Vánoční trhy Salzburg

Domů » Všechny destinace » Zahraničí » Evropa » Rakousko » Vánoční trhy Salzburg

Dom a Residenzplatz

Přenocovaly jsme v Mnichově. Do Salzburgu to odsud máme 145km po dálnici. Před hranicemi zakupujeme 10 denní dálniční nálepku za 10 EUR. Mlha, která nás z Mnichova doprovází, chvílemi rozkrývá nádherné obrazy panoramat s okolními  jezery nad kterými se tyčí horské velikány.

Podařilo se nám zaparkovat v parkovacím domě v centru  hned u starého  města/celodenní parkovné není levně, stojí 22 EUR/. Nebyl to sice náš plán, ale  po celém dni stráveném v Salzburgu a jeho okolí jsme byly rády, že večer nemusíme dojet na okraj města. Je 1. adventní neděle a Salzburk se rychle plní návštěvníky. Náš vánoční výlet začíná v malém obchůdku, kde prodávají originální Mozartovy koule  zabalené do stříbrné folie s modrým portrétem W. A. Mozarta a vyroben v cukrářství Fürst. Ochutnaly jsme hned na místě s pistáciovou náplní a byly luxusní!

Mozartovy koule

Pokračujeme  do srdce  Starého Města, na  jeden z nejkrásnějších a nejstarších vánočních trhů v Evropě na Dom a Residenzplatz. na náměstí před Salcburským chrámem a na Rezidenčním náměstí. Sborové zpěvy, vánoční koledy, pastýřské hry, vyprávění příběhů…. Ochutnáváme svařák, s andělem si zahrajeme loterii, výtěžek je na dobročinné účely. Obdivujeme stánky s pochutinami, obřími kremrolemi, vánočním zbožím a nasáváme krásnou vánoční atmosféru.

V Salzburgu toho chceme ještě stihnout více a tak se přesouváme na autobusovou zastávku na nábřeží a pokračujeme až do cílové stanice k lanovce na horu Unterserg, je nádherné počasí, popletu si měsíce a lanovka nejede. Přesto nás tady čeká nádherný zážitek, setkání s čerty – Krampusáky  neboli Krampuslaufen (ale to až v jiném povídání).

Salzburg

Po nezapomenutelném zážitku sedáme do busu a „omylem“ se  dostáváme na další báječné místo k zámku Hellbrunn, kde se konají také vánoční trhy. Odsud pak pokračujeme zpět do centra Salzburku, v místním pivovaru si dáme večeři a pokračujeme až na tajemný a mlhou obklopený hrad-pevnost Hohensalzburg. Zpět jdeme ještě přes osvětlený vánoční trh a kluziště zpět k autu. Na parkovišti už jsme téměř samy. Při výjezdu po pár desítkách metrů nás staví policajt (takovej čertík, co vylezl za auty). Ajky se ptá,  zda požila alkohol, Ajka po pravdě říká, že přes den vypila 2 svařáky. Dá jí fouknou, zkontroluje doklady, zeptá se odkud jsme (je velmi milý) a pak nám zamává a my UFF…se vracíme zpět do Mnichova.

Residenzplatz

Salcburk oplývá nejenom úchvatnými pamětihodnostmi, toto město na řece Salzach, usazené mezi horami, má také dlouhou historii jako umělecká a kulturní metropole. Bohatý kulturní odkaz jedinečného barokního města má svůj původ v úzkém kontaktu se sousedními státy, zejména pak s Itálií.

Salzbburg byl křižovatkou kultur ze severní a hlavně pak z jižní Evropy. Město od nepaměti přitahovalo odborníky různých profesí jako umělce, stavitele a řemeslníky. Mnoho barokních staveb, jako je například Salcburský chrám, jsou dílem italských architektů Vincenza Scamozziho a Santina Solariho. Ne nadarmo se Salcburku přezdívá „Řím severu“. Toto označení má však ještě jeden zásadní význam, který vyplývá z mimořádného postavení Salzburgu: salcburský arcibiskup měl totiž právo – stejně jako papež – jmenovat ve svých čtyřech vlastních biskupstvích do funkce biskupy dle vlastního uvážení. Salzburští arcibiskupové si udrželi vládu nad druhým největším církevním státem na světě až do roku 1806. Jen Řím byl větší. Sakrální stavby okouzlují návštěvníky z celého světa svou barokní krásou. Mimořádně působivé jsou také měšťanské domy ze středověku a velkoryse koncipovaná náměstí s italským šarmem. Všechny tyto církevní i světské stavby jsou dodnes velmi dobře zachovalé, což velkou měrou přispělo k tomu, že bylo historické centrum Salzburgurku zapsáno do Seznamu světového kulturního dědictví.

část textu: https://www.salzburg.info/

Město Salzburg nás nadchlo!