Chrámy a indická vesnice
Hned po snídani nám přivážejí k hotelu kola. Dnes máme v plánu cyklistický výlet kolem města Khajuraho, fantastickou krajinou. Navštívíme tradiční indickou vesnici, východní a jižní skupiny chrámů a ještě starší chrámy džinistické.
Jitka se Zuzkou jedou za námi /spíše před námi/ rikšou. Jirka s Mílou vzdávají kolo hned po prvním vyzkoušení a cestu nakonec absolvují sami a pěšky.
Výlet na kole začíná nejdříve trochu rozevlátě a snažíme se udržet balanc, pak už to jde a je to paráda. První zastávkou je jeden ze starých chrámů, pokračujeme přes některé malé vesničky, kde jsme vtipným zpestřením nejenom pro školáky a malé děti, ale pro všechny vesničany. Dalším chrámem u kterého zastavujeme po přejetí řeky Khudar, je Duladeo templ.
Duladeo – Kunwar Math
Chrám Duladeo je jedním z 22 chrámů hinduistického boha Šivy, které patří mezi 87 chrámů, které vytvořili vládci Chandela ve střední Indii. „Dulodeo“ znamená „Svatý ženich“. Chrám je také známý jako „Kunwar Math“. Chrám směřuje na východ a je datován do roku 1000–150 nl. .
Škola
Jsme v malé vesničce, trochu hodně upravená /takže pro turisty a jako vždy, když nejde o život, tak jde o peníze/. Jdeme navštívit školu. Ve třídě panuje řád, žáci ukázněně sedí v lavicích. Nakonec tohle setkání je moc příjemné, Zuzka a Krystýnka dětem zazpívají a děti i učitelky nadšeně tleskají. Paní učitelky pak vyberou nejlepší žáky a ti nám také zazpívají.
Od vesnice přijíždí i kapela, která začne hrát. V nejlepším zmizet a tak se loučíme s barevnou vesničkou, kousek od Khajuraha.
Chrám Shantinatha, Khajuraho
Začíná být docela vedro ještě dojedeme k dalšímu z chrámů, který je součástí seznamu světového dědictví Unesco, ke chrámu Shantinatha. Vstupujeme dovnitř areálu, kde má současná chrámová struktura moderní renovaci, jádro chrámu je ale dost staré.
Vyznačuje se podlouhlým uzavřením svatyní zobrazujících starší sochy. Chrám má nádvoří. Na podstavci obrazu Shatinath o délce 12 stop v chrámu Shantinatha je nápis Samvat 1085 (1027-28 nl),Nápis je nyní skrytý pod omítkou. Původní chrám Shantinatha byl začleněn do období 19. století a nyní je hlavním centrem uctívání džinismu v Khajuraho.
Ženy v bílých sárích
Před chrámem a v chrámu potkáváme několik žen v bílých sárích, džinistek. Před sebou zametají košťátky uvázaných z těch nejjemnějších pavích per, aby ani mravenečkovi nebylo ublíženo. Tyto ženy, jejich počet tady je jen kolem deseti, žijí tady v chrámu. Máme to štěstí, že nás na chvíli pozvou do jedné ze svatyní, kde s nimi posedíme na zemi a v příjemné atmosféře si povídáme. Ptají se na náš život i jestli jíme maso, vejce. Jejich představená si každého změří svým moudrým zrakem a řekne nějaké životní moudro.
Džinismus je náboženský cyklický systém, založený na rozumové činnosti člověka, která potlačila citovou stránku na nezbytně nutnou míru. Navazuje polemicky na védské náboženství. Svět (vesmír) je podle džinismu nevznikající a nezanikající (nebyl stvořen a ani nebude nikdy zničen). Čas je však rozdělen na dlouhá střídavá období – 6 věků od stavu blahobytu, ke stavu největšího utrpení a stejných 6 věků v opačném pořadí k věku největšího blahobytu. Nyní (podle džinismu) žijeme ve věku bídy, starostí a neštěstí (5 věk) a po něm bude nejtěžší a nejhorší období. Džinismus podle tradice trvá od věčnosti do věčnosti. Čas od času přicházejí věrozvěsti zvaní džinové (vítězové).
Podstata džinismu je ateistická filosofie, která existenci bohů nepopírá, bohové však podle této nauky nejsou ani stvořitelé, ani pánové vesmíru. I bohové podléhají obecným zákonům i zákonu karmy, právě tak, jako lidé. Věčný a nestvořený (a zároveň také nezanikající) svět je stvořen z šesti prvků: duše, dharma (zákonnost), adharma (bezzákonnost), prostor, čas a hmotné částice. Karma je zde pojata jako extrémně jemná částice hmoty, která prostupuje lidské duše a spoutává je se zemí. Duše se tomuto vstupu karmy může bránit a tím se osvobodit, nejúčinněji pomocí askeze. Stavu blaženosti lze dosáhnout také pomocí zachování pětice příkazů (vyjádřeno pomocí evropských termínů): nezabiješ, nezalžeš, nepokradeš, budeš zdrženlivý, zdržíš se požitků vnějších projevů života.
Ještě vstoupíme do staré tajemné zahrady a odjíždíme. Část textu : https://cs.wikipedia.org/wiki/D%C5%BEinismus
Raja cafe
Odjíždíme už pěkně hladoví a tak dojedeme do naši oblíbené restaurace Raja cafe v Khajuraho, kde si dáváme výbornou rýži se zeleninou, brambory s jogurtem pro ještě ne úplně zdravou Krystýnku /haha dietní a neskutečně pálivá a dobrá/. Zapijeme to každá lokem piva. Pomalu by jsme se měli vrátit s kolem na hotel, ale zase se „zasekneme „ v obchodu s hedvábím. Nechceme nic kupovat, ale nakonec … .
Na hotel s Gabčou s našimi nesvítícími koly přijíždíme už dost pozdě a za tmy.
Ájurvédská olejová masáž – abhyang
Odevzdáme kola, hodíme rychlou sprchu a za pár minut už sedíme v autě, které nás veze do domu z krásnou zahradou a kde zažijeme tu nejúžasnější olejovou masáž!
Abhyanga je pomazávání těla olejem. Olej, obohacený léčivými přísadami, se vtírá do pokožky celého těla. Po tisíce let byla tato procedura používána pro udržení dobrého zdraví, ke zlepšení spánku, pro dosažení dlouhověkosti i jako lék.
Vracíme se až kolem 22. hodiny a náš večer pokračuje indicko-českým posezením, s indickým rumem a colou v tropické zahradě. O půl noci, plná dojmů a úplně vyřízená, jdu spát. Indický večer nekončí pro všechny, romantický tanec a hudba až do rána, viď Gabčo a Zuzko?
Přidat komentář