JIHOAFRICKÁ REPUBLIKA – 6

Domů » Všechny destinace » Zahraničí » Afrika » Jižní Afrika » Jihoafrická republika » JIHOAFRICKÁ REPUBLIKA – 6

Mys Dobré naděje

Na dnešní volný den se moc těším. Umluvili jsme našeho učitele, že nám udělá řidiče. Zaplatili jsme mu čas a benzín a se synem vyjíždíme na mys Dobré naděje „The Cape of Good Hope“, který je na Cape Point. Ostrém pevninském výběžku, vzdáleným asi 65 km od Kapského města. Je součástí Národního parku Table Mountain, který je na seznamu světového dědictví UNESCO.

Cesta na Mys Dobré naděje

Z Kapského Města jedeme čtvrtí Green Point, okolo promenády Sea Point a dále míjíme Bantry Bay a Clifton, Camps Bay, přes Suikerbossie do Hout Bay. Do Hout Bay se ještě musíme podívat a udělat si cestu jenom sem. Moc se nám tu po cestě líbilo. Pokračujeme po Chapman’s Peak Drive.

Mys Dobré naděje

O této krásné cestě jsem už psala. Z Noordhoeku vede silnice přes městečko Kommetje. To už jsme  asi v půli cesty dolů po západním pobřeží Cape Peninsula a okolo Misty Cliffs a Scarborough do přírodní rezervace Cape Point Nature Reserve. Občas jsme po cestě zahlédli paviány s červeným zadkem. Jde z nich strach. Dojeli jsme na nejjihozápadnější místo Afriky, kde  na sebe narážejí vlny  Atlantického a Indického oceánu.

Střelkový mys – nejjižnější bod Afriky

Nejjižnější místem afrického kontinentu je ovšem Střelkový mys (Cape Agulhas), a zároveň představuje pomyslnou hranici mezi Atlantským a Indickým oceánem. Nevýrazný skalnatý úsek pobřeží, vzdálený vzdušnou čarou 170 km jihovýchodně od Kapského Města. Místo je celoročně sužováno silným větrem a výskytu jí se zde obří vlny.

Bartolomeo Diaz a  Vasco da Gama

Mys Dobré naděje obeplul poprvé v roce 1488 mořeplavec Bartolomeo Diaz a pojmenoval ho „Mys bouří“. Později mu dal nové jméno král Jan II. Portugalský a mys přejmenoval na Cabo de Boa Esperanca (mys Dobré naděje). Bartolomeo Diaz se u mysu utopil i se svoji posádkou. Během plavby jej zastihla obrovská bouře. Jeho karavela jménem São Cristóvão, doprovázena dalšími 3 se potopily. Zahynul dne 29. května 1500. V roce 1960 odhalili v  Kapském Městě jeho sochu. Okolo mysu je potopeno šest set padesát vraků, včetně lodi Bludného Holanďana, prokletého námořního kapitána. Ne nadarmo se části pobřeží přezdívá lodní hřbitov

O deset let později další portugalský mořeplavec Vasco da Gama, mys obeplul a pokračoval až východnímu pobřeží kontinentu, pokračoval dále na východ, až do Indie. Během dalších 200 let používají trasu portugalští obchodníci a následují je Holanďané a Angličané. Jako připomínka dvou slavných mořeplavců Vasco da Gama a Bartolomeu Dias zde nechala portugalská vláda postavit dva kříže Dias Cross and Gama Cross.

Země kolem mysu byla původně domovem kmene jménem Khoikhoi. Zmiňuje se o nich holandský koloniální správce Jan van Riebeeck, který si nedaleko Table Bay založil zásobovací tábor pro holandské Východoindické společnosti. Potřeboval zde doplňovat čerstvé potraviny na dlouhou plavbu kolem Afriky. Psal se rok 1652. Z malé osady se postupem času stává Kapské Město.

Cape Point

Jdeme z hlavního parkoviště dlážděnou cestu vedoucí až do historického majáku z roku 1860, odkud je nádherný výhled na Cape Point. Obě strany mysu jsou jako dvě různé země s dvěma velmi odlišnými barvami. Vyšlapeme 120 schodů a otevřel se před námi panoramatický pohled na oceán. Fouká  silný vítr, že se proti němu ani nedá jít. Samotný výběžek je ohraničen branou do národního parku, kde je nutné zaplatit vstup. Projdeme se po strmých stezkách, kde zřejmě kvůli větru rostou jen pokřivené keře. Stabilní jihovýchodní vítr vane přes mys neustále, některé dny silnější než ostatní.

Trasy na Mysu Dobré naděje

Jsou tu ještě delší trasy: Trail na Lighthouse, naučná stezka k  majáku na Diaz Point. Tato procházka může trvat asi 1,5 hodiny. Další je  na Diaz Beach Cape Point, kde mají být k vidění vraky lodí.  Jiná stezka vede z parkoviště až k Diaz Beach na západní straně Cape Point. Trasa je na 1,5 hodiny

Je možné navštívit Boulder’s Beach s možností pozorovat kolonie afrických tučňáků. To máme také v plánu, ale jiný den. Nechceme už našeho učitele déle zdržovat a vracíme se zpět do města.