Výlet do Belgie 4

Domů » Všechny destinace » Zahraničí » Evropa » Belgie » Výlet do Belgie 4

Antverpy,  Jeruzalém západu

Jakmile jsme se dostatečně pokochaly úžasným nádražím, vyšly jsme s Petrou a Lindou na nejrušnější nákupní ulici v Antverpách, známou jako „Meir“. Na západním konci Meir se tyčí první mrakodrap v Evropě Torengebouw, „rozsvícený věžák“, který byl dokončen ve stylu art deco v roce 1932. Tato ulice je plná nádherných domů, paláců, luxusních obchodů se slavnými značkami, prodejen diamantů a pouličních muzikantů. Prodej a broušení diamantů ve městě úzce souvisí s místní židovskou komunitou, která zde působí již od 16. století. Antverpám se proto také říká Jeruzalém západu. Vedle slavného Rubense tu žil i český malíř a rytec Václav Hollar a Pieter Brueghel. Narodili se zde velikáni malby Anthonis van Dyck a Jacob Jordaens.

Rubensův dům

V jedné z bočních uliček po levé straně je na adrese Wapper 9-11 Rubensův dům (Rubenshuis). Bohužel nám těsně před nosem zavřeli. Měla jsem možnost podívat se pouze do renesanční zahrady s rovnými chodníčky a ploty z tisů, ale už ne do domu, kde vznikala slavná malířská díla. Rubens si zahradu sám navrhl a dokonce se zde dochoval i původní pavilon a kašna. Vnitřní nádvoří a budova jsou v italském stylu. Peter Paul Rubens zde žil od roku 1610, rok po jeho sňatku s Isabellou Brant, až do své smrti v roce 1640. Otevřeno mají celý rok kromě pondělí. Otevřeno 10 do 17 hodin. Byly jsme zde v půl páté, ale už nás do domu nepustili.

Rubenshuis - zahrada
Rubenshuis – zahrada

Onze-Lieve-Vrouwekathedraal – UNESCO

Šly jsme si tedy prohlédnout impozantní 123 metrů vysokou katedrálu Panny Marie, Onze-Lieve-Vrouwekathedraal, kde bohužel bylo také zavřeno a tak jsme neměly možnost prohlédnout si čtyři Rubensovy oltářní obrazy. Katedrála je velice krásná. Hlavní klenbu podpírá 125 nosných sloupů. Moc se mi líbilo sousoší postavené na počest stavitelů katedrály. Autorem sousoší je Jef Lambeaux a dílo je z roku 1906. Tato největší gotická stavba v holandsky mluvícím světě je na seznamu světového kulturního dědictví UNESCO. Byla postavena v letech 1352 až 1521 jako náhrada za starší románský kostel. Zvonkohra ve zvonici má 49 zvonů. Kousek od katedrály na náměstí Groenplaats stojí na podstavci Peter Paul Rubens (1577-1640) a rozhlíží po Antverpách

Katedrála Antverpy

Grote Markt

Došly jsme až na Grote Markt, který je pravděpodobně nejvíce známý pro krásné cechovní domy „Guild Houses“. Vrcholy těchto domů mají dekorační střechy se sochami a jsou bohatě zdobené. Na hlavním průčelí radnice vlály vlajky 87 zemí. Reprezentují země, které jsou členem Evropské unie a země, které mají konzulát v Antverpách. Stadhuis (radnice), byla postavena v roce 1565 ve vlámském renesančním stylu. Je bohatě zdobena ornamenty a může se pochlubit přepychovým interiérem. Ve středu náměstí je fontána Brado, která představuje mýtického římského vojáka, který zabil obra „Druon Antigoon“. Obr terorizoval místní obyvatele, kteří chtěli přejít most řeky Šeldy (Schelde), a také nutil námořníky odevzdávat vysoké clo. Kdo odmítl zaplatit, tomu obr utrhl ruku a hodil ji do řeky. Brabo byl hrdina, který obra zabil a na oplátku mu také mečem usekl ruku. Legenda tvrdí, že tento příběh stojí za názvem města handwerpen, neboli Antwerpen, co znamená holandsky házení rukou. Událost přesně popisuje socha hrdiny Brado stojícího na vrcholu fontány. Useknutá ruka se dostala i do městského znaku. Stadhuis a Grote Markt jsou dalšími památkami na seznamu světového dědictví UNESCO v Antverpách.

Přístav

Je neobvykle vedro a dusno a fouká silný vítr. Poslední místo, kam jsme se ještě chtěly podívat, byl přístav. Má být 2. největší v Evropě hned po Rotterdamu, ale zřejmě jsme došly k nějakému jinému místu. Viděly jsme jen pár lodí a žádný veliký provoz. Zato jsme se prošly po pěkné promenádě na náplavce, kde jsme si trochu odpočinuly na lavičkách a pozorovaly řeku. Podle mapy jsme později zjistily, že jsme byly na místě pro výletní lodě a hlavní přístav je víc na sever a jeho přístavní hráz se táhne v délce 127 km. Úplně náhodou jsme došly k hradu Het Steen. Pojmenování Steen v překladu znamená kámen. Tato původně raně středověká pevnost, na břehu řeky je nejstarší budova v Antverpách. U vchodu do hradu stojí od roku 1963 bronzová socha, další pro nás naprosto neznámá postava. Jmenuje se Lange Wapper. Postavička představuje ducha antverpského folkloru. Uměl měnit velikost od dítěte po obra, nakukoval lidem do vyšších pater, strašil opilce a v noci je pronásledoval. Další legenda spojená s Lange Wapper, vysvětluje, proč existuje tolik soch Panny Marie na fasádách domů v centru města. Lidé z Antverpách, které Lange Wapper šikanoval, zjistili, že trýznitel města se obával Marie a proto si všichni začali dávat její figurky a sošky na fasády svých domovů. Lange Wapper se nakonec podle legendy utopil se ve vodách řeky Šeldy.

Pivo Estaminet Premium Pils

Vracíme se zpět na vlakové nádraží po ulici Meir, která byla skoro liduprázdná a už téměř uklizená. Naproti Rubensově domu jsme si sedly na zahrádku a objednaly si místní točené pivo Estaminet Premium Pils. Petra ochutnala nějaké speciální pivko z pšenice. Bylo zakalené a trochu nasládlé.

Grote Markt

Pozdě večer odjíždíme zpět do Gentu. Byl nádherný západ slunce, Linda si v klidu pospala ve vlaku a my s Petrou sledovaly, jak se na nás žene bouře, za pár minut byla krajina pod vodou. Naštěstí u Gentu už bylo po dešti, dost dlouho jsme čekaly na tramvaj do centra a ještě jsme se prošly nočním Gentem. Petra udělala špagety a večer už jsme moc nevysedávaly, přeci jen dvě města zvládnout za jeden den, bylo náročnější.