JIHOAFRICKÁ REPUBLIKA – 3

Domů » Všechny destinace » Zahraničí » Afrika » Jižní Afrika » Jihoafrická republika » JIHOAFRICKÁ REPUBLIKA – 3

Stolová hora

Odpoledne jedeme na výlet organizovaný naší jazykovou školou. Vyjíždíme minibusem na lanovku, která nás vyveze na Stolovou horu. První lanovka vyjíždí v 8:00 a poslední se vrací ve 21:00. My máme studentskou slevu a tak nás cesta nahoru a dolů nepřišla moc draho. Jinak na naše jsou to tak 4 stovky. Na vrcholu je kvalitní restaurace a malý obchod, kde se prodávají pohlednice a občerstvení. Provoz lanovky je závislý na počasí a silný vítr a špatná viditelnost na vrcholu hory bude mít za následek pozastavení nebo uzavření lanovky.

výhled Stolová hora

Lanovka na Stolovou horu

Spodní stanice je v nadmořské výšce 302 metrů na Tafelberg Road nedaleko Kloof Nek. Horní stanice je na nejzápadnějším konci hory na plošině v nadmořské výšce 1067 metrů. Nejvyšší bod hory je ale o 700 metrů výš. Geologicky je Stolová hora obrovským blokem pískovce, který ležel na dně mělkého moře 400 až 500 milionů let. Geologické pohyby pak vyzdvihly tento blok do současné výše 1086 metrů. Délka skalního masívu, který má typickou šedavou barvu, je okolo tří kilometrů. Vrcholová plošina je obrovská, ale bývala ještě větší. V historii byla vrcholová plošina větší. Eroze však způsobila částečný rozpad a tím vytvořila okolní tzv. svědecké vrcholy – Ďáblův vrch (Devil´s Peak) a Lví hlavu (Lion´s head).

První pokus o stavbu lanovky byl již kolem roku 1870. Plány ale byly zastaveny, jelikož začaly búrské války a později zase 1. světová válka. Konečně v roce 1926 norský inženýr, Trygve Stromsoe, představil plány na zhotovení lanové dráhy. Dokončena byla v roce 1929. Od té doby probíhají průběžné renovace a úpravy. V roce 1997 byla lanovka otevřena po rozsáhlé rekonstrukci s novými vozy. Nahoře jsme byli za 5 minut. Lanovka má vozy dva a jede pěkně rychle a ještě k tomu má s otočnou podlahou.

Stolová hora

Pohled ze Stolové hory

Pohled zespodu, je jedna věc, ale něco docela jiného, že jet na vrchol hory a vychutnat si nádhernými výhledy  na Kapské Město, Table Bay a Robben Island na severu, a pobřeží Atlantiku na západě a jihu.  Vyskytuje se zde 1500 druhů rostlin a žije tu Daman jihoafrický kapský. V 19. století tu prý ještě žili i lvi. Asi po 20ti minutách na nás padly mraky a neviděli jsme na krok. V okamžiku zmizelo slunce a ochladilo se. Zašli jsme si na pivo do restaurace a pak jeli dolů.

Než zapadne slunce, jedeme ještě na Signal Hill odkud pěkně vyčnívá kuželovitá hora Devils Peak a Lions Head tyčící se nad hladinou Atlantického oceánu až do výše 657 metrů.