický tvar skalní zdi je od r. 1956 chráněn a od roku 2000 má status národní přírodní památky (NPP). Strmé dřevěné žebříky mezi skalami byly budovány pro horolezce, kteří jsou zvyklí na pohyb v obtížném terénu. Pokud si chcete vychutnat ideální výhled na panorama skal, pak je lepší vystoupat z Malé Skály po červené značce směrem k Besedicím a na vrch Sokol. My tolik času nemáme a tak se vracíme na parkoviště.

Pantheon

Pokračujeme dále autem, na další skvost: vyhlídku a hrad Pantheon. Parkujeme na malém parkovišti pod skalami a domky. Cestou na vyhlídku jdeme pozdravit kamarády horolezce, kteří tady pravidelně lezou. Za chvíli bude zapadat slunce a tak se ani nezdržujeme. Nezvládneme vše projít a tak jdeme na vyhlídku,  je to od skal asi 20 minut chůze. Jdeme mezi skalami až k vyhlídce, části hradu Vranov /Pantheon.

kolem skal na Pntheon
Panhteon vyhlídka na řeku

Současný stav hradu a jeho propojení schodišti a stezkami pochází z romantické úpravy z 19. století. Z vyhlídky je pak překrásný výhled do krajiny a na řeku Jizeru. Sluníčko na chvíli ozářilo i protější Suché skály i dvůr Maloskalského pivovaru. Je už téměř tma, když se vracíme na parkoviště. Ještě poslední zastávka v maloskalském pivovaru a pak domů.