Zimní Kréta

Domů » Všechny destinace » Zahraničí » Evropa » Řecko » Zimní Kréta

Preveli

Vyjíždíme z Chanie brzy ráno, dnes nás čeká několik zajímavých cílů. Z Chanie jedeme po hlavní silnici /E75. Poté odbočujeme směr Preveli. Projíždíme sami krajinou, potkáváme pouze stáda koz a ovcí. Za Koxare projíždíme kaňonem. Zastavujeme na krátkou vyhlídku. V hlubokém kaňonu odpočívá staré rezavé auto. Představa, jak letíte z výšky až do údolí moc příjemná není. Venku je ještě chladno. Je únor.

na cestě (4)

Moni Piso Preveli

Okolní svahy rozjasňují křiklavé žluté, modrofialové i bílé  květiny. Fascinují mě sady olivovníků, na mnoha místech pak sady pomerančů, které se právě dozrávají. Vzduch voní a příroda vypadá jako u nás na jaře. Na skalnatém vršku míjíme kamenný most u starého kláštera Moni Kato Preveli. Nedaleko je druhý z klášterů, Moni Piso Preveli .

Monastýr Moni Piso Preveli

Silnice se zarývá místy do skal a z vrcholu, z kterého sjíždíme se nám otevírají krásné výhledy na hory a  vidíme dlouhou modrou rýhu Lybijského moře pod námi. Oba kláštery vznikly v 16. století. Mniši v dnešní době sídlí v kostele Piso Preveli. Klášter má jméno po šlechtickému rodu Preveli, který  pochází od Rethymna, který v 18. století přispěl finančním darem na jeho obnovu.  Klášter hrál  v minulosti důležitou úlohu při vzpouře vůči Turkům.  Spojenečtí vojáci se v klášteře ukryli v  roce 1941 při bitvě o Krétu. Vojáci tady čekali na evakuaci do Egypta.  Klášter  byl následně vypleněn.

Nikde ani živáčka, jenom probouzející se život nad rozkvetlými nádobami. Při naší návštěvě, nám společnice při prohlídce krásného klášter, dělaly kočky. Líně se vyhřívaly na slunci. Seděli jsme společně s nimi na lavici i na schodech a obdivovali nádherné okolí kláštera i klášter samotný.

Dole, směrem k moři pak byl slyšet bekot malých oveček. Po delší době k nám přišel zdejší opat a i když bylo zavřeno, vzal nás do kláštera. Poseděli jsme v místech, kde je oltář, za ochotu dali malý peníz a a v poklidu ještě užívali slunečních paprsků na terase.

Monastýr Moni Piso Preveli

V klášteře je muzeum, kde můžete vidět relikvie, ikony ze 17. století, náboženské oděvy, dále např.   svícen, který klášteru darovali vděční britští vojáci, bronzové sochy zobrazující opata držícího pušku a vedle něho stojícího spojeneckého vojáka a další.

Venku jsem nemohla odtrhnout oči, od právě vykvetlých květů mandloní, krása.

mandlobně

Pláž Preveli

V plánu jsme měli ještě,  udělat si procházku na známou pláž Preveli. Je známá z mnoha pohlednic, které na Krétě můžete zakoupit. Pláž je zajímavá tím, že se do ní přímo vlévá řeka. Pláž se nachází se v zátoce na konci kaňonu Kourtaliotiko. Oblast se podobá tropické laguně a je plná palem, oleandrů, vodopádů.Je zimní období, turisté žádní a tak ani cesta po schodech se nekoná. V létě je možná malebná pláž zahlcena turisty. Škoda! Pláž Preveli má pravidelné lodní spojení – z Plakias a Ag. Galini.

olivovníky na cestě

Palm Beach

Chtěli jsme po cestě udělat zastávku na Palm Beach /já se chtěla moc a moc vykoupat/, venku krásných 27 stupňů. Ani tuto pláž jsme neviděli. V půli cesty, byla silnička přehrazená zátarasem. Ach, jó.

V Timbaki se posilníme ve zdejší pekárně a pak už pokračujeme do ráje hipíků, do Mataly.