MEXIKO, GUATEMALA,HONDURAS, BELIZE 13

Domů » Všechny destinace » Zahraničí » Severní a Střední Amerika » Belize » MEXIKO, GUATEMALA,HONDURAS, BELIZE 13

BELIZE – ostrov  Caye Caulker  a bankovka s portrétem  anglické královny.

Protože jsme se včera hodně nachodily, usnula jsem jako špalek. I číhající pavouk, jak říká Janka španělsky „aranka“, mi byl ukradený. Neslyšela jsem budík a to se mi nikdy nestalo.

Vstaly jsme před 4 a v 5 nastupujeme do busu. Padla mlha, Janka spí. Nekonečná cesta a pěkně to drncá. Jedeme téměř krokem. Konečně hranice v La Mesille. Máme hned razítka v pasu, nikdo nedělá žádný problém. Jen Japonci, Brazilci a Venezuela mají zvýšené kontroly. V momentě, jak jsem si brala věci z busu, natrhla jsem Jance mapu. Stojíme za výstupním místem z Guatemaly a nikoho dalšího z  busu nevidíme. Řidič nás má odvést až do Belize City, ale 30 minut nikde nikdo. Už jsme se dohadovaly co budeme dělat dál, když se najednou objevil bus. Zřejmě ho důkladně prohledali. Jsme sice jen na hranici, ale Belize je zelenější a krásně to tu voní bujnou vegetací.

Do hlavního města jsme dojely celkem rychle a řidič nás dovezl až k místu, kde vyplouvají lodě na ostrov Caye Caulker. Koupily jsme si i zpáteční lístek, což se ukázala jako chyba, ale o tom až později. Loď byla na narvaná k prasknutí a stále nastupovali další lidi. Seděla jsme na schodu a začal se s námi vybavovat jeden Američan, co už s námi byl v busu. Jedeme asi dvě hodiny a do lodě to slušně cáká.

BELIZE - ostrov Caye Caulker
BELIZE – ostrov Caye Caulker

Belize –  se nachází na  východním pobřeží Střední Ameriky.  Ze  severozápadu sousedí s Mexikem a ze západě a  jihu s Guatemalou. Mluví se tu anglicky a na bankovkách je anglická královna. Jsme na místě a jdeme hledat ubytování. Jeden černoch nás zavedl na pěkné místo, ale koukly jsme na pláž a všude jsou trávy ve vodě, tak se tu nedá vlastně plavat. Hledáme dál, ale je to všechno ještě horší. Nakonec se vracíme, protože to bylo vlastně nejlepší v našich finančních možnostech. Máme balkon, krásnou koupelnu, ale hlavně teplou vodu, luxus.  Od recepční jsme se dozvěděly, že jsou ty trávy vlastně všude a že jsou tu jen dvě místa, kde se dá koupat. Ty nejsou daleko, tak je to jedno. Výhled z balkonu se senzační a u hotelu je pěkná restaurace. Američan už za námi opět přišel a šli jsme na večeři. Pak koupání a pozorování západu slunce. Našla jsem ohromnou hvězdici a fotila ryby v moři. Když zapadlo slunce jdeme do baru se skleničkou cuba libre. Nikdy do baru nechodíme, ale udělaly jsme výjimku. Ještě si na chvilku sedneme na lehátka před našim hotelem Tropical Paradise.

Caye Caulker leží v belizském bariérovém útesu. Nachází asi 32 kilometrů na sever od Belize City. Ostrov měří od jihu na sever 8 kilometrů. Nejužší místo dosahuje pouhých 600 metrů. Většinu jeho pobřeží pokrývají mangrovy.

Caye Caulker jsou dnes už vlastně ostrovy dva. Roku 1961 hurikán Hattie, který také zničil Belize City, rozpůlil ostrov na dvě části. Trhlina mezi oběma částmi se nazývá Split. Severní část je  přístupná.

V počátku, kdy byl ostrov zanesen na mapu se jmenoval „Cay Corker.“Byl oblíbenou zastávkou pro námořníky k doplnění vody  do lahví s korkem ..“ Španělské jméno ostrova je Cayo Hicaco, což znamená „Ostrov kokosových palem“.Caye Caulker by mohla být poangličtěná výslovnost Cayo Hicaco.

BELIZE - ostrov Caye Caulker
BELIZE – ostrov Caye Caulker

Historie v Caye Caulker začíná v době, kdy na poloostrově Yucatan probíhala válka kast a mestičtí uprchlíci opouštěli v malém počtu Mexiko. Mesticové byli většinou synové nebo dcery  španělského otce a matky, která byla domorodá Američanka. Předtím byl ostrov neobydlený až do poloviny devatenáctého století.

Ostrov obklopený korálovými útesy. Písek přetéká z jedné strany na druhou a pokrývá i podlahy obchodů a restaurací. Písečné pláže tu ale moc nejsou. Propletené kořeny zkroucených mangrovníků lemují ostrov kolem dokola. Výjimkou je „Split“, průrva, kterou tu v roce 1961 vytvořil hurikán Hattie. Doslova rozřízl ostrov na dvě části (oběma se ale stále říká Caye Caulker) a vzal s sebou i kus mangrovníkového porostu, takže tu vznikla jakási malá pláž. Hlavní a téměř jediná prašná silnice se jmenuje Front Street a jezdí po ní pouze kola a golfové vozíky.