Karlštejnsko se psem

Domů » Cestování se psem » Karlštejnsko se psem

Lomy Velká a Malá Amerika, U Dubu a Karlštejn

Podzim na Karlštejnsku je vždy nádherný. Je všední den, svítí slunce a tak s Doctorem vyrážíme na výlet. Na parkovišti u lomu Velká Amerika jsme sami /zatím/, ani jsem nevěděla, že tu je zřízené placené parkoviště / dnes v buňce nikdo není/.

Lom Velká Amerika

Lom Velká Amerika je naší každoročním cílem, máme to tu moc rádi. Kolem lomu Amerika pokračujeme směrem na další lom – Malá Amerika. Vodní plocha je vidět zčásti z jedné vyhlídek.

lom Malá Amerika

Lesem, kolem polí, přejdeme přes cestu, která vede do lomu, pokračujeme nad fungujícím lomem do kopce,  kde v barevném listnatém horizontu je vidět střecha hradu Karlštejn.

cesta k lomu Malá Amerika

Dojdeme až na velkém rozcestí, kde si uděláme malou přestávku a odtud jdeme po žluté turistické cestě směrem na Karlštejn. Další zastávkou je rozcestí  U Dubu. Nad námi se tyčí majestátný soliter.

Dub sedmi bratří

Po červené pak pokračujeme až k rozcestí, které vede přímo k hradu.

cesta k hradu Karlštejn

Pohodová cestička vede lesem s odpočinkovými lavičkami, posetá zlatavým listím vede až ke vstupu do hradu.

hrad Karlštejn

Od hradu pak sestoupíme až k velkému parkovišti Karlštejn, kde nás vyzvedne Sárka a přiblíží k autu zaparkovanému u lomu Velká Amerika. Jdeme uličkami Karlštejna, kavárny a hospůdky, obchůdky  jsou zavřené (je pondělí, ale stejně…), vypadá to trochu jako kdyby tady „chcípl pes“. Dalo by se dojít i k vlakovému nádraží a vlakem dojet zpět do Radotína.

Moc pěkný výlet.

Dub sedmi bratří  (Dub u dvou bratří)

Nad hájovnou při silnici mezi Karlštejnem a Mořinou a současně nad pravým břehem Budňanského potoka roste statný dub letní (Quercus robur), mohutný veterán, který byl zasazen pravděpodobně někdy po třicetileté válce. Dub letní, stáří 360 let, obvod stromu 492 cm, výška 17 m (měřeno v roce 2009).

Strom je chráněn již od roku 1976. Stojí na křižovatce turistických tras, dokonce okolo něj vede Cesta Vojty Náprstka, nejstarší značená trasa v Česku (od r. 1889).

Dub sedmi bratří

Kmen byl v 1 m rozvětven v dvoják. Po napadení houbami ochránci přírody jeden z kmenů museli v 90. letech 20. století odřezat, stejný osud potkalo mnoho uschlých větví v koruně. Usychání a následné ošetřování koruny pokračuje i nadále, což je jen důsledek velmi vysokého věku dubu a pokračující péče ochranářů o přestárlého jedince. Podle pověstí si pod dubem mělo rozdělovat kořist sedm bratrů – loupežníků.  Někdy se strom uvádí pod názvem Dub dvou bratří, asi podle toho, kolik loupežníků v jiné variantě pověsti vystupuje. Na křižovatce tras pod dubem je instalováno turistické odpočívadlo a naučné tabule. Okolí dost trpí při nájezdech neukázněných návštěvníků.

Podle: Kyzlík, P. a kol. (2003): Navštivte památné stromy v Čechách, na Moravě, ve Slezsku, Olympia Praha, s. 65.