Romantická zřícenina hradu Hasištejn

Je den voleb a my utíkáme na prodloužený víkend do krušných hor. Z Kadaně. Kde jsme jednu noc přespaly, pokračujeme směr Hasištejn. Pátek odpoledne, jsme ve vesničce  s příznačným názvem Místo. Tedy místo, kde budeme volit. Voličské průkazy máme připravené a zastavujeme u zdejšího úřadu. Komise je milá a tak si zapisují naše iniciály, předávají obálku, šup za plentu a hotovo! Ještě dostáváme jako bonus ochutnat koláčky paní zapisovatelky.

volby v obcí Místo

Ubytované jsme v hotelu Pytloun Wellness Hotel Hasištejn, který je odsud vzdálen necelý kilometr.  V hotelu se nám líbilo a opravdu zde skvěle vaří!

Hrad Hasištějn

Ráno mrzne, venku zalézá za nehry. Hrad je od hotelu vzdálen 5 minut cesty lesem. Jsme tu sama a tak praskání větví kolem i řvoucí jelen mě docela děsí. Jen škoda, že hrad otevírají až o desáté. Slunce vychází za hradem a tak mohu jen obdivovat kouřící elektrárnu (Prunéřov), která hustým bílým dýmem  obepíná hrad. Začíná být světlo a  a hrad se nachází uprostřed nádherné přírody a barvících se lesů.

Hrad Hasištejn

Vracím se za řevu motorových pil na snídani. Na desátou vyrážíme znovu na hrad. Romantická a mohutná zřícenina hradu se prostírá na ostrohu nad významnou stezkou , všedoucí údolím Prunéřovského potoka. Hrad byl založen někdy na začátku 14. Století. U zrodu stál  možná sám český panovník Václav II. Hrad měl velký strategický význam pro obranu země, neboť chránil horské průsmyky, jimiž přicházeli do Čech důležité dálkové cesty z Německa V písemných pramenech (Majestas Carolina) se Hasištejn poprvé uvádí v r. 1348 – „otec vlasti“ Karel Iv. Jej zařadil mezi hrady, které panovník nikdy nesmí prodat, nanejvýš jej může dát na omezenou dobu do zástavy.

Skála nenávisti

Kámen či skála , tak je možné přeložit původní německý název hradu Hassenstein. Vznik tohoto jména vysvětluje pochmurná pověst o nešťastné lásce a kruté trestu. Hradní pán jednou odjel na válečné tažení a dceru svěřil do péče starého kaplana. Dívka se ale zamilovala do dobrodružného rytíře a právě kaplan je sezdal. Pán po návratu, veden nenávistí, kaplana zabil, svou jednou dceru dal zaživa zazdít a sám skočil s koněm hluboko do propasti.

Středisko evropského významu

Nejvýznamnějším z hradních pánů byl učenec a humanista Bohuslav Hasištejnský z Lobkovic (1461-1510), představitel nastupující renesance, který získával vzdělání na italských univerzitách. V letech 1490-91 procestovaj jižní Evropu, Palestinu, Malou Asii a severní Afriku, později pobýval na dvoře Vladislava Jagellonského v Budíně. Na rodném Hasištějně se natrvalo usadil v r. 1503. Z Hasištejna pak vytvořil kulturní středisko evropského významu. Vybudoval jednu z nejcennějších knihoven své doby, soustředil vynikající umělecké sbírky. Se svými přáteli studoval přírodní vědy, astronomii, literaturu. Dokonce měl na hradě i velkou „ alchymistickou kuchyni“.

Objekt je přístupný prohlídkám v době:
od 1.dubna do 31.května – pátek, sobota, neděle a svátky od 10.00 – 18.00hodin
od 1.června do 30.září denně od 10.00 – 18.00 hodin.
od 1.října do 31.října – pátek, sobota, neděle a svátky od 10.00 – 18.00hodin.
Prohlídka objektu trvá 50 minut.

Vstupné:
dospělí 50,– Kč
děti 30,– Kč

Hrad Hasištejn

Zřícenina gotického hradu stojí na skále nad Prunéřovským potokem. Vozem se můžete dostat až před hrad, kde je i parkoviště (zdarma). Jeďte po silnici E442/13 směrem z Chomutova a za obcí Zelená první odbočka vpravo směr Místo. Nejbližší autobusová zastávka je v obci Místo cca 0,5 km po žluté a Prunéřov cca 2,5 km po modré.