Novoroční výšlap na Suchý (Malá Fatra)

Domů » Všechny destinace » Zahraničí » Evropa » Slovensko » Novoroční výšlap na Suchý (Malá Fatra)

Malá Fatra

Poslední den roku 2012, navíc po předposlední noci roku 2012,  by nebyl moc dobrý nápad hrotit vstávání….. Kupodivu se ale všichni vyhrabem včas, posnídáme, připravíme věci a v klidu před 10 vyrazíme z chatové osady pod Jedlovinou směr chata Pod Suchým. Nejdřív stoupáme trochu prudčeji nahoru přes Varínské lúky (když je sníh tak je tu sjezdovka), pak kousek po zledovatělý cestě a u dalšího vleku odbočujem doprava do lesa a berem zkratku. Kdo nezná zkratku, nechť jde po zledovatělé cestě, zkratka se na ní po chvíli stejně napojuje… Pak už se jen pokračuje po cestě- byla postavená pro těžbu dřeva, takže je dostatečně široká a pohodlná. Po necelé 1,5 hod. nenápadného stoupání dorazíma na rozcestí s modrou a červenou turistickou značkou, které vedou od Strečna (kdyby ste šli z této strany, vemte červenou přes Starý hrad). Od tohohle rozcestí to máte na chatu už jen slabou půlhodinku, jen počítejte ze začátku s pěknou ledovkou, pač tu cesta vede podél potoka. Jinak půjdete prakticky stále lesem, takže výhledů moc neužijete, podle mě je ideální tuhle část prokecat.

Chata je skvělý místo pro občerstvení, ale cestou nahoru se tam nikdy moc nezdržuju, protože reálně hrozí, že už na Suchý nedorazím. Starší část skupiny (takže zbytek) zůstáva na chatě a já se vypravuju nahoru, mamka byla z mého výletu trochu nervozní, naštěstí exzaměstnanci horské služby to tak černě neviděli a rychle dostávám povolení k výběhu . Nejdřív se stoupá docela prudce po exsjezdovce vedle chaty, odkud se nám otvírají krásné výhledy do údolí.

Na konci sjezdovky se reliiéf narovnává, jde se přes louku do krásnýho bukovýho háje. Tuhle část cesty mám fakt ráda, je taková uklidňující. Jinak je to taky klid před bouří, když vyjdete z lesa potkáte další louku-Prislop pod Suchým, kde začíná docela krutý stoupání na Suchý. Nejdřív jdete lesem, pak klečí až se ocitnete na vrcholu. Tady už panuje krásná zimní pohádka. Fouká vítr, ale je docela jasno, takže užívám výhledy zatímco piju čas s rumem, při focení mrznou prstíky.Pak dávám návleky a fofrem mastim dolů zpátky na chatu….tam už mě čeká nervozní mamka- nakukali jí, že vzkazuju, že si prodlužuju výlet na Klačianskou Maguru.  Hehe oblíbené „já tu Ivanu zabiju“ si dokážu představit 🙂 U pivka se tomu už jen zasmějeme….ale pomalu nejvyšší čas vrátit se dolů. Vycházíme po 15 hod, takže pod Jedlovinu dorážíme za tmy, ale další hezký výlet za námi.