Nepál 7 duben 2023 – vesnička Thame

Domů » Všechny destinace » Zahraničí » Asie » Nepál » Nepál 7 duben 2023 – vesnička Thame

Gompa v Thame – 3 970 m

Ráno u snídaně s Dawou redukujeme naše lékárničky a přemýšlíme jestli ještě máme v batohu nějakou tu zbytečnost. Skoro bychom si totiž mohli hrát na doktory. Před odjezdem mě kamarádi varovali, že agentury s kterými chodí sice tvrdí, že jsou vybaveni plnohodnotnou lékárnou a kyslíkem, ale realita bývá úplně jiná, a tak jsme se s Honzou rozhodli, že na lékárně nebudeme šetřit a z důvodu špatné zdravotní péče bude lepší být připraven na cokoliv. Takže kromě všemožných léků na bolest, horečku či střeva, máme spoustu antibiotik, diuretik na případnou výškovku, spousty obvazů náplastí a dalších nezbytností. Společně vše vybalujeme na stůl a redukujeme na jednu pořádnou lékárnu. Antibiotika, antidiuretika, předepsané našimi praktiky si raději ponecháváme.

Malby Guru Rimpoche

Konečně můžeme vyrazit na cestu, která pozvolna stoupá kolem včerejšího kláštera dále do údolí řeky Bhote Koshi až do vesničky Thame. Výhodou je, že se okamžitě odpojujeme  od hlavního proudu turistů, směřujících do Everest Base camp. Většina lidí, která chodí tento trek ho jde opačně, z důvodu menší náročnosti stoupání. My volíme jinou strategii. Důvod? Prej je to takhle lepší, jelikož jsem to obráceně nešla a dalším cílem je ještě Island Peak, který je na konci naší cesty. Dává nám to větší smysl. Druhá věc je, že je mi milejší chodit bez davů turistů a cesta dolů, kde vede hlavní proud je mnohem rychlejší. Dalším bonusem je, že se k Everestu pomalu přibližujeme, takže každým sedlem jsme blíž a blíž nitru hor.

pohled na vesnici Thamo

Thamo

Jakmile přejdeme boční údolí Thesebu Kholi, a vystoupáme na ostroh, objeví se nám v dáli cíl dnešního oběda, vesnička Thamo s nádherným klášterem. Malá vesnice Thamo ve výšce 3440 m se nachází jihovýchodně od Thame.

stupa ve vesničce Thamo

Zde potkáváme sólo Němce, kterej cestou točí svůj vlog,  je to celkem zábava ho pozorovat a poslouchat jeho celkem kvalitní pokus o nepálštinu. Potkáváme ho pak ještě několik dní než se chudák někde zatoulá sám v horách. Nebojte,  šťastný konec to má a svůj vlog dokončil  (po třech týdnech se znovu shledáme v Namche Bazaar). Údolí se rozšíří a řeka, protékající obrovským korytem, vypadá spíš jako malý potůček. Začínáme nepříjemně klesat k řece na visutý most, abychom si to celé pak zas na druhé straně vystoupali. Cestou se zastavujeme u nádherných malebných kreseb Guru Rimpoche. Potkáváme pouze několik lidi, kteří nám budou dělat společnost i následující dny.

pohled do údolí řeky Bhote Koshi z visutého mostu

Thame

Thame je jedna z původních vesnic, kde snad každý obyvatel byl jako sherpa na Everestu, jen nová generace už taková není. Jde o velikou vesnici s krásným klášterem, který ještě před večeří musíme určitě navštívit, Vesnice je rozlehlá, člověk by vůbec netušil, že zde narazíme na taková krásná obydlí. Klášter (Gompa v Thame – 3 970m n. m.) je samozřejmě zase na kopci a protože trénujeme aklimatizaci tak vyrážíme až nahoru.

pohled na thame cestou do nedalekého kláštera

Honza si bere stativ a zůstává na nižší vyvýšenině s další sakrální stavbou. My s Dawou pokračujeme dál kolem obrovského množství tesaných a malovaných manter až se konečně vydrápeme do kláštera. Je zde spoustu budov a my jdeme přímo za lamou, společně se pomodlíme, necháme nějaké ty obětiny v podobě rupek. Jdeme ještě s Dawou na šálek čaje a já ho pak přemlouvám, že bych ráda nahlédla do mnišské školy.

škola v klášteře v Thame

Jsou zde palandičky, to bude asi noclehárna a několik učeben plných malých budoucích mnichů. Chvíli se zastavuji na výuce a pak s Dawou se zapadajícím sluncem scházíme zpět do vesnice. Honzu už nikde nevidíme, asi šel napřed. Když už jsme úplně dole, v dáli slyším intenzivní pískání. Honza se rozhodl nás jít hledat, jenže my jsme se mu schovali v útrobách klášterního bludiště. No, hlavně že jsme se našli. Dáváme si večeři a pak zase spokojeně usínáme. Nacházíme se ve výšce 3800m.