Oblazy

Oblazy –  výstup na visutém žebříku – výlet s dětmi

Prosiecká dolina. Tato trasa patří kolem Liptové k jedněm z nejoblíbenějších. K vrcholnému zážitku patří výstup po soustavách žebříků ve vápencovém kaňonu na konci Prosiecké doliny. Do Prosiecké doliny vstoupíte z jihu od vesnice Prosiek. Divoký kaňon,  do kterého vstoupíte vstupem nazvaným Vráta, patří k nejhezčím na Slovensku.

Kvačianská dolinau

Pak pokračujete strmým stoupáním do Kvačianské doliny,  dojdete do obce Kvačany. Průchod Prosieckou dolinou ústí do mírně zvlněných luk krasové planiny Svoraď na severním úpatí Chočských vrchů. Po nich vede skoro neznatelný rozvodní hřbet, z něhož odtékají vody přes obec Veľké Borové do sousední Kvačianské doliny. Samotná Kvačianská dolina vzniká v překrásném místě zvaném Oblazy. Je to malá údolní plošina, kde se stýkají rokliny potoků Borovianka, Hutianka a Ráztoka.

Posledně jmenovaná je nejzajímavější – při jejím vyústění se naskýtá pohled na 7 m vysoký vodopád s dřevěným žebříkem. Bohužel, po většinu roku tudy teče jen velmi málo vody. Když však voda naopak teče, rokle je neprůchodná.Naučná stezka, která vede kamenitým terénem a navozuje pocit suchého koryta, trvá asi 2 hodiny a dovede vás k vodopádu, po žebřících vystoupáte  posledních 800 m až k vrcholu Prosečné /1372 .

Prosiecká a Kvačianská dolina

Oblazy a dřevěné mlýny

Místo je  známé zejména díky lidovým technickým stavbám. V polovině 19. století si tady obce Veľké Borové, Malé Borové a Huty vystavěly tři vodní mlýny a jednu pilu – katr. Nejvýše položený mlýn však v roce 1913 zničila povodeň.  Ostatní dva mlýny se zachovaly   a dnes patří k  významným  památkám slovenského lidového stavitelství. Horní Gejdošovský mlýn byl obýván až do roku 1974 a je docela dobře zachován, dolní Brunčiakovský mlýn, pustý od 50. let 20. století, průběžně opravují dobrovolní nadšenci. Zcela funkční a rekonstruovaný je vodní katr.

Oblazy - Dřevěné mlýny
Oblazy – Dřevěné mlýny

Pod Oblazy začíná vlastní, zhruba 2 km dlouhý kaňon Kvačianské doliny s vysokými skalními stěnami, peřejemi a vodopády. Na rozdíl od sousední Prosiecké doliny zde vodní tok nemizí v podzemí, což je dáno dolomitovým skalním podložím.

konec cesty

/Výlet byl úžasný, ale i dost náročný. Podcenili jsme oblečení, svačinu i pití s sebou. Ušli jsme nějakých 25 km a byli rádi, že nás nezastihla nepřipravené tma.

Doporučení na výlet od Ing.Josef VelešíkaPřekrásná turistická vycházka – auto lze zaparkovat na konci obce Prosiek na parkovišti, po modré se pokračuje Prosieckou dolinou, jsou tam i nějaké žebříky, na jejím konci odbočka doleva k tzv. vodopádu, stojí to za to, i když je bez vody, pak na turistický rozcestník se zelenou – doprava zelená směr na Prosečné 1372 mnm, značek tam moc není, na trase po zelené někde neznačená odbočka doprava lesní cesta na vrchol (dle mapy), dost náročný výstup, pak sestoupíme až na zelenou značku, po ní až k rozcestníku s modrou – Dolina Borovianky, zde pokud doleva – koliba Velké Borové pak zpět až na rozcestník s červenou, Kvačanská dolina – Oblazy, vodní mlýny, pokračujeme až na rozcestník se žlutou značkou směr na Prosiek na parkoviště k autu…

Obě doliny nádherné, výstup na Prosečné náročný. Pokud chcete jít jinou trasou, tak lze pokračovat po modré (louka) až do Velké Borové, tam občerstvení, dále po modré až na na červenou (doprava) Kvačianská dolina – Oblazy do Kvačan, před obcí doprava9 na žlutou na Prosiek. Stejně pěkné, bez náročného výstupu na Prosečnou; výstup je lesem, sestup i po loukách. Na Prosečnou zdůrazňuji – časově a fyzicky náročnější.