Madeira 2023 – Funchal, zahrady Monte Palace 1

Domů » Všechny destinace » Zahraničí » Evropa » Portugalsko » Madeira » Madeira 2023 – Funchal, zahrady Monte Palace 1

Je  konec  února. Odlétáme z Prahy na Madeiru. Let trvá 4,5 hodiny. Počasí 18 stupňů zní lákavě. Bydlíme v malebném městečku Santa Cruz, které je vzdálené od letiště asi 5 minut  a letadla nám  přistávají přímo nad hlavou. Na zítra plánujeme návštěvu hlavního města Funchalu.

Muzeum CR7

Počasí  je fajn, hlavně ať neprší. Hotelový bus nám zastavuje na nábřeží  u muzea Ronalda ve Funchalui. Muzeum je zasvěcené jednomu z nejlepších fotbalistů světa, Christianu Ronaldovi. My jsme do muzea nešly, ale zastavit a vyfotit se u sochy legendárního fotbalisty Christiana Ronalda před vstupem do muzea  je téměř povinností. 240 cm vysoká a 800 kilogramů vážící bronzová socha, odhalená v prosinci 2013 je s nadsázkou  s naleštěnými proporcemi  fotbalových trenclí symbolem mužství  velikána Ronalda. Nevím, zda podle trenek, ale v obličeji bych Ronalda nepoznala.

muzeum a socha RonaldaFunchal

Lanovka Funchal

Pokračujeme po nábřeží s promenádou  směrem ke stanici lanovky. Naším cílem je dle doporučení  zahrada Monte na jednom z kopců nad Funchalem,  kam by nás lanovka měla vyvézt.  Lanovku jsme našly  na Almirante Reis.  Na moderní skleněné budově pak  nápis:  dnes zavřeno – údržba lanovky. Vlastně jsme si oddychly, ani jedna jízdu lanovkou nevyhledáváme. Během pár minut jsme zjistily, že až k zahradě jezdí i autobus. My si zaplatily „ten pro turisty“ takže s přirážkou /18 EUR 2 osoby tam a zpět/. Při větší  trpělivosti zjistíte, že se dá jet i městským busem za pár  EUR /linka čísla 20 a 21, 48 ?/.

stanice lanovky Funchal

Lanovka, která překonává 560 metrů rozdíl, nabízí krásný panoramatický výhled na město a oceán. Lanovka jezdí denně od 9:00 hod a poslední kabinka na Monte odjíždí v 17:45 hod.

Zahrady Monte Palace

Ač je teprve únor,  zahrada začíná pučet a kvést těmi nejbarevnějšími tóny  květů. Agapantusy i hortenzie  se začínají  pyšnit  nejen modrými obrovskými  koulemi, složených z malých kvítků. Azalky , keře a rostliny roztodivných  barev a názvů, dokazují, proč je Madeira nazývaná ostrovem věčného jara. Monte Palace Tropical Garden (Jardim) se rozkládá na území 70 000 metrů čtverečních a zahrnuje rozsáhlé sbírky exotické flóry z různých kontinentů. Klikaté cesty a chodníčky vinoucí se zahradou jsou zdobené modrobílými kachličkovými panely z 16. až 20. století. Procházíme také kolem obrovských nádob,  desek z terakoty, neglazurované vypálené hlíny.  Na deskách jsou výjevy  z portugalské historie od  vlády Afonsem Henriquesem v roce 1147  až do madeirské samostatnosti 1976.

Labutí jezero

Uprostřed zahrady je  jezírko, lemované  podloubím a vodopády,  které sloužilo v době fungování hotelu jako vodní prvek, kde  se dalo plout na lodičkách a bylo součástí promenády pro ubytované hosty. V současnosti, zde mají útočiště  (i svůj domek) a úkryty kachny a labutě z Islandu a Skandinávie.

Orientální zahrady

Po kamenných schůdkách, pod červenou branou, po červených můstcích se ocitáme v orientálních zahradách, připomínající  čínskou a  a japonskou kulturu. Jezírko plné barevných koi-kaprů, zídky schované pod kapradinami, pod bambusy  s kamennými  sochami, lucernami, Buddhy i draky.

Kostel Igreja do Monte

Zahradu pojdeme křížem  krážem a zakončujeme u poutního kostela Igreja do Monte, kde se nachází i  hrobka posledního českého krále, Karla I..  Po sesazení z trůnu našel azyl právě na Madeiře. Od kostela je překrásný výhled na Funchal a oceán.

kostel Igreja do Monte

Zahrady Monte Palace

V 18. století  zakoupil britský konzul Charles Murray pozemek na hoře Monte nad Funchalem a vybudoval tu nádherný zahradní komplex  (Quinta do Prazer „statek potěšení“). V r. 1897 zakoupil statek Alfred Guilherme Rodrigues.  Jeho honosné panské sídlo inspirované hrady stojícími na březích řeky Rýnu. Především pak zámeček, který se proměnil na slavný hotel Monte Palace.  Místo vyhledávané portugalskými i zahraničními návštěvníky. Po smrti Alfreda, v roce 1943, se jeho rodina rozhodla hotel zavřít a dále neprovozovat. Nemovitost dostala do vlastnictví  privátní charitativní instituce – José Berardo Foundation , která se tu rozhodla obnovit zašlou slávu a proměnit pozemek na okázalou tropickou botanickou zahradu.

Otevírací doba zahrady: 9:30 – 18:00

Cena: 12, 50 euro

Carro do Monte na saních

Na silnici pod kostelem je rušno, potkáváme chlapíky v kloboucích a krojích. Je tu i řada turistů. Kolem nás prosviští saně. Je to zdejší  trochu šílená atrakce – Montský tobogán Carro do Monte na saních zvaných babosas. Tradici založil před 160 lety  pan Gordon, který začal sáně používat jako rychlý dopravní prostředek mezi jeho domem na hoře Monte a centrem Funchalu.   Tento způsob dopravy si oblíbili i další obyvatelé města. Dnes je jízda na saních  atrakcí pro turisty.

na saních z kopce

Přístaviště Funchal

Ze zahrady se vracíme na silnici, odkud se vracíme stejným busem, na který máme zakoupený zpáteční  lístek. Jdeme zpět k Muzeu Ronalda. Do odjezdu  do Santra Cruz nám zbývá ještě hodina a tak se jdeme podívat do přístavu.