Nový Zéland 2: Jdu na sever, jdu na jih

Domů » Všechny destinace » Zahraničí » Austrálie a Oceánie » Nový Zéland » Nový Zéland 2: Jdu na sever, jdu na jih

Cape Reinga a písečné duny Te Paki

V Northlandu platí, že čím více na sever, tím méně aut. Chceme se dostat na Cape Reinga, kam vede slepá silnice a mimo sezónu tam moc lidí nejezdí. V nejturističtějších měsících, tedy zhruba od prosince do února (zélandské léto) navštíví nejsevernější výběžek Severního ostrova zhruba 1300 aut denně, my jsme tu ale v září a tak se nám stopuje horko těžko. Naštěstí nám ale pár dobroduchů zastavuje a dostáváme se až k písečným dunám Te Paki. Odtud vede zhruba 20 km trek na Cape Reinga, který si rozdělujeme na dvě části.

Výhled cestou na Cape Reinga

Přespáváme v Twillight Campu na útesech s krásným výhledem. V noci nás navštívil smrdutý oposum a tak jsme podstatnou část doby mezi druhou a pátou hodinou ranní strávili odháněním toho docela roztomilého zvířátka, které je pro Australany téměř posvátné a Zélanďané ho v rámci svého plánu vyvraždit všechny nepůvodní druhy do roku 2050  tvrdě likvidují. Chudinky Kusu liščí. Na Cape Reinga se dostáváme cestou, která vede po pláži a téměř měsíční krajinou na útesech. Kocháme se fotogenickým majákem a s dobrým pocitem, že jsme dobyli nejsevernější bod míříme zpět na jih.

Cape Reinga

Druhá tvář Nového Zélandu – město Kaikohe

Přes Kerikeri a Paihia se dostáváme až do města Kaikohe. Cestou nás všichni varují, že se jedná o jedno z nejnebezpečnějších míst Zélandu, ať jsme ostražití. Když se řekne Nový Zéland, většina lidí si pravděpodobně vybaví nekonečné louky, na kterých se pasou stáda spokojených oveček, v popředí usměvavého farmáře a za kopci zasněžené vrcholky hor. Na některých místech to tak doopravdy je, ale Kaikohe má k tomuto ideálu hodně daleko. Hned při příjezdu nás pohltila zvláštní atmosféra. Město je o poznání chudší než zbytek severu, na špinavých ulicích jsou převážně Maoři. Podivné artové krámky (v jednom z nich mě nadšená prodavačka navlékla do prazvláštních šatů z klobouků)  a dollarshopy jen dokreslují obrázek, který na zélandských propagačních letácích rozhodně nenajdete. Přespáváme přes Couchsurfing u herce Willyho, který nám vypráví o maorské kultuře a učí nás maorský pozdrav Hongi, při kterém k sobě dva lidé při setkání přitisknou nos a čelo. Další den vyrážíme do Waima Forest.

Maorský pozdrav

Panenská příroda ve Waima Forest

Stopem se dostáváme na začátek treku, který vede k Frampton’s Hut. Poprvé se setkáváme s proslulým zélandským bahínkem, kterého je na “cestě” požehnaně. Cesta je v uvozovkách, protože se jedná spíš o bahnité koryto, které se klikatí zarostlým pralesem. Svačíme rostliny Kareao, posloucháme zpěv ptáků Tui a papoušků Rosel a připadáme si jako dobrodruzi uprostřed deštného pralesa. Ve Frempton ´s Hut si zatápíme v kamínkách, z okna pozorujeme divoké koně a užíváme si večerní idylku na loučce uprostřed lesa.

Waima Fores

Další úsek treku vede náročným terénem, odměnou je nám ale pohled na několikasetleté chráněné stromy Kauri, kvůli jejichž ochraně stavějí Novozélanďané v lesích stanice na dezinfekci bot a zavádějí ta nejpřísnější opatření. Dostáváme se zpět na silnici, kde nás shodou nejšťastnějších náhod zahlédne slečna, která nás vezla před dvěma dny. Nabízí nám, abychom dnes přespali u nich. “Of course, thank you so much!”

Puha and Pakeha, aneb naštěstí nás nesnědli

Maminka naší zachránkyně nám vaří k večeři typické maorské jídlo Kai. Máme jeho novodobou verzi, tedy vařené vepřové kosti, potočnici a brambory připravované v jednom hrnci. Jak nám ale naše “mamina lidožroutka” vysvětluje, ne vždy se jedlo prase a potočnice. “We used to eat white people with Puha”. (Puha je jiný druh rostliny, potočnice je její náhradou). Zaskočilo nám. Mamina se rozesmála na celé kolo a bratrsky nás poplácala. “Takže vy jste v bezpečí, vás nesníme, když nemáme Puhu ale potočnici!” A tak jsme a snad i budeme nadále v bezpečí.

Naše nejmilejší “lidožroutka” se svým obrazem_n