Severní Indie 3 – Gurudwara Bangla Sahib

Domů » Všechny destinace » Zahraničí » Asie » Indie » Severní Indie 3 – Gurudwara Bangla Sahib

Pohádkový palác Gurudwara Bangla Sahib

Severní Indie 4

Je už tma, když přijíždíme k osvětlenému paláci Bangla Sahib Gurudwara v Dillí. Vzpomenu si na nádherně ilustrovanou indickou knihu z mého dětství O princi Nalovi a princezně Dajamántí. Do chrámu proudí stovky věřících i turistů. Hlavy a ramena, kolena  mužů, žen i dětí a také nás návštěvníků,  musí být před vstupem do chrámu zahaleny. Boty odevzdáváme v šatně, přejdeme přes žlab s vodou a až pak  pokračujeme do  hlavního chrámu.

Gurudwara Bangla Sahib

Usedáme s věřícími na  kobercích  pod zlatými stropy. Energie v těle proudí společně se zpěvy a modlitbami, které tu zní 24 hodin denně. Zadním traktem pak sestupujeme po schodišti  k velkému posvátnému jezeru. Tady se věřící modlí, oplachují a namáčejí v jezeře. S ostatními obejdeme celé jezero ve směru hodinových ručiček. Zlaté kopule chrámu se odrážejí na hladině, je tu krásná atmosféra, lidé se usmívají.

Gurudwara Bangla Sahib je jedním z nejvýznamnějších sikhských chrámů v Dillí, známý také  jeho spojení s osmým Sikh Guru, Guru Har Krishanem. Velkolepý chrám z bílého mramoru (chrám Sikh), zakončený třpytivými zlatými cibulovými kopulemi. Původně zde byla jen malá svatyně. Gurdwara stojí na místě, kde Guru Hari Krishan, osmý z deseti Sikhových guruů, kteří žili mezi 1469 a 1708, provedl malý zázrak. Guru Hari Krishan rozdával nemocným posvěcenou vodu a věřil, že  má zázračný léčivý účinek na jejich mysl, tělo i duši, a lidé stále považují vodu z jezera Gurudwary Bangly Sahib za svatou vodu.

Voda ve velkém jezeře má údajně léčivé schopnosti. Stejně jako ve všech gurudwarách se poutníkům denně podává bezplatně jídlo. Přímo uvnitř vstupu do komplexu je malé muzeum, které zaznamenává historii sikhismu a jeho guruů a mučedníků. Chrám je plný barev a života a je příjemným relaxem proti hluku venku za branou..

Adresa: Hanuman Road Area, Connaught Place, New Delhi, Delhi

Sikhismus

Sikhismus (ਸਿੱਖੀ) je jedno z nejmladších světových náboženství a co do počtu stoupenců páté největší. Gurmat všeobecně známý pod jménem Sikhi nebo Sikhismus je dharmou, to jest „Cestou“. Vzešel z Indie, z oblasti  Pandžábu  během období náboženského útlaku. Guru Ardžan a guru Tégh Bahádur byli mučeni a popraveni po odmítnutí konverze k islámu. Dva nejmladší synové Gobinda Singha byli po odmítnutí téhož zazděni zaživa. Od 18. století si sikhové získali pověst neohrožených válečníků. Je nutno odlišovat od sebe dharmu (sikhskou víru), sikhské společenství a khálsu. Sikhové jsou rozpoznatelní díky typickému turbanu (dastár) kryjícímu dlouhé vlasy, u mužů také díky plnovousu.

Symboly sikhismu, pět K :

KÉŠ – nikdy nestříhané vlasy a u mužů také neholené vousy – symbol přirozenosti

KANGHÁ – hřeben – symbol čistotnosti

KARÁ – ocelový náramek na zápěstí – symbol jednoty boha (kruh nemá začátek ani konec)

KAČČCHÁ – krátké kalhoty – symbol cudnosti

KIRPÁN – meč, symbol povinnosti chránit bezbranné; v moderní době nosí většina Sikhů kirpán menších rozměrů připomínající dýku.

Nejslavnější sikhský chrám gurudvara) se nachází v Armitsaru. Nazývá se Harimandir Sahib, je také znám pod jménem Zlatý chrám. Je pokryt měděným plechem, který je pozlacen  několika tunami zlata.

Dějiny Sikhismu začínají u Guru Nánaka (1469–1538), zakladatele této dharmy. Začal učit na přelomu 15.  a 16. století, a když mu bylo 28 let, rozhodl se odejít z domova, aby mohl dalších 25 let šířit své učení. Před svou smrtí Nának položil před Léhnu, jednoho ze svých žáků, pět mincí z mědi, kokosový ořech a k zemi se mu uklonil. Tím s ním podle sikhů duchovně splynul. Takto se také nauka předávala až k desátému guruovi, který za svého nástupce určil knihu Granth, později známou jako Guru Granth.

zdroj:https://cs.wikipedia.org/wiki/Sikhismus

Bazar Paharrganj

Nasedáme na rikšu, která nás odveze na bazar Paharrganj. Na ulici ochutnáváme skvělé knedlíčky s pálivou omáčkou jako předkrm, k tomu si objednáváme rýži, čočku a čapátí. Na hotel dojdeme pěšky. Venku je ruch, voní zde jídlo, pod nohy se nám pletou krávy i rikši.. Platíme hotel a jdeme na kutě, ráno brzy vstáváme a přemisťujeme se vlakem do Váranásí.