Madeira 2023 –  Ponta de São Lourenco 2

Domů » Všechny destinace » Zahraničí » Evropa » Portugalsko » Madeira » Madeira 2023 –  Ponta de São Lourenco 2

Busem  na Ponta de São Lourenco

Je první březnový den, dnes má být krásně a tak vyrážíme na celodenní výlet  na  poloostrov Ponta de Sao Laurenco. Moc se těším, byla jsem tady více jak před deseti lety a byl to zážitek !Dnes  pojedeme místní dopravou, což není tak úplně jednoduché.  Jezdí zde 3 autobusové společnosti a každá má některou  část ostrova Madeira. Na naší recepci bylo těžké se domluvit  spíš kvůli neochotě, ale nakonec máme v ruce jízdní řády i podtržený čas odjezdu i s číslem  autobusu  – č. 113. Autobus jede až do Baia Abra, výchozí bod pro výlety na poloostrov Sao Laurenco.

Baia Abra

Na zastávce, kterou máme hned za rohem od hotelu,  nás ujišťují místní, že autobus č. 113 by měl přijet v 9.20. Kupujeme lístek  za 1,8 EUR. Ptáme se řidiče, zpět by měl jet autobus v 18.30.  Zastavujeme na letišti,  další zastávka je Machico, Canical a nakonec  Baia Abra. Parkoviště se plní auty i autobusy. Jinak suchý poloostrov je teď na jaře zelený, oživený  barevnými květy. Po značené  stezce  se nám otevírají pohledy na oceán i část  Ponta de São Lourenco. Pod námi  je pláž Praia da Baía D’Abra. Tady jsme se zastavily cestou zpět a vystavily bílá těla  slunečním paprskům.  Příjemná pláž,  vstoupit snadněji do vody šlo na úplném konci  pláže ve vodě se koupalo pár jedinců i děti – samozřejmě Češi!

Praia da Baía D’Abra

Oáza  Cais do Sardinha

Pokračujeme dále, úžasná podívaná, útesy, skaliska, oceán, kterou sem tam přehluší  rachot dopravního letadla. Má první návštěva tady byla v parném létě, ve velmi horkém počasí, spojená s koupáním  i západem slunce. Tenkrát  Oáza  Cais do Sardinha  na konci poloostrova byla zavřená. Dnes jsme si tady mohly dát točené pivo. Je možné se tady najíst, posedět i dojít si na toaletou /1 EUR/. Nad oázou pokračuje pěšina na nejvyšší bod poloostrova (146 metrů). Jedna část je uzavřená, ale  nahoru se přesto dá jít. Stoupání je namáhavé, ale ten výhled nahoře opravdu stojí za to.

Oáza Cais do Sardinha

Sejdeme dolů a pokračujeme   na  malou pláž mezi útesy. Je tu betonové molo odkud se  vyjíždí na výlety lodí. Sedíme na pláži,  a i když nás to hodně láká, moře  je divoké,  do vody nejdeme.

Ponta de São Lourenco

Ponta de São Lourenço je nejvýchodnější část ostrova Madeira. Má tvar úzké šíje přecházející ve dva ostrůvky (Ilhéu da Cevada, nazývaný také Ilhéu dos Desembarcadouros, při odlivu někdy dostupný suchou nohou, a Ilhéu do Farol, na němž je maják).

Od roku 1982 je oblast chráněna. Od roku 1996 je zde přírodní rezervace  se zvlášť přísnými pravidly na zmíněných ostrůvcích. Na Ilhéu do Farol se nevyskytují dravci žijící na pevnině, což je příznivé z hlediska ochrany hnízdících ptáků. Před rokem 1996 byli hlavní hrozbou pro hnízdící ptáky místní rybáři. Přírodu narušovala i těžba písku a pastva.

Maják na Ilhéu do Farol byl uveden do provozu 10. září 1886. Jeho základna je 103 m nad hladinou moře a výška věže 10 m. První maják měl petrolejové lampy a byl viditelný až ze vzdálenosti 25 námořních mil. V roce 1956. byl maják elektrifikován. Byla použita žárovka o výkonu 3 kW. Od roku 2000 jsou zdrojem energie sluneční baterie. Maják je v péči portugalského vojenského námořnictva

Celá Ponta de São Lourenço má malou nadmořskou výšku, takže nezachycuje oblaka postupující nad oceánem (převážně od severovýchodu). Výsledkem je velmi suché místní klima, podobné klimatu nedalekých ostrovů Desertas. Chudou vegetaci tvoří převážně nízké keře a traviny. Jen na jaře zde uvidíme květy, tráva se zde zazelená obvykle v zimě začátkem roku.. https://cs.wikipedia.org/

Ponta de São Lourenco

Přibývá lidí a tak se pomalu vracíme. Zpět na parkovišti jsme v 16.30 hodin. Autobus jede za dlouho, ve stánku si koupíme zmrzlinu. Zevlíme a není si ani kam sednout. Stojí tu žlutý taxík a tak se popovezeme do blízkého Canicalu /10EUR/.

Canical

Z Canicalu jede autobus  do Santa Cruz za 30 minut. Sejdeme k pláži /Prainha do Caniçal/, prohlídneme kostelík i hřbitov a za chvíli už sedíme v busu /1,5 EUR/. Malé  rybářské a přístavní městečko  Canical je položené na samém  začátku poloostrova Ponta de Sao Laurenco.  Zde je místo, odkud rybáři v minulosti (až do roku 1981)  vyráželi na lov velryb, které ve vodách kolem ostrova mají své cesty. Každoročně zde ulovili až 200 ks těchto velikánů. V městečku je tomuto tématu, lovení velryb a historií spojené z rybolovem postaveno nové   moderní muzeum. Canical má několik škol, lyceum, kostel a malé náměstíčko.