Vnější Hebridy v květnu 3 – Pošťáckou cestou

Domů » Všechny destinace » Zahraničí » Evropa » Skotsko » Vnější Hebridy v květnu 3 – Pošťáckou cestou

Postman’s Path

Počasí hlásí všelijaké, na začátku cesty je chladno, ale neprší a to je hlavní. Osada Rhenigidale byla poslední vesnicí ve Velké Británii, kam ještě na konci minulého století nevedla silnice. Pošťák tak musel s veškerou poštou chodit z Tarbertu šest kilometrů pěšky. Náš plán je projít po jeho denní trase  po tzv. „pošťácké stezce“.

Před námi je vrchol kopce Toddun 528 m. Začátek cesty je trochu dramatický, Bára nemůže popadnout dech a tak zastavujeme. Času máme dost a malý relax s úžasnými výhledy udělá dobře nám všem. Stres a napětí se během chvíle rozplynuly někde nad skotskou krajinou a my už zvesela pokračujeme dále.  Ach ty výhledy, i ty valící se mraky dělají kolem neopakovatelná panoramata. Jdeme si tak pospolu s Barčou, Zuzkou a Marťou. Nikde ani živáčka a nám je tady „Božsky“.

Scházíme po cestičce dolů. Z jedné strany jsme kryti horou, z druhé obdivujeme výhled na moře a pevninskou část Skotska. Takový sešup dolů a ta výška! Klesáme až na malou kamenitou pláž, tady si uděláme malý piknik. Voda má všechny barvy modré a se Zuzkou nás to láká ke koupání. Aspoň smočíme chodidla a musíme pokračovat dále.

Postman’s Path, Isle of Harris

Od pláže přichází výrazné stoupání. Procházka je krásná, stezka se vlní po kopcích, míjíme malé  vodopády, přecházíme lávky. Stoupáme vzhůru a u pyramidy značící vrchol trasy  máme další zastávku.

Za chvíli už jsme u silnice, kde na nás čeká Klárka s autem a dnešní cesta pokračuje na Hushinish Beach.

Postmans trail

Dnes je Pošťácká cesta oblíbenou pěší trasou, která spojuje městečko Tarbert s nepatrnou vesničkou Rhenigidale na jihovýchodním okraji ostrova Harris. V 70. a 80. letech šlapal místní pošťák Kenny Mackay, který ve vesnici stále žije, třikrát týdně s poštou strmou a klikatou cestu do Urghy a zpět. Nezbytné zásoby se přivážely lodí ze Scalpay nebo někdy z Maraig na břehu jezera Loch Seaforth.

Postman’s Path, Isle of Harris

Výchozí bod je pár minut chůze od Sith-Phort. Cesta nabízí nádherný výhled na jezero Trolamaraig, Shiantské ostrovy a Skye. Kousek za výchozím bodem na okraji Rhenigidale narazíte na opuštěnou vesnici Gearraidh Lotaigear, která byla do 70. let obydlena s obchodem na pobřeží. Dále vede vedlejší cesta do Molingeanais, další opuštěné vesnice. Leží v krásné zátoce vyčištěné mořem a dva z domů byly zrekonstruovány.

Výlet po stezce, kde se dá vrátit v čase, se dá dobře  zvládnout, někteří to jezdí i na kole. Určitě je dobré mít sebou pořádnou svačinu, pití a oblečení do zimy i do deště. Kvalitní pevné boty.