Holandsko – větrné mlýny

Domů » Všechny destinace » Zahraničí » Evropa » Holandsko » Holandsko – větrné mlýny

Noordwijkerhout a Lisse

Dnes jsou na plánu populární holandské  větrné mlýny. A tak po deštivé ranní květinové mši  a malé procházce městem Noordwijkerhout, se zastávkou ve Warmondu,  pokračujeme do Lisse odkud pojedeme lodí.

Noordwijkerhout

Městečko, přezdívané “ Heart of the Bulb“  nás přivítalo nádhernou květinovou výzdobou. Noordwijkerhout se nachází jenom několik km od Keukenhofu  a pyšní se největší plochou tulipánů v regionu. Ve městě bývají tradiční květinové průvody i karnevaly. Při naší návštěvě zde probíhala 4.denní květinová výstava za účastí čínských umělců s názvem Dutch design – more. Instalace výstavy zdobila prostory před kostelem na náměstí i uvnitř. Nedělní mše pak pro nás byla zážitkem. V zaplněném kostele bylo příjemně s omamnou vůní  vystavených květin. Lidé se na sebe usmívali, příchozí si pověsili kabáty na ramínka. Výsledkem celého setkání byla sbírka pro nemocného. Nevydrželi jsme až do konce i když zde bylo veselo, holandsky neumíme a tak vlastně ani nevíme, čemu se tak všichni smáli :-). Jdeme ještě na malou obhlídku města.

Dutch design – more.

St. Bavo

Ve městě je několik dalších zajímavých budov jako je zdejší radnice, knihovna. Nás, ale láká kopule, která vykukuje vzadu nad střechami. Vypadá jako kostel nebo zámek. Přicházíme k hlavní budově St. Bavo s nápisem psychiatrická léčebna. Komplex navrhl P. J .Bekkrse se synem Jos. Bekkerse a je národní kulturní památkou. Kaple byla vysvěcena v roce 1915. Před budovou je i velký, kdysi určitě nádherný park, teď dost zanedbaný. Zpět jdeme přilehlým cihlovým městečkem, které nás velmi oslovilo svojí vlastní strukturou, čistotou, jídelnou, obchůdkem, ad. . Je to místo pro nemocné a chudé a patří nebo patřilo k budově psychiatrie.

Noordwijkerhout

Lisse

Parkujeme ve městě a dlouhou ulicí jdeme k vodě, kde by měly být lodě připravené pro výletníky, kteří chtějí absolvovat projížďku po kanálech a mlýnech v této oblasti. Zakupujeme lístek za 15 Eur na osobu, loď vyplouvá za 30 minut. Počasí se umoudřilo, jdeme na palubu a jsme nadšeni, že tu jsme sami. Nikde ani živáčka a tak usedáme do kajuty a objednáváme drink. Já čaj s medem a ostatní colu. Dlouho se nic neděje, stewardka přináší dvě ubohé sklenice s colou. Hm, čaj nikde, po ochutnání naředěného moku jsem ráda, že na čaj zapomněli. Uběhlo 45 minut a nic se neděje jenom my začínáme být silně nervózní.

lodí za větrnými mlýny

Ptáme se, o co go? No, čekáme na pár turistů, kteří dorazí autobusem. Za dalších 20 minut se objevuje autobus plný důchodců. Někteří odmítají vstoupit na loď a raději se hřejí v útrobách busu. K nám nastupuje asi 10 cestujících.

Větrné mlýny kolem Lisse

Větrné mlýny  a tulipánová pole

Vyrážíme, celou 1,5 hodinovou plavbu je co pozorovat. Holandskou architekturu, pasoucí se krávy, větrné mlýny (asi 6), dopravu na vodě, vlak   a  tulipánové pole všude kolem. Téměř celou příjemnou plavbu trávíme na palubě. Pěkný výlet! Na konci plavby se nám přijdou omluvit, že kapitán neumí moc anglicky a že snad nevadí, že jsme nerozuměli. Nevadí, i tak to bylo fajn.

lodí za větrnými mlýny

Trochu odpočíváme v našem pěkném ubytování a na západ slunce ještě vyrážíme na duny.